LiFe/LiFe PO4

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Superior, 13 mei 2024.

  1. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.911
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi.
    Binnenkort ga ik een LiFe PO4 12volt 100amp bestellen.
    Elke moderne lader kan een LiFe accu of cellen opladen, maar is dit hetzelfde als een LiFe PO4??

    Nu kan ik wel een lader mee bestellen, maar als mijn lader dit ook kan. Eindvoltage is hetzelfde van 14,6 volt

    Gr Adrie
     
  2. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Groningen
    Geen enkel probleem.
    Gebruik naar volle tevredenheid nu al een paar jaren (losse) headway cellen als veldakku. Laden via het life programma (junsi en isdt).

    Ik weet niet wat je gaat kopen maar veel packs worden verkocht met een bms en dus zonder ballancer kabel. Niet alle laders willen laden zonder aangesloten ballancer kabel.

    (mijn ervaring met bms is dan weer een ander verhaal)

    Groet

    Johnny
     
  3. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.911
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik heb nu een Hota S6. Die vraagt voor deze begint met laden of dat zonder balanceren moet. Geen probleem dus. Binnenkort heb ik er ook een Isdt K4 bij. Accu wordt een Eco Worthy.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.543
    Locatie:
    Sassenheim
    LiFe is gewoon een kortere benaming voor LiFePo4, het is 1 en dezelfde soort accu.
     
    Ernst Grundmann vindt dit leuk.
  5. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.911
    Locatie:
    Zierikzee
    Duidelijk:) Bedankt.
     
  6. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.092
    Misschien een overbodige opmerking maar toch: Met een hobbylader gaat het behoorlijk lang duren om een 100Ah accu vol te krijgen namelijk 20x zo lang als een 5000mAh pack met diezelfde lader. Nou ken ik die HOTA niet maar ik zou op zoek gaan naar een lader die met tenminste 20A laadstrom kan laden en meer is beter. 1C van een 100Ah accu is 100A dus om die veldaccu in een uur vol te krijgen heb je 100A laadstroom nodig, bij 12V praat je dan over 1500 Watt .

    Ik denk dat je moet kijken naar een lader voor toepassingen als een speed-pedelec, scootmobiel, golfkarretje, de boordaccu van een boot of de startaccu van een serieuze middenklasse auto. Dat soort laders. O.h.a. laden die dan weer zonder externe balanceeraansluiting, want dat regelt het ingebouwde BMS van het accupack. Maar dan wel geschikt voor LiFe en niet alleen voor Pb. Zoiets als dit: https://www.obelink.nl/victron-ip22...zBmsIoEw_A4CwNQTXiLPqMZwQq-HmPtRoCpkAQAvD_BwE
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.911
    Locatie:
    Zierikzee
    De Hota kan laden met 15 amp en de K4 met 20 amp. Deze accu gaat gebruikt worden om accu’s op het veld op te laden. Dus het mag best een uurtje of 5/6 duren voordat deze weer opgeladen is.
     
    br@m vindt dit leuk.
  8. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.092
    Ah dat komt dus helemaal goed
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.068
    Locatie:
    Moordrecht
    Let even op dat dit soort accu's te krijgen zijn in de prijscategorie €200,- tot €800,-.
    Meestal is daar een reden voor.
    Zo lees ik reviews dat de Eco Worthy slechts 50Ah capaciteit heeft.

    Als het een clubinvestering betreft, zou ik zeker niet voor de allergoedkoopste Chinese optie gaan.
    Geef iets meer uit, en zorg dat je garantie hebt. Dat voorkomt straks gezeur.
     

Deel Deze Pagina