LiFePo4 / LiFe - Cutoff / Alarm, iets om te ver ontladen tegen te gaan

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door _eLMo_, 30 aug 2021.

  1. _eLMo_

    _eLMo_

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Gelderland
    Ik ben na 10 jaar weer bezig met RC auto's. Vroeger gebruikte ik LiPo's en daar heb ik er wel eens een of twee van in de brand gezet door wilde stunts, haha. Ik weet hoe LiPo's / LiFePo4's werken, laden, ontladen, balanceren heeft geen geheimen voor mij.

    Ik zou graag LiFePo4 accu's gebruiken in mijn auto's en ik loop daar eigenlijk tegen een probleem aan. Hoe kan ik voorkomen dat ik de accu's te ver leeg rijd.
    Ik vind op HobbyKing een LiFe alarm dat een cutoff plaatst op 2.7v/cell, maar ik lees dat 2.5 eigenlijk ook prima is. In hoeverre ga ik daar tegen aan lopen (Mamba Monster, 2x 3S in parallel, en in serie als ik zin heb in snelheid).

    Also, ik lees dat voltage niet de meest betrouwbare manier is om LiFePo4 te monitoren, door de snelle val van het voltage aan het eind.

    Heeft iemand praktijk ervaring hiermee?
     
  2. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Je kunt natuurlijk een cutoff op je regelaar instellen op minimaal voltage per cell.
    Wel moet je hem dan instellen op aantal cellen dus 3cell en niet op auto detectie. Bij "auto" zal de regelaar waarschijnlijk uitgaan van lipo bij bepalen hoeveel cellen erin zitten.

    Als dat ook de manier is om kenbaar te maken dat hij leeg is dan zou ik voltage wat hoger houden.
    Maar....
    Beste wat je kunt doen is afslag op aantal Mah dat je uit je pakket trekt maar dan moet je een telemetry sensor hebben+zender of losse module die dat ondersteunt.

    Ik gebruik in mijn vliegtuigen hier een sensor voor in mijn jeti ds24 maar wat hier voor verkrijgbaar is in de rc auto wereld weet ik niet.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. _eLMo_

    _eLMo_

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Gelderland
    Ja, ik heb nu inderdaad mijn regelaar hard op 7.5 volt cut-off staan. Maar ik rijd ook wel een serieel, aka 6S.

    Ik heb uiteindelijk van HobbyKing de BX100 buzzers gehaald die instelbaar zijn van 2.7v tot en met 3.8v en deze op 2.7 volt staan.

    Werkte goed!
    Accu’s ook zeer tevreden over, twee vrienden van me waren erg sceptisch over de punch ivm de 30C-60C, maar na ze een stukje te laten rijden waren ze overtuigd dat er geen verschil te merken was met hun LiPo’s.
    Hun rijden LiPo’s in een Losi LMT en de ander in een Traxxas X-Maxx. Ik in de Traxxas E-Revo brushless.

    Ik kan ze nu na 2 ritten iig aanraden! (Zippy 3S1P LiFePo 4200mAh)
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Als je een Mamba monster hebt kun je als het goed is ook de cut off spanning via de Castle Link aanpassen.
    Maar een buzzer is net zo makkelijk.
     

Deel Deze Pagina