LiFePo4 veld-accu laden

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jeroen1987, 10 aug 2015.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In theorie zou je een LiFePo4 leger moeten kunnen trekken dan een loodaccu.
    Als wij accutesten deden dan hielden we een lagere spanning aan bij LiFePo4 dan bij lood.
    In theorie kan je een LiFePo4 tot 0 volt per cel leegtrekken, een loodaccu moet je niet verder gaan dan 1.8 Volt per cel, dus 10,8 Volt voor een 12V accu.
    De capaciteit van een loodaccu word bepaald bij een ontlading van 1/10C gemeten.
    Een LiFePo4 bij een ontlading van 1C en een eindcelspanning van 2,8 Volt.

    GJ
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Mij is altijd geleerd dat de capaciteit van loodaccu's voor auto's gemeten werd over 20 uur. Dus een 80Ah uur accu zou 20 uur lang 4 ampere moeten kunnen leveren. Ga je meer stroom vragen dan neemt de capaciteit af.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn tabellen voor als je goede accu's hebt.
    Maar auto-accu's zijn in de basis geen goede accu's.
    De accu's in de industrie hebben tabellen met ontlaadstromen en minimale eindspanning per cel.
    Voor auto accus houden ze inderdaad 20 uur aan maar een leek kan dat nooit controleren omdat je een loadbank moet hebben en die ontlaad dan met een bepaalde stroom en past die ook steeds aan omdat de spanning zakt en er dus een lagere stroom gaat lopen.
    En dan heb je ook nog eens te maken met de temperatuur, die bepaalt enorm wat eruit gehaald kan worden, te koud is niet goed, te warm ook niet.

    GJ
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Laden doe ik met een specifiek voor LiFePO4 3A ladertje met een gekleurd ledje, rood tijdens het laden en groen is klaar.
    Accu is leeg als de minimale input voltage bereikt is. Meestal tel ik het aantal vluchten op de dag, er gaan 8 vluchten in de accu en dat is voor mij voldoende.
     
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Pitbox met Lood accu en Hyperion lader is 14,5kg, met een LiFePO4 accu en P20 lader 8kg.

    Op de meeste LB wedstrijden is er maar beperkt netstroom aanwezig en dan is 8 vluchten voldoende voor een wedstrijd.
    IMG_20210810_144506.jpg IMG_20210810_144523.jpg
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina