Lightweight Spitfire in 3mm depron (maiden vid)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 19 okt 2007.

  1. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Na het gematigd succes met de Mini Extra een wat groter model (90cm wingspan) gemaakt op basis van een balsa plan vertaald naar depron ribbenromp en vleugel.

    Setup: 1540Kv motor
    800mAh Lipo
    7x6 prop
    3 x 5gr servo's

    Totaal gewicht : 210gram = 16gr /dm2

    De vleugel is demonteerbaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik hoop met de grotere en holle vleugel en wat V-stelling trager en stabieler te kunnen vliegen. De Mini Extra ging mij nog iets te snel.

    Dit weekend normaal maiden...
     
  2. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Haha, jij bent wel van de maak-de-balsmodellen-van-depron he?

    Als ze het stuk voor stuk goed doen is het wel een groot sucses!

    Ik zou ze stuk voor stuk maken als ik geld voor de setup had!

    Good luck!
     
  3. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    mooi gedaan!
    ook de aansturing van de servo's. heb ik nog nooit aan gedacht.

    stijn tip
     
  4. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi gemaakt :!:

    En die 90[sup:b391eb3db0]o[/sup:b391eb3db0] hevels zijn vast van een video-doosje gemaakt hè :roll:

    Kom maar op met het filmpje, het was windstil vandaag. Ben heel benieuwd....

    Dirk
     
  5. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    haha, goed geraden !

    Windstil was het helaas niet, maar dit kon de pret niet bederven:

    [video width=640 height=480:41f559bdc2]http://users.telenet.be/u146962/spit.wmv[/video:41f559bdc2]

    Wat we helaas niet op tape hebben is bij het proberen aanzetten tot landen, waarbij plots een verlichtingspaal zich recht in de vlieglijn verplaatste. :oops:
    Gelukkig ging de motoras rechtop de paal en niet een vleugel (geluk bij een ongeluk dus). Anders waren de gevolgen niet te overzien. Nu viel de schade mee (ter plaatse kunnen repareren).

    Het toestel vliegt zalig, reageert goed en is heel stabiel en rustig en kan je zelfs laten zweven. Volledig rolls maken lukt echter niet, waarschijnlijk niet genoeg snelheid hiervoor. Die holle vleugels zijn ook niet geschikt voor hogere snelheden, bij een duikvlucht beginnen ze behoorlijk te klapperen. Misschien als de onderkant van de vleugel dicht is en de rolroeren groter zijn dat het wel kan, maar dan wordt ie weer zwaarder en zal allicht een een zwaardere setup noodzakelijk zijn.
     
  6. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooi!
    Stuk voor stuk zijn die depon modellen van balsa tekeningen toch een suc6!

    jammer dat het geld niet op de rug groeid :( (of aan bomen...)

    ik denk dat ik eerst een swift 2 koop, of aan de goede sint vraag. dan rond mn verjaardag zien we wel verder :p
     
  7. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    heb je misschien een tekening?
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik denk dat de holle vleugel daar niet zo veel voor uitmaakt; ik denk juist dat als je de vleugel aan de onderkant afdekt met 3mm depron het toestel mooier wordt en maar weinig sneller.
    Lagere vliegsnelheid zal voornamelijk uit een lagere vleugelbelasting moeten komen.
    Maar, jij hebt er wel kijk op om depron modelletjes te ontwerpen zeg... vooral het bedenken van de uitslag van zo'n rompje. Heb je daar een truc voor? Maak je eerst een proef van papier?
    Mooi, die aansturing van de ailerons. Wel een beetje veel luchtweerstand alleen. Ik heb bij een RTF model wel eens gezien dat de "as" van de ailerons was verlengd naar de romp toe, en dan daar werd bediend door de servo. Dat is een cleanere oplossing, en ook heel goed zelf te knutselen lijkt me.

    Bart
     
  9. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Gefeliciteerd :thumbsup:

    Vliegt schitterend zo te zien :!: Zou voor mij misschien dan ook wel geschikt zijn als eerste laagdekker model :roll: Als je zegt dat ie ook mooi kan zweven klink dat bij mij als een hele geruststelling :D . Zit er nu helemaal geen v-stelling in de vleugel of een klein beetje? Bij de echte Spitfire toch ook een heel klein beetje dacht ik?

    Bart: ik heb een depron cessna met twee dezelfde vleugels, alleen één v/d twee dichtgemaakt aan de onderkant en dat scheelt echt behoorlijk in vliegsnelheid en gedrag...

    Dirk
     
  10. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    @Bdoets

    Ik ga als volgt te werk voor de romp: ik print de lengtesnede uit op karton en plak daar de halve 6mm depron schotten op. Vervolgens dun papier opspelden en aftekenen, knippen en nog eens opspelden of het past. Vervolgens hele schotten en depron bekleding.

    Deze romp was niet zo goed gelukt, vooral omdat ik blijkbaar tegendraads aan het ronden was, er is zeer duidelijk een verschil in de richting bij depron. De romp toont nu wel hoger dan normaal omdat ik de onderkant natuurlijk een stuk vlak moest maken, terwijl die in werkelijkheid daar ook rond is.

    @tip

    De mal is nog niet perfect en moet nog digitaal overgezet, verder moet er best in de staart nog een schot bijkomen. Dus definitieve plannen dat kan nog even duren.

    @Dirk

    Er is wel degelijk V-stelling, die carbon staaf (3mm) loopt overigens volledig door. In het midden heb ik ze middels de soldeerbouttruuk licht gebogen.
    De gewichtsverhouding is overigens bijna hetzelfde als de moth, je kan er dus lekker rustig mee vliegen.
    Die rolroeren werken heel nauwkeurig, er zit niks speling op. Helaas door de open vleugel nogal fragiel, maar ik heb voor de maiden nog stukjes depron l+r op de rib gezet om de mekaniek te beschermen, en gelukkig maar.

    Ik heb de vleugel ook iets groter gemaakt dan de echte schaal, deze is 90cm (enkel in x-as verschaald) terwijl de rest gemaakt is volgens 80cm wingspan.
     
  11. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Als je die dan op schaal zou maken, gaat ie vanzelf ook wat sneller vliegen en kun je misschien wel roll's doen. Ik moet zeggen, ik heb al veel op mijn lijstje staan, maar deze komt met stip binnen in de notering.... Heel mooi vliegbeeld in dat filmpje (battle of britain...), echt de moeite waard om wat schaal-details toe te voegen en een mooi schema aan te brengen....

    Dus.... tekeningen worden zeer op prijs gesteld.....

    Dirk
     
  12. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    ligt het nu aan mij of heeft ie een veel te voorlijk zwaartepunt?

    kijk maar naar de start , van zodra die van de grond is begint die te duiken en ook in de rest van het filmpje zie je hem kleine duikjes nemen.
     
  13. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Zou mij sterk verwonderen, ik had allezins niet die indruk, hij heeft een lange staart en de stabilo is in 2x3mm (met dubbelzijdige kleefband ertussen).

    Desalniettemin ga ik die batterij toch nog eens wat meer naar achteren steken.

    Het zal eerder mijn vliegonkunde zijn denk ik...

    @Dirk: ik zal de tekeningen zeker posten, maar ga de plannen eerst nog wat verfijnen, 80cm en wellicht rolroerenmekaniek inbouwen in de vleugel. En wellicht toch niet meer een demonteerbare vleugel. Zo kan ik het typische kenmerk van de spit, nl de ronde overgang ts romp en vleugel, ook maken.
     
  14. the_raven_EAP

    the_raven_EAP

    Lid geworden:
    8 apr 2005
    Berichten:
    271
    Zou het ook niet kunnen dat dit veroorzaakt wordt door de holle vleugels? Iets hol vangt toch lucht, zoals een parachute...
    Met een laagje depron langs de onderkant zal dit mss beter zijn + het zal je spitfire ook mooier maken 8)
    Verder, mooi gedaan!

    Grtz
     

Deel Deze Pagina