Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

  1. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Na v1 nu op schaal met volle ribben vleugel en nieuw ontworpen ribbenromp. Rolroeren zijn wel iets vergroot.

    Update : plannen : BOUWPLANNEN dwg
    Update : plannen : BOUWPLANNEN pdf

    Wingspan 80cm
    Setup: 1540kv met 7x6 prop, 12A esc, 800 mAh Lipo, 3x 5gr servo, 5 ch Jeti reciever.

    Vliegklaar gewicht: 212 gram (incl Lipo).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Wow, dit modelletje is echt héééééééééééééééééél mooi!!!!
    knap gemaakt die neus met die spinner, ok de ''overloop'' van de vleugel naar de romp!!!, de ''geweren''
    hopen dat de tekeningen snel komen !!
    (dan bouw ik hem mss voor de show :))
     
  3. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(België) (model wings ternat)
    pracht model heb je daar!
    8)
     
  4. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    even schilderen en in het "perfecte schaalfoto" topic zetten :wink: 8O
    echt heel mooi :D , more photo's please :wink:


    Skyhigh
     
  5. l:x

    l:x Guest

    Heb ik al gezegd, maar ik zeg het nog eens: superknap tuig!
     
  6. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    idd hardstikke mooi!
     
  7. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    heel mooi
    hoe heb je die spinner gemaakt en op die as gezet
     
  8. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
  9. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi hoor :thumbsup:

    Heel mooi die vleugel-romp overgang en deze verdient inderdaad ook een mooi schema als afwerking (er zijn gelukkig heel veel belgische bieren :wink: )

    Ben benieuwd hoe deze vliegt t.o.v. versie 1.

    Dirk
     
  10. Moelie2001

    Moelie2001

    Lid geworden:
    24 jul 2005
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Etten-Leur
  11. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    @Moelie:

    Die Spit had ik ook al gezien, is dat uw ontwerp ? Heel mooi ! Maar de bouw is volgens mij wel wat complexer. Voor mijn spit heb je enkel 3mm en 6mm depron en een staaf carbon van 2mm nodig. Er komt geen balsa aan te pas. Ik heb deze spit ook bewust licht gebouwd zodat je niet te snel hoeft te vliegen. De vleugelbelasting bedraagt slechts 18gram/dm2 tegenover 29 gram/dm2.

    Ondanks dat het gisteren nogal winderig was heb ik het er toch op gewaagd en m'n spit gemaidend. Zeer spannend, want ik was alleen en moest hem dus zelf opgooien (en bijgevolg geen beelden dus).
    Hij heeft blijkbaar power zat want hij ging stijl omhoog. Bij halfgas moest ik nog naar beneden trimmen om hem horizontaal te houden. Waarschijnlijk door het feit dat ik geen vertikale motordomping heb ? Ik kon bijgevolg ZEER korte loopings trekken (leek bijna een shocky) 8O. Het rollen lukt ook aardig maar leek ie toch nog wat moeite mee te hebben, misschien dat ik de servo-uitslag nog iets moet vergroten.

    Al bij al geslaagde maiden, ik hoop snel op windstil weer en dat m'n Flycamone2 spoedig binnen is zodat we wat beelden vanuit de cockpit kunnen maken :D

    De definitieve plannen zijn bijna klaar en zal ik kortelings online plaatsen.
     
  12. Moelie2001

    Moelie2001

    Lid geworden:
    24 jul 2005
    Berichten:
    361
    Locatie:
    Etten-Leur
    Allereerst, die spitfire van die link heb ik niet gemaakt hoor, maar kwam ik toevallig tegen.
    Gefeliciteerd in ieder geval met je maiden, en we zijn benieuwd naar het eerste filmpje.

    Gr, Moelie.
     
  13. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    XXL: Tof van de succesvolle maiden :!: Had je bij v1 wel motordomp toegepast? En filmpjes willen we zien he?

    PS: Heb vandaag wat van die spinners gemaakt. Is uiteindelijk wel gelukt, maar niet zonder slag of stoot. De dubbelzijdige tape verbinding met de boormachine werkt bij mij niet probleemloos. Gebruik jij ook die methode of heb je iets anders bedacht?

    Dirk
     
  14. Acropilot

    Acropilot Guest

    prachtig ding xxl!

    btw, van waar ben je ergens in belgie?
     
  15. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Ik heb een vierkant alu plaatje gemaakt (ongeveer 3x3cm) met in de diagonaal een gaatje geboord. Dat dmv een as met schroef op de dremel gezet en met UHU por de spinner op het alu plaatje gelijmd. Dit komt zeker niet los. Je verliest wel iets van de spinner bij het lossnijden na het ronden.
     
  16. l:x

    l:x Guest

    Nog eentje om op de "hette schoaf" te zetten... Hopelijk wordt ie ooit dan ook gedeprond :p

    Groeten,
    Niels R.
     
  17. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    mijn duits is niet zo goed
    maar wat ik niet begrijp is hoe die spinner op de as moet
    word deze vast gelijmt of zo
     
  18. Manuel

    Manuel Guest

    Mijn al hellemaal niet maar hij lijmt een paar laagjes depron op elkaar mer uhu por kan denk ik ook wel met epoxy. dan met dubbelzijdig tape op een boormachine en schuren maar
     
  19. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    ja dat wel maar ik bedoel hoe hij op de as van de motor gemaakt word
     
  20. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Iets kleiner uitboren en uitsnijden dan de schroef en as, het klemt er als het ware op. Normaal is dit niet bedoeld voor met een propsaver en het is even zoeken voor ie mooi recht zit.
     

Deel Deze Pagina