Lijm en heel makkelijk te buigen latjes

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Benjamin 1951, 13 mei 2022.

  1. Benjamin 1951

    Benjamin 1951

    Lid geworden:
    4 mrt 2022
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hallo, ik had graag een advies in bovenstaande zaken. ik gebruik bij het bouwen, als iets snel, en onder spanning vast moet zitten, en ik er geen klem op kan zetten een zg. secondelijm. nu heb ik recent ergens een artikel gelezen over deze lijm soorten en daar beschreef de auteur een seconde lijm die echt binnen 5 seconden muurvast zit. sufferd die ik ben, ik kan het artikel niet meer terug vinden en ik zou best deze lijm in de toekomst willen gaan gebruiken. Is er misschien iemand op dit forum die bekend is met dit soort lijm en hier ervaring mee heeft.
    Verder nog een vraagje over eenvoudig te buigen latjes. Op YouTube staat een filmpje "Mario's Shiffsmodelbouw" (). In dit filmpje heeft de bouwer het over zg. "Biegenleisten" letterlijk vertaald buigstaaf (?). In het filmpje ziet hij zelfs kans om een knoop in het latje te leggen !! weet iemand misschien een goed Nederlandse naam voor dit product en waar het eventueel te koop is. in ieder geval hartelijke dank voor de aandacht en de eventuele antwoorden.
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zoek eens naar buighout , zijn verschillende winkels in NL die het aanbieden.
    Een plankenbuiger gaat in de modelbouw goedkoper uitkomen en hiermee maak je ook alle rondingen.
    Je latje onderdompelen in kokendwater voor een 10min doet ook wonderen.

    sec lijm is een prachtig iets maar geeft snel vlekken die niet te verwijderen zijn.
    ook niet alle sec lijm is waterbestendig mocht je met je schip gaan varen.

    hoop dat je er iets aan hebt, maar in het gedeelte historische scheepsbouw kan je nog veel meer tips vinden.
     
  3. Benjamin 1951

    Benjamin 1951

    Lid geworden:
    4 mrt 2022
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zoetermeer
    een plankenbuiger heb ik maar voor bepaalde zaken zouden die "knooplatjes wel erg makkelijk zijn. in ieder geval vriendelijke dank voor je antwoord.
     
    Erik57 vindt dit leuk.
  4. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    ik hang de latjes 10 tot 15 min. in water (latjes 5,5x2mm) daarna kan ik er mee doen wat ik wil.
    lijm ze met secondenlijm met versneller, ze zitten dan gelijk vast.
    groet Piet
     
  5. Benjamin 1951

    Benjamin 1951

    Lid geworden:
    4 mrt 2022
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zoetermeer
    Thanks Piet, secondelijm met versneller ???? wat is dat ??
     
  6. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    de versneller is een vloeistof welke de seconenlijm binnen een moment laat uitharden.
    niet zo'n vriendelijke vloeistof maar het werkt perfect.
    het is van ZAP
    groet Piet
     
  7. Benjamin 1951

    Benjamin 1951

    Lid geworden:
    4 mrt 2022
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zoetermeer
    hartelijk dank man, ja al de middeltjes zijn vaak niet zo fijn voor huid, ogen en/of milieu maar even vaak erg makkelijk.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Latjes weken in water met ammonia, laten drogen op het werkstuk en dan lijmen met watervaste houtlijm. Kost wel wat meer geduld, maar is met minder aggressieve hulpmiddelen. Ook wat meer tijd om het latje op de juiste plaats te krijgen. Overtollige lijm is weg te vegen met een vochtige doek. Gr. Klaas.
     
  9. Benjamin 1951

    Benjamin 1951

    Lid geworden:
    4 mrt 2022
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zoetermeer
    Okay, hartelijk dank weer voor deze tip. het gaat nog geen eens om de romp beplanking, maar om het potdeksel en de berghouten, die stribbelen nog wel eens tegen.
     
  10. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dat zijn inderdaad de moeilijkste, maar daar zijn ook trukjes voor, en de voldoening achteraf dat je het klaar gekregen hebt telt ook voor veel modelbouwers.
    Maar ieder moet bouwen zoals het hem beliefd, succes met het bouwen van je schip.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met sterk gebogen potdeksels zit er soms niets anders op dan die te zagen uit een dun plankje. Hangt meestal af van de dikte. Van wat latjes een stukje plaat lamineren en dan uitzagen gaat ook. Op die manier voorkom je spanning en werkt het iets gemakkelijker. Vervelend is dan dat de nerven niet meer parallel lopen. Maar soms moet je een compromis accepteren. Gr. Klaas.
     
  12. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Naast de reeds gedane suggesties zijn er nog andere mogelijkheden om een sterk buigend potdeksel te leggen.
    De vermelde buigbare latjes heten in het Engels "flexible beech"
    zie link voor het beschikbare assortiment. Flexible Beech Strip Wood from Cornwall Model Boats
    In mijn bouwverslagen van zowel de Victory als de Royal Caroline kan je zijn bij de opbouw van het galjoen wat je ermee kan bereiken.

    Een andere methode die ik voor potdeksels heb toegepast is iets bredere latjes nemen en in korte stukjes op de verschansing lijmen. Daarna zowel de buiten- als de binnenzijde in een vloeiende boog vijlen/schuren.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  13. Benjamin 1951

    Benjamin 1951

    Lid geworden:
    4 mrt 2022
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zoetermeer
    nogmaals iedereen dank voor tips en tricks, heb inmiddels wat flexible beech strips besteld. Gewoon in Nederland deze maal, die site van Cornwall model boats is zeer fraai, heb er al heel wat op gezien. Het gaat zoals zo vaak, helemaal goed komen. Gr. Benjamin.
     
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Vroeger bestelde ik daar regelmatig, maar met de Brexit is dit niet meer interessant.
    Als referentiedatabase van wat verkrijgbaar is echter nog steeds onovertroffen.
    Dan weet je wat beschikbaar is en waar je naar moet zoeken.
    Succes met de buigbare beuk.
    Als je die nat maakt (kwartiertje weken) en in vorm laat drogen, veert het amper nog terug.
     

Deel Deze Pagina