Lijm

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door bosch, 5 apr 2021.

  1. Gavel

    Gavel

    Lid geworden:
    29 apr 2024
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Gelderland
    Lijkt er idd op dat het er niet meer is. Jammer het werkte heel fijn.
    Denk erover eens gewone constructie lijm te proberen.maar dan met doseer met eenfijne doseernaald. Het bruiseffect is fijn om beplanking ed te zetten. Gewone houtlijm gaat ook maar minder mooie overgang
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2024
  2. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Perfect om te bouwen en veel te vaak onderbelicht, gele houtlijm, schijnt bijna niemand te kennen, superieur boven witte PVA houtlijm. Schuurt zonder deuken. Gibson bouwt er gitaren mee, meubelmakers meubels en vioolbouwers violen. Om een paar merken te noemen; Titebond rood, Sig bond en J Perkins aliphetic. Eens mee gewerkt nooit meer wat anders! Af en toe wat 30 minuten epoxy voor motorplaten en landingsgestel, af en toe wat dunne ca om snel iets te vast te tacken en schroefdraden in hout op te harden, dikke CA waar iets van vet heeft huis gehouden. CA lijm is chemisch gezien een ‘ester’ die vet afbreekt.
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2024
  3. Gavel

    Gavel

    Lid geworden:
    29 apr 2024
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Gelderland
    Titebond gebruik ik ook
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.009
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vioolbouwers Titebond? Daggutniet.
    Één van de eisen is daar, dat die lijmverbindingen altijd weer los kunnen worden gemaakt.
    Vandaar dat beenderlijn (hide glue) DE vioolbouwerslijm bij uitstek is.
    Eigenlijk geldt dat voor alle instrumenten die ooit (deels) gedemonteerd moeten kunnen worden.
    Denk aan een neck reset van een flat top gitaar (Martin D-serie, Gibson J-serie).
    Een kwestie van de juiste fret lichten, in het midden van de ontstane sleuf een gaatje boren en met een holle naald stoom inblazen.
    Hierdoor komt de lijmverbinding los en kan de zwaluwstaart aan de halsvoet (heel) uit het 'neck block' in de klankkast worden losgewurmd.
    Vervolgens door schaven en aan de andere kant opvullen met uiterst dunne stips neck hout de hoek van de neck t.o.v de klankkast terugbrengen naar de juiste specificatie en dan alles weer verlijmen.: Plays like butter again....
    Vóór de tweede wereldoorlog was hide glue sowieso de standaard.
    Mijn Gibson RB-1 uit 1937 zit er (nog steeds en wel prima) mee in elkaar.
    a.jpg
     

Deel Deze Pagina