Lijmadvies gevraagd

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Dopieman, 31 mrt 2019.

  1. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    IMG_0532.JPG Ik heb een poly-tec motor met 6:1 Maxon planeetvertraging waarvan het tandwiel van de motoras is losgekomen. Dit tandwiel is op de motoras bevestigd met een lijmverbinding. Nu is mijn vraag; wat is de beste lijm voor deze verbinding en hoe verkrijg je een optimale lijmverbinding?
    Op het duitse forum wordt voor een soortgelijk probleem Loctite 648 geadviseerd. (13N/mm2 afschuifspanning bij kamertemperatuur). Maar men schrijft ook dat deze verbinding wederom faalt. Uhu endvest 300 epoxy wordt ook genoemd. (12N/mm2 bij kamer temperatuur). Ontvetten met aceton.
    Heeft iemand nog een ander advies? N.b wat is de beste lijm voor staal op staal?
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Heb vandaag nog een boutje kapot gedraaid waarbij de moer met 648 was vastgezet.
    Wanneer je de beide onderdelen goed schoonmaakt van oude lijm- en vuilresten, dan ontvet met alcohol of aceton, dan voldoende laten drogen, zal het niet losgaan.

    De passing van het tandwiel op de as is trouwens ook nog van belang. Té strak krijg je er nooit een goede lijmfilm tussen en te veel zal de lijm
    De 648 is in principe beter geschikt dan epoxy. Alleen bij echt te veel speling zou je epoxy kunnen overwegen, maar dan wordt het lastig alles netjes centrisch te houden.

    Behalve eventueel wanneer je de motor veel te zwaar belast en alles flink heet wordt.
    Maar dan heb je de verkeerde combinatie van model, accu, regelaar, motor, propeller en vliegstijl.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb regelmatig tandwielen op motoren gelijmd voor een Axi 4:1 vertraging.
    Dat deed ik op aanraden van Axi met Loctite 648.
    Eerst goed ontvetten en licht opschuren met korreltje 600.
    Dan de loctite in het tandwiel druppelen en op de as schuiven.
    Die gears deden 2700 Watt.
    Ik heb laatst een kraanknop met Uhu Endfest op een kraan gelijmd omdat de kartels uit de knop waren.
    Het heeft 1 week gehouden en toen was ie los.
    Dus Uhu werkt niet, Loctite wel.

    GJ
     
  4. Dopieman

    Dopieman

    Lid geworden:
    19 nov 2012
    Berichten:
    1.019
    Bedankt voor jullie snelle reactie. De loctite is besteld. Ik zal het resultaat nog even laten weten!
     

Deel Deze Pagina