lijmen/gevraagd

ik lijm dat met metaal-epoxy, maar of dat de beste oplossing is weet ik niet. Zo'n dubbele spuit uit de bv de Gamma, volgens de verpakking voor herstelling van radiatoren, uitlaten...

Araldit® 2-komponenten lijm (bestaan nu tig soorten van) ... met dergelijke lijm worden complete Fokkers in elkaar gelijmd (en na vele 1000den vlieguren vallen ze nog steeds niet uitelkaar) .....

F.van.Gent zei:
Is alluminium te lijmen ?
Zo ja waar dan mee!
Ik bedoel dus alluminium op alluminium.
mvg Frederik

ZAP A GAP !!!!! ZAP A GAP !!!! :thumbsup: :thumbsup:
Gebruik deze al jaren en voor mij de beste >> lijmt alles ,
-
Heb net nog mijn reling van de Macaret ( ook in het forum ) gelijmd ( reling op reling zelf ) en no problem,, het materiaal is dan van koper/messing !
-
Doe maar eens bij zoeken in het forum >> zap a gap !
Je hebt zap a gap in drie kleuren / roze, groen en geel ,,
-
Heb zelf altijd de groene gebruikt >>> Suuuuppperr

F.van.Gent zei:
Is alluminium te lijmen ?
Zo ja waar dan mee!
Ik bedoel dus alluminium op alluminium.
mvg Frederik

Dat is heel goed te verlijmen, kijk maar eens naar de Lotus Elise. Die is gelijmt omdat het sterker is dan lassen.

Ik weet jammer genoeg niet welke lijm ze gebruiken. Het is ooit wel allemaal besproken op Discovery Channel .

lotus_elise6.jpg

elise-frame.jpg

Lotus zelf heeft het over "een" Epoxy Lijm die bij 200 graden Celcius "gebakken" wordt .... er wordt géén merk of leverancier genoemd .... maar het zal vast wel een Araldit® achtig product zijn ..... maar als je 1:1 auto's en vliegtuigen immekaar kan plakkûh is de conclusie aluminium op aluminium geen probleem .... en afhankelijk van de krachten en temperatuurschommeingen die op het "product" inwerken ... kies je je lijm ... :-) ....

De 2 compnentenlijm van uhu. Deze gebruiken de wakfield vliegers ook om de staartboom en conus te lijmen. Is een groen doosje.

Bernard

montage kit werkt volgens mij ook gewoon alleen is dat niet de beste oplossing hiervoor ;)

www.bison.nl ;)

bison raad aan:
voor kleine oppervlaktes:
af993e0fc2c7dd2dc07c05.gif

af993e0fc2c7dd2dc07c0d.gif

voor precies passende ruimtes:
af993e0fc2c7dd2dc07c7d.gif

DIMATRIX zei:
-
Doe maar eens bij zoeken in het forum >> zap a gap !
Je hebt zap a gap in drie kleuren / roze, groen en geel ,,
-
Heb zelf altijd de groene gebruikt >>> Suuuuppperr

Sorry, maar Zap-a-gap is dus de groene (dikvloeibaar). De roze Zap heet Zap CA super thin (dunvloeibaar) en de gele is de Slo-Zap (super dikvloeibaar).

Groeten,

Marcel.

aluminium lijmen kan met twee component PU of met epoxy. B.V. met de kleine tubetjes langzame Araldite uit de ijzerhandelandel lukt het. Alleen wel alle voorschriften volgen.
1. Brandschoon zijn

2. de nog natte epoxy inschuren op de te lijmen oppervlakken (klieder boel maar toch!.. ).
3. Na harding, naharden in een electrische oven ca 150 grd Celsius, gedurende een paar uur.

4.Pas na een week belasten.

Je zal verbaasd staan over het resultaat qua hechting.

Als de belastingen niet al te groot zijn gaat het ook goed met secondelijm.
En beetje afhankelijk van de groote van de contact vlakken.
Heb zelf aluminium hoeklijn op aluminium plaat gelijmd en dit zit al bijna 15 jaar stevig vast.

Plexus, of een andere Methacylaatlijm.

De aluminiumdelen moeten schoon zijn van een anodisatielaag, daarna kan een primer aangebracht worden. (PC-120). Deze primer is een washprimer, dus aanbrengen en klaar. (binnen 10 seconden droog). De primer is roze gekleurd, voor de duidelijkheid.

Hierna kan verlijmd worden met Plexus MA300 of MA310 (de laatste heeft een langere uithardingstijd, en lijmt ook moeilijk verlijmbare plastics (nylons, etc. Helaas geen PE, PP, PTFE of Delrin).

Methacrylaatlijmen zijn op basis van 2 componenten. Een menger op de spuit aanbrengen, de eerste cm lijm niet gebruiken (kan zijn dat de menging dan nog niet goed is) en daarna verlijmen. 1mm lijmdikte aanhouden.

Na 5 minuten hoeft de verlijming niet meer gefixeerd te worden (ma300) en na 1 uur is de verlijming voor 75% belastbaar.

Totale belastbaarheid:
Schuifsterkte: 20.5 tot 24 MPa.

Om dat zichtbaar te maken: Een verlijming van 1x1 cm kan een kracht van ongeveer 200 kg aan...

Wordt ondermeer gebruikt bij Volvo (verlijming carosseriedelen vrachtwagens, maar ook bijv de achterklep van de S40 en S60), John Deere Tractoren, Ford, etc etc.

Overigens lijmt het ook RVS (zelfde primer) en polyester, epoxy, ABS, PET, en nog veel meer zaken.

Is verkrijgbaar voor de particuliere markt bij polyservice.

Ik grebruik meestal deze:

222.jpg

Het is een schuimende pu lijm.
transparant van kleur en vult ook holle ruimtes op.

Lijmt ook hout, messing, staal, polystyreen enz. enz.

Let op er zijn twee versies, snel en normaal.

Back