Lijmen op geverfde delen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door sebastiaan198, 26 mei 2019.

  1. sebastiaan198

    sebastiaan198

    Lid geworden:
    26 mei 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Ik ben bezig met het ontwerpen van een 3d geprinte trein. Ik wilde graag dat de raampjes er realistisch uit zouden zien, en ze dus niet achter de wand lijmen maar echt in de sponning plaatsen. Het idee was als volgt, ik heb een klein randje in het kozijn getekend waar het raam tegenaan gelijmd moet worden:
    [​IMG]
    afbeeldingen omzetten

    Dit lijmen kan echter pas nadat de trein is gespoten, en ik merk nu met een testprint die ik ook gespoten heb, dat de lijm de verf oplost... (Revell Contacta). Hebben jullie een idee hoe ik dit anders aan kan pakken? Andere lijm? Of misschien een ander idee?

    Alvast bedankt!!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet hoe groot het is, maar als er niet al te hoge eisen aan de sterkte gesteld worden, waarom druk je de raampjes niet in de natte verf? Dan hecht de verf het raampje wel op zijn plek, lijkt mij....
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik begrijp je afbeelding niet. Maar het is wellicht een getrapte rand waar het raampje in past? Wellicht maar een heel klzine fractie lijmrand?
    Zo deed ik het vorheen nog: raampje op zijn plek leggen en dan aan de binnenkant op de naad druppeltje secondelijm. Beter de gel in dit geval, anders loop het er tussen en is het te zien van buitenaf. Maar: net iets veel zorgg ook voor lijmresten.
    Maar inderdaad: de vermelde lijm niet gebruiken wanneer er al lak is.
     
  4. sebastiaan198

    sebastiaan198

    Lid geworden:
    26 mei 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt, dat is nog wel een idee! Ik ga eens proberen of dat voldoende houdt.

    Bedankt voor je tip. Het is inderdaad een getrapte rand. Welke gelvormige lijm zou je me aanbevelen?
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Secondelijm maar in gel uitvoering. Ik heb geen voorkeur voor merk. Nog niet een minder goeie tegengekomen.
     
  6. sebastiaan198

    sebastiaan198

    Lid geworden:
    26 mei 2019
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt, ik heb het geprobeerd. Het loste helaas nog wel de verf op, alhoewel veel minder. Maar ik ben er toch blij mee, want deze lijm plakt veel beter. De oplossing wordt dat ik ga printen met zwart filament (filament dat ik nu heb is blauw) en hier direct het raampje op ga plakken met het beschermingsfolie nog aan de buitenkant. Na het spuiten haal ik de folie er af en dan ziet het er perfect uit :) Nogmaals bedankt voor alle hulp!
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Klinkt als prima oplossing!
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Laatst bewerkt: 30 mei 2019
  9. Kweetniet2018

    Kweetniet2018

    Lid geworden:
    21 mrt 2018
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Zuidholland
    All purpose glue van Action lost de verf niet op (aquaverf)
    voorzichtig aan brengen met een naaldje
     
  10. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.399
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik denk dat het probleem na bijna twee jaar wel opgelost is.;)
     
    bosreus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina