Lijmen van ABS romp

Heren,

Ik heb via de altijd vriendelijke Roel een tip gekregen voor het monteren van de moteren in mijn reeds gebouwde Norderney. Hiervoor moet ik een triplex plankje verlijmen in de romp.

Gezien het feit dat ik altijd alles STEVIG wil monteren, gebruik ik een goede 2 componenten lijm. Hoe groot is de kans dat mijn mooi gespoten romp hierdoor wordt aangetast? Een beetje bol staan vind ik geen probleem omdat het de onderzijde is, maar als de verf los gaat laten dan vind ik het wat minder leuk.

Misschien heeft iemand tips voor het verlijmen of weet iemand welke lijm het meest geschikt is?! Ik moet dus ABS en hout verlijmen welke trillingen moet kunnen weerstaan. :lol:

Groet

Robert [font=Arial, sans-serif][/font]

dat bol staan van de romp is volgens mij niet nodig
als je het plaatje triplex precies passend maakt gebeurt dit niet
je kan voor het pas maken eerst een stukkje karton op maat maken (omdat dit makelijker te bewerken is) en daarna op het triplex overnemen

succes met de bouw
Groeten Gerjan

Robert, ik gebruik meestal Stabilit Express.
Het ABS een beetje opruwen met grof schuurpapier, goed vetvrij maken, passen, vastzetten met secondenlijm (twee hele kleine druppeltjes), verbruik weer meten met amperemeter en als het naar tevredenheid is, Stabilit aanmaken en voor en achter het plankje een rupsje leggen/gieten. Eventueel kan je het triplex over de volle breedte van het model op maat maken, dan heb je een extra spant.
Als je je schroefassen zo monteert dat ze in de lengterichting geen speling hebben, hoef ook niet bang te zijn voor de krachten die optreden als je van volgas vooruit naar volgas achteruit schakelt.

Groet,
Roel

Gewoon een goede kwaliteit siliconenkit.
Breng een behoorlijke hoeveelheid aan aan de onderzijde van het plankje, e.e.a wel een beetje uit smeren.
Druk het plankje op de plaats waar je het hebben wilt ( wel ff de romp vet vrij maken)
In dien je van te voren je motor(en) op het plankje aanbracht hebt, kun je de koppelingen aansluiten, en het truckje van de Ampere meter zoals Roel beschreven heeft uitvoeren.
Je hebt hier ruim de tijd voor om de beste stand te zoeken door dat de siliconenkit correcties makelijk toe laat.
Bij het laagste stroomverbruik raak je het plankje niet meer aan en laat de boel drogen.
Je hebt na droging een oersterke verbinding die ook nog flexibel is en trilling dempend.
Verlijm al jaren op deze manier m'n motoren.

En nooit teveel lijm gebruiken, want bij 't uitharden komt er warmte vrij.
Hoe meer lijm je gebruikt hoe meer warmte er vrij komt en dan is de kans groot dat een abs romp gaat vervormen
het ABS wordt zacht :cry: uit eigen ervaring :lol:

Gebruik eens Bison Kombi power, ijzersterk en met bijvoorbeeld een föhn mooi te modeleren. Blijft na uitharden enigzins elastisch (zeer beperkt) en werkt prettiger dan Stabilit express wat makkelijk breekt.

Back