Lijn vastzetten op een lijn

Hoe zetten jullie de koorden die van de zeilen komen vast op de koordloop van de zeilwinch.

Dit dmv een blokje dat je vastlijmt of vastschroeft.
Hoe moet dit eruit zien.

ik wilde 2 kralen gebruiken, die ik vastzet op de koordloop met een tandenstoker met eventuele secondenlijm aan.

Tussen de kralen komt er dan een lus waaraan de zeilkoord hangt.

Maar ik twijfel aan dit systeem of het wel failproof is.

De koorden aan elkaar knopen gaat ook niet want dan gaat de ene koord zich rond de andere wikkelen.

Daarom mijn vraag, hoe doen jullie het.

mvg Luc

Ik gebruik het binnenste van een lusterklem, stukje krimpkous over de lijn en de 2 schroefjes daarop aandraaien, kan altijd nog los omte regelen :)

lijn-vastzetten-op-trommel

oogbouten-2

je zult wel even moeten lezen , en kijken naar linken die erin staan , en maak voor al je vragen nu eens 1 map , word het overzichtelijker , en makkelijker voor ons om te beantwoorden , servo/ motor/ lijn /boot ,gewoon in 1map.

:!: EN PB :!:

gr rexonamen

Laatst bewerkt door een moderator:
Een lusterklem is dat een kroonsteentje? iets wat vast aan de omloopdraad zit, draait met de omloopdraad mee(de omloopdraad draait altijd als hij in beweging is, misschien een gevlochten lijn minder)
Al gebruik je een viswartel het risico blijft dat de schoot door het kroonsteentje meegenomen wordt en om de omloop gedraaid wordt.
Vandaar als de af te leggen weg bekend is, ik van een vast klosje op de omloop en een viswartel gebruik maak.
Je zou voor het vaste klosje misschien een stelring met kraterboutje kunnen nemen (kleine diameter met klein gat).
Hoe het klosje met viswartel eruit ziet kan je op een van mij foto's zien er zit alleen railingdraad precies voor de omloopdraad.

Groet Wim

Is inderdaad een kroonsteentje, gebruik alleen het binnenste koper met 2 schroefjes. De schoot aan een plastiek plaatje met 2 oogjes, bij mijn laatste schip gaat de grootschoot rechtstreeks naar de giek, fokschoot word via dit plaatje en kroonsteentje meegenomen.
Mijn lijn staat wel een spannings controle, als de giek de lijn met weinig wind niet strak houd kan de winch de lijn niet vieren :)

Hallo Luc,

Bij het prototype dat je in de link ziet heb ik een stukje servo handle met twee gaatjes gebruikt; één gaatje op de rondlopende lijn, vrijdraaiend op z'n plaats gehouden tussen twee in de lijn geknoopte kraaltjes en aan het andere gat de schoot naar de zeilen.

Als je wilt kan ik er een foto van maken en hier plaatsen.

Groeten, Jan.

Ik vind niet direct de foto van het prototype, maar ik vermoed dat je iets gelijkaardig hebt gemaakt als de pelger leadger beads, een tip van rexonamen.

Is inderdaad simpel na te maken met een servo handle.

Bedankt voor de tip Jan

Back