Lijn vastzetten op trommel.

pompebled

Forum veteraan
Goedemiddag!

Ik ben bezig met het afstellen van de rondlopende lijn op de trommel van de winch.
Nu zijn dat om te beginnen al piepkleine gaatjes, die in de witte kunststof amper te zien zijn, maar dat is nog te doen.

Waar ik mee zit te klooien is het vastzetten van de lijn in de trommel; het gaatje is groter dan de diameter van de rondlopende snaar en dus moet er een forse knoop voor wil dat blijven hangen.

Om de lengte goed te krijgen is een gedoe zonder eind en ik wordt er knap melig van...

Wat ook niet helpt, is het feit, dat mijn vingertoppen in de loop van de jaren minder gevoelig zijn geworden en ik dus niet voel, of ik de lijn vast heb, dan probeer ik een knoop te leggen in iets dat náást m'n vingertop ligt, tamelijk frustrerend.

Ik zit nu te denken over een klemsysteem voor de lijn, dat in de trommel ligt en middels een boutje kan worden vastgezet, geen gedoe met knopen.

Wie heeft zoiets al eens gemaakt?

Groeten, Jan.

dit fenomeen kende ik ook een poos geleden.
Heb toen een klein parkertje in het wiel geplaatst en daar de snaar op geknoopt.
Daarna parker helemaal vastdraaien.
Misschien een tip.
Gr
Rins

Jan gewoon op de bovenste (plat gedeelte , een klein parkertje ,touw erom en parkertje aandraaien ,touw wel met de aandraai richting mee spant makkelijker , dit hoeft eigenlijk alleen voor eenkant ,andere evt een kraaltje er voor of een plaatje plastiek , anders ff bellen

gr rexonamen

oei 2tippen

Heren, bedankt voor de suggesties.

In mijn geval moet de lier in beide richtingen kracht uitoefenen, de giek wordt niet door de wind naar buiten gedrukt, maar wordt mechanisch bewogen (omdat er geen wind is op de vaarlocatie).
De giek wordt dus met de lier en twee 'schoten' van bakboord naar stuurboord bewogen.

Ik moet dus beide zijden kunnen afstellen, anders lopen mijn ledger beads vast óf in de trommel, of in de schijf aan de andere kant (of beide).

Eén parkertje zal niet gaan, er zit niet veel vlees aan de trommel, dat blijft niet betrouwbaar (én reproduceerbaar) zitten (ik moet 30 lieren afstellen).

Groeten, Jan.

Jan zijn dat die trommels die ik op de foto van je zie , zoja dan gewoon in het lage gedeelte en het centrale boutje gebruiken .moet goed gaan heb dezelfde lieren met trommels hier liggen.

rexonamen

Ander idee: het systeem om je remkabel te spannen op je stuur.

Als je in de trommel een plaatje triplex lijmt, dan heb je een "bodem" om iets op te bevestigingen. En misschien dan iets met quicklinks maken zodat je de spanning kan regelen.

Of het uiteinde van de schoot door een dunne metalen buis voeren, einde dikke knoop, wat lijm etc. In de trommel een plaatje triplex met daarop bevestigd een "tonnetje" (ik kan even niet op de naam komen), het metalen buisje er doorheen steken en het tonnetje aandraaien.
Tonnetje:
a919201-100-aileron-servo.jpg

Misschien is dit weer wat voer voor nieuwe ideeën :-)

Ik heb het voorlopig even opgelost door een plaatje 3 mm dik ABS onder de trommel te zetten, om meer vlees te hebben en daar twee gaatjes voorzien van M3 in getapt.

Nu kan ik de lijn om een boutje slaan en het boutje aandraaien.
Dit werkt nog niet helemaal 100%, want de boutjes draaien zo licht in de kunststof, dat spanning op de lijn het boutje doet losdraaien...
Heb je dat weer.

Een ring onder de kop en daar de lijn enkel onder klemmen werkt dan weer wél.

Nu is dit het prototype waarbij ik met polyester lijn werk, in de resterende 14 modellen komt dyneema, dat naast rekvrij ook nog wat dunner is.

Plaatje van het geheel:

full

Hartelijk dank voor de gedane suggesties!

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Pompebled,

Een paar ideeën;
- Tap de M3 schroefdraad niet helemaal door in je 3 mm ABS. De M3 bout loopt dan klem op het eind in de schroefdraad van het plaatje ABS.
- Leg onder de kop van de M3 bout een onderlegring/sluitring. Draad onder de sluitring klemmen; draait als het goed is niet mee.

Goed vaarweer

Mario

Bedankt Mario,

Ik ben nu bezig met het prototype, voor de resterende 14 modellen zal ik dit aanpassen.

Groeten, Jan.

Back