Lijnbesturing Competitie in Geilenkirchen/Duitsland

Hallo beste Nederlandse Controlliners.

(Van nu aaf in het Duits)
Am 19. und 20. Juli 2008 veranstalten wir einen Fesselflugwettbewerb anläßlich der 50 Jahr Feiern des MFC Ikarus Geilenkirchen.
Es wird geflogen: Stunt F2B, Oldtime Stunt (Konstruktionen bis 1967, Leinenlänge max. 19 m Mitte Griff bis Mitte Modell!!), MiniTeamrace und sehr wahrscheinlich auch BasicCarrierDeck (Robert Schulze). Wenn mehr als 3 Anmeldungen kommen, auch Anfänger-Kunstflug.

Es gibt eine Graspiste für F2B und einen Betonkreis für Teamrace und dort auch Oldtime Stunt. BasicCarrierDeck wird wohl auf einem abgemähten Feld stattfinden.

Geilenkirchen liegt zwischen Aachen und Mönchengladbach, vlack bij de Grens tussen Roermond en Sittard. Es gibt dort eine alte Fesselfluganlage aus Anfang der 60er Jahre. Es ist für heutige Verhältnisse etwas eng, deshalb wenig Möglichkeit zum trainieren für F2B und Oldtime Stunt. Training für Miniteamrace sollte kein Problem sein.

Es gibt ein festes Clubhaus, Toiletten, Wasser und Strom am Platz und vollständiges Catering. Campingmöglichkeiten sind auch vorhanden.

Wir würden und sehr freuen einige niederländische Fesselflieger begrüßen zu können. Bitte auch rechtzeitig anmelden bei Claudia Kehnen, Klaus Engfer oder bei mir.

Groetjes

Willi Schmitz

E-mail: WSchm1569@aol.com

Erinnerung

Hallo.

Ich wollte nochmal an den Fesselflug-Wettbewerb in Geilenkirchen am 19. und 20. Juli erinnern!

Wir fliegen F2B, Old Time Stunt, Mini Teamrace und Carrier!

Bei OTS sind Modelle bis 1967 erlaubt. Geflogen wird das PAMPA OTS-Programm, allerdings mit etwas geändertem Bonussystem. Europäische Konstruktionen werden zusätzlich bevorteilt! Allerdings, Grondal-Nobler und Robbe Maximus bekommen keine Bonuspunkte, da auf dem amerikanischen Nobler basierend!
Startgeld: F2B = 25 Euro, die anderen Klassen je 12,50 Euro pro Person. Mehrfachstarter plus einmalig 5 Euro. (Also ein MTR-Team zahlt 25 Euro per Team!).

Ich hoffe, einige der niederländischen Kollegen zu sehen!

Now in english:

On july 19 and 20 we have a controlline competition in Geilenkirchen.

There will be contests in F2B, Old Time Stunt, Mini Teamrace and Basic Carrier Deck.

In OTS modells up to 1967 are legal. We will fly the PAMPA schedule for OTS, but with a revised system of bonuspoints! European constructions such as Blue Pants, Ambassador, Suppi, Matador and so on will be privileged. But no bonus for Grondal-Nobler and Robbe Maximus because they derive from the american Nobler!

Entry fee: F2B = 25,- Euro, all other classes 12,50 Euro per person, multistarters plus one time 5,- Euro.

I hope to see you in Geilenkirchen!

Groetjes

Will Schmitz

kort verslag van de wedstrijd in Geilenkirchen:
allereerst: dichtbij (voor mij vanuit het noorden 3 uur en een kwartier rijden, da's dus dichterbij dan Genk, Herentals of Verviers) mooie locatie, geweldige mensen, relaxte sfeer, toch druk genoeg om gezellig en interessant te zijn, kortom een aanrader. Ik ga volgend jaar weer als ik kan. Enig nadeel: de datum valt in de periode waarin vaak de zomermoesson heerst! Het was dus in de eerste plaats winderig (en turbulent omdat de wind over de bomen heenkwam) en in de tweede plaats niet droog, dat wil zeggen, zaterdag waren er wat korte maar soms heftige buien, terwijl het zondag minder heftig, maar vaker en langer regende. Al met al was het goed te doen.

F2B was vooral de eerste ronden een gevecht tegen de straffe en turbulente wind, maar dat is op zich al wel een leuke uitdaging. De modellen tuimelden vaak om bij de landing, maar de schade bleef voor zover ik weet tot één geval beperkt. Winnaar was Uwe Degner.

Mini-teamrace had het moeilijk door de wind en het feit dat de grasgedeelten op de asfaltbaan eigenlijk op F2C afgemeten waren. De modellen tuimelden vaak om bij het landen, ook doordat ze vaak net het gras raakten. Vader en zoon van der Meij en Stefan en Owen hebben goed geracet, maar kwamen (net) niet in de finale en konden dus vroeg weg. Mijn Pitman John Steffers kon niet, maar ik had voor de zekerheid wel het (B-)model, handvat, lijnen, een helm en brandstof (niet John's vaste mengsel, maar kant-en-klare D-3000) bij me. De organisatie vroeg dringend om toch te proberen mee te vliegen. Jan Odeyn wilde me wel helpen. Ik had geen reserve props (dank je Sander!) en compressiesleutel (dank je Owen!) en geen vulflesje (spuitjes gebruikt), maar dankzij onze landgenoten konden we het toch proberen. De eerste heat (met een APC 7x4) ging goed, maar langzaam, al was ik nog sneller dan het team waartegen ik vloog. De tweede heat crashte het model door een downwind en de 3e heat had ik problemen omdat de tank loszat, maar die hebben we afgemaakt. We waren laatste, maar het was toch geweldig om mee te hebben gedaan. Nogmaals bedankt Jan! Winnaars waren Dillinger/Straniak

Old Time Sunt, ik deed mee met een door Jan Bakker gebouwde Suppi, want die had een onderstel en we moesten van af de asfaltbaan vliegen. Helaas, vóór er één rondje gevlogen was knapte de up line en ging hij vanaf een 1,5 meter nog loodrecht de grond in, neus er af. OTS was trouwens een slachting, want behalve mijn Suppi sneuvelden de Boxcar van Willi Smitz, een Cugar (die na reparatie zelfs een tweede keer), en de hele oude Blue Pants van Jan Odeyn. Met mijn eigen Suppi heb ik toch nog vluchten kunnen maken, al liep de Fora Junior niet zoals ik er van gewend was. Door de bonuspunten kwam ik nog in het middelveld. Terechte winnaar was de Noor die op weg was naar het WK, een erg aardige man, met een Blue Pants met Oliver Tiger die heel strak vloog (geen vergelijk met mijn wiebelige Suppi).

Back