lijntekening lezen

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door wavanberkel, 24 aug 2013.

  1. wavanberkel

    wavanberkel

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Assen
    Hallo mensen,

    Ik ben de Newport van Mamoli aan het bouwen en wil daarna de Charles W Morgan gaan bouwen aan de hand van de tekeningen van Walter E Channing. Die heb ik jaren geleden gekocht bij de NVM.

    Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag die waarschijnlijk wel eerder gesteld is. Ik heb al veel boeken over scheepsbouw en scheepsmodelbouw gelezen (en in mijn bezit) maar ik kan nergens antwoord vinden op de volgende vraag:

    Moet ik de dikte van de beplanking van de romp in mindering brengen op de contouren van de spanten in het lijnenplan?
     
  2. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    het spanten plan is zonder huidplanken
    dus het zijn efectief de spanten die getekent zijn zonder huid
     
  3. wavanberkel

    wavanberkel

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Assen
    Wow! Dat was snel!

    Vriendelijk bedankt Amazone!
     
  4. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    [​IMG]

    Mooi schip. Veel succes en plezier met de bouw. Ga je ook een verslag bijhouden?

    Erik
     
  5. wavanberkel

    wavanberkel

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Assen
    Het zal nog wel even duren eer ik er aan begin. Ik wil eerst nog de Newport afmaken, en ik ben ook nog een synthesizer aan het bouwen (ahum....)

    Ik heb trouwens afgelopen zondag nog een boekje gekocht op een boekenmarkt: "Scheepsmodellen zelf maken" van H.M. Kisling. Daar staat in:

    "Men moet in het oog houden dat de lijnen van op de tekeningen van de oorspronkelijke scheepsbouwers de buitenkant van de spanten aanduidden en niet die van de huid, terwijl, speciaal voor de modelbouw vervaardigde tekeningen de lijnen vaak de buitenkant van de huid aangeven."

    Dus.....?
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)

    Ik denk dat Dirk (Amazone) naar werftekeningen refereert.
    Bij modelbouwtekeningen wordt inderdaad meestal de contouren van de buitenkant getekend in het spantenplan, en zal je voor de huiddikte moeten corrigeren.
    Soms is dat uit bepaalde details ook wel op te maken of moet er dan bij de tekening een opmerking staan welke huiddikte er toegepast moet worden. Mijn enige ervaring met een NVM tekening is die van de Rotterdam V, en daar gaf het spantenplan de buitenkant weer.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Is dit toevallig een tekening?

    [​IMG]

    Het is lastig te zien vanwege de schaal, maar in dit geval lijkt het me de lijnen van de huid. Ik geloof dat je de potdeksel en berghout als contour op de lijnentekening ziet. Als je een foto kan maken van het stukje met de spantlijnen/doorsnede, dan kunnen we het misschien beter zien.
     
  8. wavanberkel

    wavanberkel

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Assen
    @eagter:

    Ik zit nu op mijn werk en heb even een paar scans gemaakt van delen van de tekeningen. Probleem is alleen dat bij "Regels voor berichten" staat dat ik geen bijlagen mag versturen....

    Hoe doe je dat dan eagter?
     
  9. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Je kan op de gescande tekening inzoomen op het betreffende deel en daar een printscreen van maken en hier als afbeelding plaatsen. Of een foto van de doorsnede lijnen. Die is dan ook gewoon als afbeelding te plaatsen.
     
  10. wavanberkel

    wavanberkel

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Assen
    Hallo Eagter,

    Sorry dat ik nu pas reageer, maar er waren evene wat andere dingen die dringend mijn aandacht nodig hadden.

    Hieronder een deel van het lijnenplan door Channing van de Charles W. Morgan.

    Is dit wat je bedoelt?






    [​IMG]
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Je probeert waarschijnlijk een foto van je pc direct in een bericht te plaatsen, en dat kan niet. Hieronder een link naar een FAQ over het plaatsen van foto's. Als je ervoor kiest om je foro's in een forumalbum op te slaan dan is het voldoende om naar het filmpje in het begin te kijken.
    Let wel op dat je je foto's op je pc verkleint tot 800 pixels maximaal!!

    [193392] faq-plaatsen-van-fotos-en-filmpjes-berichten

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. wavanberkel

    wavanberkel

    Lid geworden:
    24 aug 2013
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Assen
    Hallo Ad,

    Ik dacht al dat het niet helemaal goed ging...

    Vanavond zal ik het nog een proberen. Bedankt voor je tips!
     

Deel Deze Pagina