Lilon batteries, iemand geprobeerd?

In F5J willen we zo weinig mogelijk gewicht.

Ik vond deze batterijen
http://shop.rc-electronic.com/EMPFA...htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A43045&p=4706

Als je uitrekent hoeveel mWh/gr die hebben in vergelijking met Lipo, dan vind je een factor 2 verbetering
Een pakket 3S 2600mAh weegt maar 132 gr, beperking is echter 30A

Ik dacht van 2S 2600mAh, dat weegt dan 88gr en heeft nog steeds een energieverhoudung van 2,6x2/(1x3)=1,7 (1,7x meer energie dan een 3S 1000mAh)
Zo'n pakket zou netto zo'n 200W gemiddeld inputvermogen aan een motortje kunnen leveren voor 5 minuten (kompleet leeg), dus praktisch een minuut of 3
Voor F5J misschien te weinig vermogen om op 30s op 200m te geraken, maar als ik aan de uiterst. Lichte kisten denk die toch laag willen vertrekken, misschien een optie.

Heeft iemand ervaring met deze batterijen?

Patrick

PS: hopelijk heb ik juist gerekend:)

Dit type batterijen heb ik uitvoerig getest voor ond TUDelft project voor de Outback Challenge in Australië.
De capaciteit valt niet mee onder redelijke belasting van 3C en verder daalt de spanning veel sneller, maar wel mooi gelijkmatig, dan LiPo's.
Wij zijn daarom toch op goede gewone LiPo's uitgekomen. We hebben Extron 3500 en 4500 mAh gebruikt met een heel goede energiedichtheid.
http://extron.pichler.de/LiPo-battery-X1-4500-222V
Deze bevielen heel goed bij onze matige belastingen. Over lange duur prestaties kan ik (nog) geen oordeel geven.

De LiIon cellen kunnen voor ontvangers en HV servo's wel voordeel opleveren door de langzaam aflopende spanningskarakteristiek is de laadtoestand vrij goed af te lezen aan de accu spanning.

Hallo, dank je voor de reactie!,
Ik vraag me af ze allemaal even goed zijn...
Onder de link naar Emcotec vind je de datasheet.
Daar zie 20A discharge curve. Dat ziet er toch echt goed uit? Dat is al 8C discharge. Het is duidelijk dat ze maar tot 12C worden gespecifieerd.

Ik zie nog een interessant voordeel in de vorm, je kan die misschien dicht bij het zwaartepunt kwijt, is een ballast-buis.

page5image576

Back