Hallo allemaal!
Groeten uit Duitsland - Ik probeer deel te nemen aan de discussie via Google Translate.
Ik heb het over het idee van open LIMES. De Limes-race is voortgekomen uit een eerdere, meer open klasse, INDY Racing. Rainer heeft veel aspecten van het regelboek overgenomen en er andere aan toegevoegd.
We hebben veel geëxperimenteerd met INDY - je kunt er hier meer over lezen:
https://www.rc-network.de/threads/hat-jemand-lust-auf-rat-race.375910/
Het idee voor de Indy was om een eenvoudige raceklasse te ontwikkelen, waarbinnen verdere ontwikkeling mogelijk is. De volgende problemen moesten worden opgelost, of beter gezegd, punten moesten in overweging worden genomen:
- Geluidsniveau
- Beheersbare snelheid
- Beschikbare apparatuur
We kwamen uit op een snelheidslimiet van 30 seconden voor 10 ronden. De modellen zijn grotendeels vrij, maar alleen geluidgedempte 2,5cc-motoren met 7x5-inch propellers zijn toegestaan. Uiteindelijk hebben de SIG-modellen hun waarde bewezen, maar andere boden geen noemenswaardige voordelen. Dieselmotoren hebben we bewust weggelaten. Ze zijn moeilijk verkrijgbaar, moeilijk of niet uit te rusten met een uitlaatdemper en brandstof is moeilijk te verkrijgen. Het afwijkende startgedrag is ook oneerlijk; het gloeibougiesysteem vereist meer handmatige afstelling. Bovendien zijn er al Mini-Team-Race (MTR) beschikbaar voor dieselmotoren.
Dit resulteerde in een mooi uitgebalanceerde klasse. We hebben ook een paar wedstrijden gehad bij Axels LASSOGEIER.
De klasse werd echter te weinig gehouden, omdat ik altijd tijd tekort kwam om de wedstrijden te organiseren.
Het mooie is dat je daadwerkelijk een grote keuze aan motoren hebt en zelf modellen kunt bouwen, bijvoorbeeld met behulp van de plannen van
https://nclra.org/Plans/index.php. Het is sowieso onmogelijk om te controleren of de motoren getuned zijn, en SIG-kits zijn niet echt meer verkrijgbaar. Op deze manier kun je gebruiken wat je hebt. De gloeibougies starten vrij goed; ik heb een Shoestring met een Magnum 15XL, die bij het eerste schot al start en 30,7 op 10 vliegt.
Kijk eens; het zou een goed compromis kunnen zijn.
Met vriendelijke groet,
Sebastian