Limes racing

Was spricht gegen die Benutzung von einem E-Starter von Sekunde 0?
always safe
Lieben Gruß
Robert
In het OpenLimes voorstel is het gebruik van een elektrostarter WEL toegestaan.
Mijninziens 'neutraliseert' dit het (re)start voordeel van een diesel tov glowplug motor en is er een grotere kans dat bij de meeste teams de motoren makkelijker starten. Hiermee verschuift het wedstrijdelement meer van het kunnen (her)starten van de motor, zoals nu bij OS Limes, naar het vliegen en het samenspel tussen piloot en pitman.

Hallo allemaal!

Groeten uit Duitsland - Ik probeer deel te nemen aan de discussie via Google Translate.
Ik heb het over het idee van open LIMES. De Limes-race is voortgekomen uit een eerdere, meer open klasse, INDY Racing. Rainer heeft veel aspecten van het regelboek overgenomen en er andere aan toegevoegd.
We hebben veel geëxperimenteerd met INDY - je kunt er hier meer over lezen: https://www.rc-network.de/threads/hat-jemand-lust-auf-rat-race.375910/
Het idee voor de Indy was om een eenvoudige raceklasse te ontwikkelen, waarbinnen verdere ontwikkeling mogelijk is. De volgende problemen moesten worden opgelost, of beter gezegd, punten moesten in overweging worden genomen:
- Geluidsniveau
- Beheersbare snelheid
- Beschikbare apparatuur
We kwamen uit op een snelheidslimiet van 30 seconden voor 10 ronden. De modellen zijn grotendeels vrij, maar alleen geluidgedempte 2,5cc-motoren met 7x5-inch propellers zijn toegestaan. Uiteindelijk hebben de SIG-modellen hun waarde bewezen, maar andere boden geen noemenswaardige voordelen. Dieselmotoren hebben we bewust weggelaten. Ze zijn moeilijk verkrijgbaar, moeilijk of niet uit te rusten met een uitlaatdemper en brandstof is moeilijk te verkrijgen. Het afwijkende startgedrag is ook oneerlijk; het gloeibougiesysteem vereist meer handmatige afstelling. Bovendien zijn er al Mini-Team-Race (MTR) beschikbaar voor dieselmotoren.

Dit resulteerde in een mooi uitgebalanceerde klasse. We hebben ook een paar wedstrijden gehad bij Axels LASSOGEIER.
De klasse werd echter te weinig gehouden, omdat ik altijd tijd tekort kwam om de wedstrijden te organiseren.
Het mooie is dat je daadwerkelijk een grote keuze aan motoren hebt en zelf modellen kunt bouwen, bijvoorbeeld met behulp van de plannen van https://nclra.org/Plans/index.php. Het is sowieso onmogelijk om te controleren of de motoren getuned zijn, en SIG-kits zijn niet echt meer verkrijgbaar. Op deze manier kun je gebruiken wat je hebt. De gloeibougies starten vrij goed; ik heb een Shoestring met een Magnum 15XL, die bij het eerste schot al start en 30,7 op 10 vliegt.
Kijk eens; het zou een goed compromis kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,
Sebastian

Laatst bewerkt:
Hier zijn nog een paar foto's van INDY-modellen en een video van Lassogeier, waar we met INDY vlogen en eens van trainings.
Warbird-racers zijn ook mogelijk (Mustang, Rare Bear)
Zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden om te spelen :)

DSCI0008.JPG

P7180029.JPG

IMG_5453klein.JPG

IMG_5452klein.JPG

Indy15-Modelle.JPG

IMG_2443.JPG

Foto's van de RC Network Link van bovenaf

Laatst bewerkt:
Hier zijn nog een paar foto's van INDY-modellen en een video van Lassogeier, waar we met INDY vlogen en eens van trainings.
Warbird-racers zijn ook mogelijk (Mustang, Rare Bear)
Zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden om te spelen :)

Bekijk bijlage 629643

Bekijk bijlage 629644

Bekijk bijlage 629645

Bekijk bijlage 629646

Bekijk bijlage 629647

Bekijk bijlage 629648

Foto's van de RC Network Link van bovenaf
Vandaag de aftrap meegemaakt van het Limesracen in Nederland, tijdens de LB dag Almere. Er waren drie teams op de been.
Na een inleiding door Jaap en wat discussie vooraf, gingen we aan de gang. Voor mij was het leerzaam om het vliegen en jureren in deze vorm te proberen.
De drie vliegtuigen met twee glows en een diesel deden niet veel voor elkaar onder.
Ik denk ook wel dat het allemaal niet zo strak hoeft, maar enige 'kadering' van modellen en motoren lijkt mij nodig.
Voor de rest zijn de regels al bruikbaar beschikbaar. Ik stel me zelf voor om in een vliegtuig/ motor combinatie te voorzien, die in iedere vorm van Limes racen kan meedoen.

Hallo.

For all those who have further interest in this topic there will be a 'LIMES workshop' on 9th November 2025 in Herentals/Belgium.

All about 'LIMES racing', models and motors, flying, rules discussions, racing, barbecue, having fun ........
Paul van Dort and all the others from KMACH Herentals will welcome everybody.

Groeten
Willi

Is inderdaad een heel stuk duidelijker nu, vraag mij wel af of het systeem makkelijk te resetten is?
Bedankt Henk, ik moest ook even goed kijken, maar omdat ik jarenlang achter de tekentafel heb door gebracht lukte dat. Ik heb ook het tekeningetje vergroot. Het glijblokje van de trekstang is niet apart getekend, op zich geen probleem, is makkelijk te maken. Wat belangrijker is, is dat het slotblokje verkeerd om is getekend, de schuine kant zit verkeerd. Zo kun je niet makkelijk resetten. Draai je het 180 graden om dan komt de schuine kant zo te zitten dat je het afsluiterstangetje simpel alleen weer omhoog hoeft te drukken om weer in het slot te vallen. Op de 'Engelse' tekeningetje is te zien dat het slotblokje een rechte kant heeft. Dat reset dus ook niet gemakkelijk.
Mooi systeem, wat je integreert op de tank.

Bedankt Henk, ik moest ook even goed kijken, maar omdat ik jarenlang achter de tekentafel heb door gebracht lukte dat. Ik heb ook het tekeningetje vergroot. Het glijblokje van de trekstang is niet apart getekend, op zich geen probleem, is makkelijk te maken. Wat belangrijker is, is dat het slotblokje verkeerd om is getekend, de schuine kant zit verkeerd. Zo kun je niet makkelijk resetten. Draai je het 180 graden om dan komt de schuine kant zo te zitten dat je het afsluiterstangetje simpel alleen weer omhoog hoeft te drukken om weer in het slot te vallen. Op de 'Engelse' tekeningetje is te zien dat het slotblokje een rechte kant heeft. Dat reset dus ook niet gemakkelijk.
Mooi systeem, wat je integreert op de tank.
Nee, fout, ik heb verkeerd om geredeneerd, de schuine kant zit goed, je reset door het stangetje omlaag te drukken!

Bijlagen

• IMG-20251110-WA0006.jpg
    IMG-20251110-WA0006.jpg
    480,8 KB · Weergaven: 46
  • IMG-20251110-WA0003.jpg
    IMG-20251110-WA0003.jpg
    419,6 KB · Weergaven: 50
  • IMG-20251110-WA0002.jpg
    IMG-20251110-WA0002.jpg
    310,1 KB · Weergaven: 38
  • IMG-20251110-WA0001.jpg
    IMG-20251110-WA0001.jpg