LiMnPo draadje

Ja, er is weer wat nieuws te koop.

Het was er al in een penlite vorm en Li-ion Mn:
Manganzelle

Sinds kort is een een nieuwe cel uit die ik over het hoofd heb gezien want deze staat vooralsnog alleen op de duitstalige site
limnpo-fc.tk

Hier de overzicht van alle typen cellen:
Produkte

Kort samengevat:
-laden als LiPo
-Low Voltage Cutt off is anders als Lipo en moet dus anders in de regelaar ingesteld worden of een timer gebruiken. Zelf gebruik ik Jeti Spin regelaars.
-je kan ze tot 90% leeg vliegen
-Mits de cellen met 7C ingevlogen worden ligt de spanning per cel op 3.5-3.6V
-bij de 2200mAh cel kunnen piekstromen van 60A bedreven worden.
-balanceren elke 25 vluchten
-fabrikant geeft 300 cycli op
-20c paketten

Zelf heb ik 4s1p pakket voor mijn Jepe Piranha alvast klaargelegd. Voor de kleinere modellen zijn deze cellen erg interessant want ze kunnen dus een maatje grotere Lipo pakket vervangen. Voor een Precision Aerobatics Addiction zijn we op de club ook in overweging voor dit goedje. Dit model wordt met 1800mAh Lipo geadverteerd en de 1500mAh cel zou er goed bij passen.

grtz, Erik

Vergat er een klein detail bij te voegen:

Je kan ze ook met 2C laden!
In de praktijk wordt de 2200mAh cel door de leverancier zelfs met 8A geladen en na 100 cycli met een e-heli is de spanning hoger als een nieuw pakket. Het in laten lopen van de cellen met 7C is daar een hoodfzaak van.

Dat er zeer schappelijke laadtijden aan zitten te komen is dus super. het gewichtsvoordeel tov Lipo (kleinere pakketten nodig) en LiFePo (lastigere inbouwruimte en daardoor beperktere toepasbaarheid in kleine modellen) is iets waar mijn interesse door opgewekt wordt.

Doordat ik de in een Jepe Piranha wil gaan gebruiken zou het dus in theorie met een lichtere setup ook mogelijk zijn om vertikaal goed te presteren als de zwaardere en duurdere setups. een antwoord hierop komt later want ik wil eerst een grote Huckebein afmaken voordat ik de Piranha ga bouwen.

grtz! Erik

Leuk en interessant; gewicht is zo goed als gelijk aan lipo zo te zien
Overstap lijkt makkelijker dan van LiPo naar A123 omdat je zo te zien met een eenvoudige lipolader uit de voeten kan

Vind verder niets over prijzen of een grote fabrikant die er achter zit
Weet jij waar die cellen vandaan komen?

Laatst bewerkt:
Ja, ik heb de nieuwe cellen gezien. Alleen vind ik niets over de wijze van laden. Op het Internet zijn veel wetenschappelijke verhandelingen over dit accutype te vinden, maar veel informatie over het gebruik vind ik niet.

Op zich best interessant dit soort nieuwe ontwikkelingen. Het gaat wel snel de laatste tijd.

Laatst bewerkt:
Het is een mangaan cel en de uitleg staat voor het laden hier gegeven:
Manganzelle

De ontwikkelingen gaan best vlot, maar het is niet altijd nodig om voorop te lopen hoor. Het is aleen wel fijn dat er meer keuze is als voorheen, maar ook dat de levensduur en het aantal laad cycli rap toeneemt wat weer een kostendrukkende werking heeft. Soms zit ik ook voor sommige modellen te twijfelen om nog naar Lipo terug te grijpen maar met een iets andere insteek van een setup kan je met iets anders ook heel goed de deuk in de boter maken ;)

Met het rap opvolgen van celtypen is het dus meer aan te raden om een goede regelaar te hebben die makkelijk in te stellen is. Zelf hoef ik dan ook alleen de cel aan te schaffen en mischien ooit een lader te updaten. De hoge aanloopkosten heb ik dan ook achter me. Het is dan ook echt genieten als er weer wat nieuws uitkomt.

Laatst bewerkt:
Back