links rechts aandrijving

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door ShadesInBlack, 26 mei 2018.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ja ik zie het: gaat over heli's en vliegtuigen. Heb ik geen ervaring mee.
    Ik moet er mij eens voor zetten. Want all uitleg is gebaseerd of flaps en ailerons natuurlijk. Ja inderdaad, met 2 servo's lijkt me makkelijkst te testen.
    Met een extra ontvanger te kopen ben ik er dan.
    Maar ik ga ook alternatieven beschouwen. Iets kant en klaars trekt me ook wel aan :)
    Sabertooth lijjkt me dus met esc's meteen ingebouwd, geschikt voor brushed. Wil ik naar brushless, dan moet ik zo'n kleine V-mixer hebben.
    Zoveel opties en combinaties...
    Ik neig eerder naar een kant en klaar gebeuren, naar robuustheid toe, maar ff rondkijken nog.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik ben helaas geen track-toad.

    Borstelregelaars hebben geen probleem met opstarten van wielen (traction) vanuit stilstand. Propellors gedragen zich anders dan wielen, ander soort belasting bij lage toeren.
    (Sensorloze) brushless regelaars doen moeilijker bij opstarten, hoewel dat ook steeds beter wordt (90% van de software ware in een regelaar houdt zich bezig met opstarten). Daarvoor zou je eens in het auto-subforum kunnen informen. Borstelloze regelaars met sensoren starten wel goed.

    Aileron en landingskleppen mixen, hoogteroeren en rolroeren (tailerons). En bijvoorbeeld ook bij boten waarbij twee schroeven met het roer mee sturen.

    Het aantal turns is een vrij nutteloos getal, daarmee kun je alleen dezelfde motoren vergelijken, maar ermee rekenen is moeilijk. Het aantal wikkelingen/turns is verdisconteerd in de Kv motorparameter, en daarmee kun je makkelijker rekenen m.b.t. toerental en stroom.
    Belangrijkste motorparameters zijn Kv , max. stroom Imax , en, in iets mindere mate, max.vermogen Pmax.

    De regelaar(s) moeten voor- en achteruit aan kunnen sturen.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ja ik zie dat bij deze soort toepassingen sneller naar brushed no gekeken wordt omdat koppel doorweegt. Wel interessant, want goedkoper natuurlijk. De spanningsrange is veel lager wel. Een brushless combo kan doorgaans op 2S, 3S of meer. Bij brushless veel beperkter.
    Ik probeer een beetje dimensioneren wat best geschikt is..

    Antal Turns bij brushed is toch geen nutteloos getal? Zo worden (werden) net de specs ervan aangeduid: hoe minder turns, hoe meer snelheid, maar minder koppel. En omgekeerd. Rekenen, ja idd. Maar het gaat er mij om dat je een standaard mabuchi (wat is dat, 30-40T?) kunt upgraden met een 10-15T motor. Mits geschikte esc.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Aantal turns wordt alleen in de autowereld nog gebruikt, heeft alleen nut als dat het enige verschil is tussen motoren die verder volledig hetzelfde zijn. Met Kv kun je ook motoren met elkaar vergelijken die qua afmetingen en techniek compleet van elkaar verschillen. Denk daarbij aan verschillen in magneetsterkte, soort en dikte van stator en rotor ijzer/laminaties, grootte van luchtspleet tussen rotor en magneten, geometrie van en afstand tussen magneten, aantal magneet- en statorpolen, ster- of deltaschakeling, wikkeldiagram.

    Met Kv kun je alles wat met #turns kan, en meer.
    Onbelaste toerental bepalen: rpm = Kv × spanning.

    Simpeler kan het niet:
    Motorcurrent is proportional to voltage², Kv³, wheel-diameter³ and gearing⁻³.
    Power-drawn is proportional to voltage³, Kv³, wheel-diameter³ and gearing⁻³.

    Minor changes in setup (and lousy specifications!) can have surprisingly considerable/huge effects.
    E.g. doubling voltage will four(2²)fold current, doubling Kv will eight(2³)fold current, and doubling wheeldiameter will also eight (2³)fold current.
     
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ok. Als je van een basis start kun je inderdaad vergelijken wat er gebeurt bij een variatie. Maar iets van nul dimensionering is ook niet voor de hand liggend..
    Bedankt voor de info.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Even terugkeren op kanalen mixen: na wat zoekwerk op mijn hitec optic 6, heb ik 2 custom in te stellen mixermodi gevonden. En er zijn er 2 nodig, gezien 2 kanalen. Getest met servo's, en werkt!
    Ik gebruik maar een fractie van wat die zender kan, maar kijk, zo haal ik er wat extra nut uit toch.
    En wat bij geleerd.
     
    Tamaniac vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina