Links-rechts differentieel Dicky pick-up

Ik heb een Dicky vierwielaangedreven pick-up met een bijzondere aandrijving; het is namelijk zo dat altijd de rechter twee wielen of de linker twee wielen worden aangedreven.
Dus een differentieel tussen links en rechts.
Ik vraag me af; is hier een naam voor dit systeem en wordt dit ook in het echt toegepast of bij andere modellen.
Je hebt echt bijna altijd grip.

gr.

Klaas

is het niet zo'n model dat 2 motoren heeft, eentje voor de linkerkant, en eentje voor de rechterkant, en dat sturen gebeurt zoals een tank + dat hij 360° kan draaien?

is het niet zo'n model dat 2 motoren heeft, eentje voor de linkerkant, en eentje voor de rechterkant, en dat sturen gebeurt zoals een tank + dat hij 360° kan draaien?

Nee dat niet, het is echt een differentieel, 1 motor.
Als je bv het rechter voorwiel vastpakt stopt ook het rechter achterwiel en gaan beide linkerwielen twee maal zo snel draaien.
Zoals bij een normaal diffrentieel per as gebeurt, alleen hier zijn dus de voor- en achterwielen per zijde gekoppeld aan elkaar.
Werkt fantastisch, vandaar dat ik me afvraag of dit systeem ergens anders wordt toegepast.

Lijkt op gewone diff. werking. Als je een rechter voorwiel vast houd en een linker achterwielen zal het zelfde gebeuren. Alleen zal dan het linker voorwiel draaien en het rechter achterwiel.

Bijna elke model heeft deze werking als die 4WD heeft.

Lijkt op gewone diff. werking. Als je een rechter voorwiel vast houd en een linker achterwielen zal het zelfde gebeuren. Alleen zal dan het linker voorwiel draaien en het rechter achterwiel.

Bijna elke model heeft deze werking als die 4WD heeft.
Dat is het hem nu juist, hij houd slecht 1 wiel vast....

Ik lees het nu ja. Verkeerd gelezen kreeg bij zijn laatste reactie indruk dat ie beide wielen vast had.

Dan durf ik het niet te zeggen.

ik denk dat de voor en achterwielen aan elkaar gekoppeld zijn door tandwielen, en tussen deze 2 gearbox's een diff zit met de motor er op. wat ik met dan echter afvraag, hoe stuur je? zit er een rem op elke gearbox of zo?

anders post eens een foto :)

Hallo,

Ik weet inmiddels hoe het zit, de zaak even opengeschroefd:

Tussen het rechter en linker voorwiel zit een normaal diff, vanaf het rechtervoorwiel gaat er een aandrijfas naar het rechter achterwiel, deze verbinding is permanent.
Vanaf het linkervoorwiel gaat er ook een as naar het linkerachterwiel.
Aangezien de auto altijd met de rechter en linkerkant op de grond staat, is er altijd tractie.
Sturen gaat gewoon met de voorwielen, als je bv naar links stuurt gaat de aandrijfkracht naar het rechter (buitenste) wiel en naar het rechterachterwiel, dit helpt ook nog eens met de stuurbeweging.
Het is maar een simpel autootje maar het werkt perfect in zand, grind en begroeing.

Back