Links/rechts draaiende schroef/motor

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Fokko 66, 2 aug 2020.

  1. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Afgelopen paar dagen werd ik blij verrast met een nieuwe ontvanger en een paar snelheidsregelaars.

    Deze wilde ik gaan gebruiken voor een speelgoed pt bootje.
    Ik ben afgelopen winter in het bezit van een tweetal van deze bootjes gekomen, waarvan er eentje teruggebracht is in de originele staat.
    Een stukje jeugdsentiment, immers als kind had ik net zo'n bootje.

    De andere wil ik gaan voorzien van wat meer eigentijdse componenten.
    Maar wel zoveel mogelijk als het originele model.
    Dus aansturing dmv twee motoren.

    Klinkt kinderlijk eenvoudig, totdat je de boel in een proefopstelling hebt staan.
    Twee esc bedienen met 1 stick, dat word mixen.
    Maar links/rechts natuurlijk ook.
    Veel is daarover terug te vinden op het internet, zolang je maar de juiste terminologie gebruikt.
    Zoeken is gemakkelijk, maar dan moet je wel met de juiste benamingen zoeken.
    Differential thrust...... hoe verzinnen ze het.

    Maar na een uurtje mixen op de Fs-i6 zendertje is dat volgens mij wel gelukt.
    Zo niet, dan gaan we vrolijk wat anders proberen.
    Maar dat is voor later.
    Waar ik nu tegenaan loop is misschien wel het eenvoudigste van dit alles.
    Maar toch zit ik mijn kop er over te breken.

    Zit dus met de volgende vraag...

    Linker en rechter prop, Wat is hierbij de meest ideale situatie?
    Een linksdraaiende en een rechtsdraaiend prop of gewoon twee rechtsdraaiende?

    Of maakt het gewoon geen jota uit?
     
    MarcT vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Naar buiten draaiende schroeven zijn het handigst als je met uitsluitend de stuwkracht wilt sturen. De schroefwerking is dan in dezelfde richting als de gestuurde richting.
    Maar of het veel verschil maakt op deze schaal of je twee gelijke of twee tegengestelde props hebt, weet ik niet...
     
    MarcT en Fokko 66 vinden dit leuk.
  3. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Het bootje heeft twee gelijke props.
    Maar wil ze toch vervangen.
    Asjes zijn krom en de propjes zelf zijn ook niets meer.
     
    MarcT vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Fokko, Als je toch twee tegen elkaar in draaiende schroeven gaat gebruiken zou ik het gewoon uit gaan proberen. Bij mijn Smit Finland maakt het niet merkbaar uit, maar daarbij draaien de schroeven in straalbuizen. Zonder straalbuizen spreekt Brutus zijn verhaal me het meest aan. Bij achteruit draaiende schroef slaat daarbij het meeste schroefwater tegen de achtersteven. Vooruit varend zal er weinig effect zijn. In de binnenvaart ging mijn voorkeur uit naar een rechts draaiende schroef. Vooruit varend wilde het schip naar links en trekken aan een stuurwiel is minder vermoeiend dan duwen. Stond of zat altijd aan de SB kant van het wiel. Aan die kant zat ook de bediening van de motor. Achteruitslaand bij een noodstop wilde het schip naar SB en dat hield je aan de "eigen" kant van het vaarwater. Kom je te dicht bij een oever dan wil het achterschip door de venturiwerking daar naartoe. Omdat ik met de hand stuurde voelde je dat min of meer aankomen. Je kon dan twee dingen doen; harder aan het stuurwiel trekken of gas terugnemen. Bij onze modellen allemaal wat minder merk- of zichtbaar, maar in theorie wekt het net zo. Hieronder nog een link met wat info. Gr. Klaas.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Schroefeffect
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2020
    Fokko 66 vindt dit leuk.
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Fokko, onder al mijn dubbelschroevers liggen twee tegen-elkaar-in-draaiende schroeven.
    Bevalt prima, ook op schaal, want je hoeft niet te trimmen als je meer of minder gas geeft.
    Met twee gelijk draaiende schroeven zie je dat het model een afwijking krijgt.

    En als je beide motoren met één stick wilt sturen:
    Gebruik de V-mixer, als die in je zender zit.
    Heb ik op de Smit Salland en op de Norderney; stuurt heerlijk ontspannen.
    De roeren er ook nog aangekoppeld, maar goed, die heb jij niet.

    Wat ik me alleen afvraag: Die PT is vrij snel. Als je stuurt met de motoren: doe dat met beleid.
    Té hard met de knuppels roeren en het ding slaat om.
     
    MarcT en Fokko 66 vinden dit leuk.
  6. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Nee, snel gaat ze niet.
    Is zo'n speelbootje.
    Denk iets van stapvoets.
    De motoren die je hier ziet zijn de nieuwe.
    Heb dezelfde type aangehouden.
    IMG_20200803_140915.jpeg IMG_20200803_140928.jpeg IMG_20200803_140937.jpeg IMG_20200803_140958.jpeg
     
    MarcT en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Korte update.
    Ik heb de boel up and running.
    Maar nog wel met de bestaande oude asjes en props.
    Als ik tzt weer eens in Groningen kom zal ik daar even kijken voor wat ander spul.

    Alleen jammer dat de regelaars niet altijd gelijktijdig aanspringen en al helemaal niet de mogelijkheid bezitten om de props heel langzaam te laten draaien.
    Maar ja, veel hoef je dan ook niet te verwachten van een regelaar van nog geen drie euro.
    Het gaat in dit geval dan ook om de funfactor ipv een serieuze boot.

    Tussen de bedrijven door nog even een vaaraccu inelkaar geflanst.
    Maar zal voor dit geheel nog wel een apart topic voor aanmaken.
     

Deel Deze Pagina