linksdr. schroef of rechtsdr.?

• Topicstarter Topicstarter wortel
  • Startdatum Startdatum
W

wortel

Guest
Beste kenners,

even een vraag, ik heb een zelfbouw (speed)boot gemaakt en beleef er samen met mijn zoon veel vaarplezier aan. Nu vraag ik mij af hoe je een links of rechtsdraaiende schroef herkend d.w.z. moet ik vanuit de motor naar de schroef kijken of vanaf achter tegen de spiegel (schroef) aan?
anders bestel ik geheid bij een webwinkel de verkeerd draaiende schroef, aangezien mijn electromotor 1 kant op echt goed toeren maakt.
b.v.d. wilfred

henk bedankt voor het verhelderende antwoord en inderdaad het is een interessante schroevensite

groet wilfred

Alleen gooien de fabrikanten en winkeliers en gebruikers de termen doorelkaar.
Van achter op de schroef gekeken draait een 'gewone' schroef LINKS-om oftewel CC / Counter-Clockwise.
De meestal speciaal te bestellen tegenhanger is RECHTS-om oftewel C / Clockwise.

Het blijft lastig, is het nu linksdraaiend of rechtsdraaiend... En geloof me, daar zijn al hele discussies over geweest. En nog steeds trouwens!

Feit is dat bij een scheepsschroef van Graupner, als je een rechtsdraaiend type bestelt (bij linksdraaiend staat er een L bij het bestelnummer) is de draairichting van deze schroef tegen de klok in (van achter de boot gezien, om vooruit te varen). De meeste schroeven op modelbouwgebied of beter gezegd, de meest gebruikte types, zijn rechtsdraaiend, maar feit is dat men hier in het begin eigenlijk meteen de fout in is gegaan door niet de juiste type modelbouw schroef gelijk te laten zijn als wat in werkelijkheid bij de echte schepen is. Een rechtsdraaiende modelbouwscheepschroef is in de grote scheepvaartwereld een linksdraaiende schroef! Verschillende modelbouwmerken hebben dit wel 's andersom in hun programma staan, en is de verwarring gauw gemaakt. Zo is het vooraf even uitvogelen welk juiste type je moet hebben als je een bijv. Raboesch schroef wilt bestellen.

Groeten,
BJ

Juist ......dat bedoelde ik ook .
Als de goede foto erbij staat kan je het natuurlijk ook zién ,
de voorkant (vanaf achter gezien) van het blad wijst naar (normaal) Links , of andersom> naar Rechts.
Helaas zijn er ook winkeliers die daardoor verkeerd om flex-assen verkopen.
Als geheugensteuntje :
Draai (in gedachten) met je Rechterhand ... met de klok mee aan de as .... zou die de draden (bij je R-hand) open trekken/duwen ?
Dan is't de verkeerde ... :lol:

linksenrechts.jpg

Zoals op deze foto dan?
De L draait tegen de klok ,de R met de klok mee(langs achter gezien zoals op de foto)

groetjes

Marc

Foto laat precies zien wat ik schreef.
Je zou alleen de schroeven andersom verwachten , dit vanwege de betere 'rechtuit-loop'.
Dus de L-prop op de R-as en de R-prop op de L-as.
(met gewisselde draairichting natuurlijk óók)
Waarom ?
Naar buitendraaiende schroeven resulteren in een breed "loopspoor"
Naar binnendraaiende schroeven resulteren in een smal "loopspoor"

Hey;
Dus zoals op de foto is ok?
Ik wil ze gebruiken in halve tunnels van een landingsboot.

Groeten ;

Marc

Zolang je met bouwen er rekening mee houdt dat je de motoren en schroeven (flex-assen),van kant kunt verwisselen .
Zoals op jouw foto ... is 't dus niet goed.
Maar maakt in de praktijk waarschijnlijk niet véél uit , omdat de schroeven tamelijk dicht op elkaar zitten .
Is de ruimte TUSSEN de schroeven meer dan 1 x prop-diameter , gaat mijn betoog van hierboven wél op .
127_01g.jpg

Zó dus ................... :lol:

Beste Wilfred,

Als het jou al niet begint te duizelen, mij wel.

Waarom ga je niet gewoon met je boot met motor naar een fysieke winkel en laat daar een schroef aanmeten.
Weet je gelijk waar je staat.

Groet,
Henk.

@Hendricx;
Tja kun je daar nu ook nog eens de draairichtingen opzetten?

Versta het ook nog een beetje moeilijk? :oops:

Bij mij is het een landingsboot met 2 schroeven in halve tunnels,de tunnels
liggen meer dan de schroefdiameter uit elkaar.
Zal hij dan nog makkelijk sturen?
Hij werkt wel met 2 aparte regelaars.

Sorry voor de misschien domme vraag :(

groetjes

Marc

De "bolle" kant van 1 blad van de schroef gaat als 1e het water in. Op die laatste foto draait de linkerschroef dus rechtsom (met de klok mee).

Verwarrend allemaal :S

Ik had altijd: met de klok mee is Rechtsom, en vice-versa... als ik het goed begrijp, is dat in het echt zo, en in de modelbouw andersom??

dag allemaal ,

op verzoek van Marc , dring ik hier binnen ...

in de praktijk op schaal 1 , de schroeven worden van achter bekeken.

Dus , op de sleper hierboven , de rechterschroef is een rechtse , de linker een linkse

de meeste modelbouwleveranciers houden dit principe na , behalve "Graupner" die andersom doet , zij bekijken de schroeven vanaf de motorzijde , wat inderdaad verwarring opwekt ...

wat hendricX vertelt is inderdaad waar :

op tweeschroevige zeeschepen , sedert de jaren 50 , draaien deze naar "binnen" , m.a.w. de linker schroef draait naar rechts ( van achteren gezien ) , de rechter schroef draait naar links .

Deze opstelling geeft een beter rendement op de lange vaart

op slepers , mijnenvegers en schepen die snel moeten kunnen manoeuvreren , is het andersom --> dus zoals de sleper hierboven ...

Nu , er zijn natuurlijk schepen die de lange omvaart deden , en die toch de "sleper" uitvoering hadden ( de RMS Titanic , de pakketboot "Normandie en veel andere lijnboeten tot de jaren 50 ) , er waren andere schepen die een uiterst zeldzame combinatie hadden ( Lusitania en Mauretania , bijvoorbeeld ) die hadden vier schroeven , waarvan de binnenste ( de meeste achteruit zijnde ) naar buiten draaiden ( "sleper" ) maar de voorste schroeven die naar binnen draaiden

ja , niet gemakkelijk ...

ik vertrek van het principe dat , op een model , de schroeven zoals op het echt schip gemonteerd moeten zijn .

Indien je het niet weet , doe zoals je het wilt , zolang de twee schroeven niet in dezelfde richting draaien (niet lachen , ik heb het reeds gezien gebeuren , en vreemd genoeg , de model liep heel goed op het water )

Dus , Marc , voor je landingsboot , schroeven naar buiten ( "sleper" ) , je gaat beter manoeuvreren ...

de groetjes ,

Laurent

Hey Laurent;
Bedankt voor Uw antwoord,zal ze monteren zoals op Uw sleper!
Is al iets meer duidelijk nu(voor veel mensen denk ik?)

Groetjes

Marc

Back