Lipo’s ……..

Ik zie Flichtpower maar ook CAR accu staan,
Wil dit dan ook zeggen dat ze absoluut niet verwisseld kunnen worden?
Ik dacht accu is accu of je hem nu in vlieg of auto plaatst.

Flightpower EON X30-2200 3S
GM LiPo 3700 CAR accu

En zoals je kunt lezen ik ben aan het uitpluizen wat ik zal gaan doen!
(en nee ik ga niet zomaar op de mening van 1 persoon af!)

Welke lipo’s gebruik jij voor je (depron)tuigje
Waar haal jij jou accu’s?
Wat is een leuk adres?
Via internet….of ergens een winkel?

Welke lader gebruik jij?
Voor lipo en of misschien gecombineerd met NiCad / NiMH cellen?
Gebruik jij een equalizer of een balancer?
Wat vind je van de lader die jij heb?

Vr Gr Rob.

Laatst bewerkt:
De stroom bij mij thuis uit het stopcontact laat zowel mijn stofzuiger draaien als mijn kookplaat koken. M.a.w. het onderscheid tussen CAR etc. is niet zinvol, qua elektrische karakteristieken. Het zou kunnen dat CAR accu's geconfectioneerd zijn voor de ruimte in een auto.

Je vragen zijn erg algemeen, en al veel vaker beantwoord. Met bladeren/zoeken zul je veel informatie tegenkomen.

Verder, nuttig leesvoer:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Accu's en laadtechnieken

Wat blader-/lees-/leer-voer voor de regenachtige dagen ...

* Get a current/Watt-meter, it will save you money and will more than pay for itself!
3$ diy Watt-meter:
$3 Wattmeter - RC Groups

* Presentation: de-mystifying Electric Flight
http://www.rcaircrafters.org/The%20Electric%20Show.pdf

Get a current/Watt-meter :)

* Amp Aviators - Home
-> Beginner Guide

* E-book: Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight
http://homepage.mac.com/kmyersefo/everything-e-power.pdf
Corresponding discussion:
Everything You Wanted To Know About Electric Powered Flight - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* Several Wiki's
WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> Faq

* System wiring diagrams:
R/C Calculations
* LiPo pack and balancer cable wiring:
R/C Calculations

* Monthly Ampeer newsletter, on paper and online available. Excellent articles in the archives by e-flight pioneers Ken Meyers and Keith Shaw a.o.
The Future is Electric

* Brushless motor animations and simulations. Mostly outrunners but inrunners are just outrunners turned inside out, nothing fancy:
brushless motor animations and simulations - RC Groups

* Choosing a power setup
How to choose a power system - RC Groups
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

* About de-rating controllers and motors, starting at 'for everyone else':
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 290 - RC Groups

* E-flight calculators, a compilation
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

* Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
AMPs and other general information - RC Groups

* About BECs, #servos and battery voltage:
Scorpion Motors: Questions and Answers.... - Page 298 - RC Groups

* 'Dry' testing brushless motors after a mishap:
"Dry Testing" brushless motors (Update Sept 10 2008) - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
cd-rom tricks - RC Groups

* How to repair a brushless motor
How to repair an electric motor. - RC Groups

* Motor_rewinding_101, about poles, winds, delta, star
GB | Home
-> knowledge base
-> basic overview (1-5)

* And I almost forgot, get a current/Watt-meter :D

ps: "Get a current/Watt-meter :)"
copyright Cato Maior, 234-149BC

Mooi rijtje nuttige linkjes Ron :) Even aanvulling op je raad van het gebruik van een Watt meter, heb er nu zelf sinds kort een en ben wat aan het meten gegaan. Was overtuigd dat ik zeer veilig zat en nu blijkt dat ik bij allebei de vliegtuigen op het maximum zit :oops:. Dit even om aan te geven hoe belangrijk zo'n klein instrument is bij het gebruik van electro motoren.

Een lipo is kleiner en ligter en meer capaciteit en hogere prijs en die is bestemd voor vliegende modellen want vliegende modellen kunnen niet veel tillen en een normale accu is zwaarder is meestal 700-1500 mah en goedkoper dan lipo en die kunnen autos gewoon dragen omdat ze op land rijden op wielen geven ze een stuk van de zwaar heid naar de grond en daardoor wordt er minder zwaar voor de auto en rijdt gewoon en kan zware accus aan.

Met vriendelijke groeten,

Necip,

wat een vliegend model op kan tillen licht aan het model en de setup.
lipo's zijn lichter kleiner en goedkoper dan nimh's met het zelfde amperage ook kunnen lipo's meer stroom leveren. lipo in auto's heeft de zelfde voordelen als in vliegtuigen alleen is het gewicht in vliegtuigen belangrijker

lipo's zijn lichter kleiner en goedkoper dan nimh's met het zelfde amperage ook kunnen lipo's meer stroom leveren.

Waar gaat dit nou over? Bij het zelfde amperage kunnen li-Po's meer stroom leveren? Stroomsterkte wordt uitgedrukt in Ampere. Waarschijnlijk bedoel je dat Li-Po's ten opzichte van Ni-Mh accu's van gelijke capacteit een hogere stroom kunnen leveren.

Ik weet dat elektrotechniek en natuurkunde moeilijke vakken zijn. Voortaan een beetje beter opletten op school! Met dit soort opmerkingen sta je wel een beetje voor gek.

Jongens, met alle respect voor jullie hulpvaardigheid en inzet, laat het beantwoorden van dit soort vragen voorlopig nog even over aan mensen met meer kennis/ervaring. Zowel N.P.S. als ik hebben bijvoorbeeld een fikse elektrotechniek achtergrond.

Blader/lees ook maar eens door de links die ik hierboven geef (ad nauseam ;)), je natuurkunde leraar zal het zeker waarderen :)

Laatst bewerkt:
Om een heel kort antwoord te geven op je vraag.

Het verschil is de behuizing.

Auto lipo's hebben een Hardcase plastic behuizing en vliegtuigen niet.
Daarbij zal een auto lipo nog enigzins de afmetingen hebben van een 6 cellen Sub C pakket zodat deze ook nog in ouder chassis past.

Dus waarschijnlijk is een vlieg lipo bij gelijke capaciteit en spanning lichter door het ontbreken van de behuizing.

Maximale stroom zal hoe dan ook van het type lipo afhangen. In de praktijk liggen piekstromen bij auto's veel hoger dan bij vliegtuigen. Een heli heeft wel flinke piekstromen.

Auto's rijden meestal op 2s lipo en die Flightpower vlieg accu is 3s 11,1V.

Accu die jij opgeeft
GM98983.jpg

7,4V 3700mAh 25C continue = 92,5A

en deze
http://www.flightpowerbatteries.com/images/fpwp6239_lrg.jpg

11,1V 2200mAh 30C = 66A continue

Gr. Dennis

ps. het kan ook wel goedkoper
"Klik"

Laatst bewerkt:
En wat zou die wet dan hier mee te maken hebben? Zo kom je er ook wel erg makkelijk van af ;)

Wet van Ohm is weinig toepasselijk. Hooguit inwendige weerstanden.

Zoow mensen hallo allemaal!
Och er word in ieder geval geprobeerd een antwoord te geven,
En dat vind ik alleen al aardig van jullie!
Allemaal bedankt daarvoor!
Mijn hobby is elektronica maar om dan te zeggen dat ik alles weet……..

Ron ook jij dankjewel voor de linkjes.
Ik heb er een paar bekeken en ga er zo mee verder!

Meten is inderdaad weten maar dat weet iedereen nu wel.(oud nieuws)

Ik ga nog even verder lezen en meld mij daarna nog even weer.

Wel graag wil ik toch van alles weten wat jullie hebben mensen?
Daar blijf ik naar vragen (misschien kan ik iemand na apen!)

Vr Gr Rob.

Hoi,

Als je niet al te veeleisend bent is het onderstaande een leuk opstap ladertje
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger (DE Warehouse) $48.80

Wil je de accu's sneller vol hebben (mits de accu dat toe laat)
Dan deze
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger $59.99

Bovenstaande laders hebben een ingebouwde balanceerder en kan ook NiCd / NimH laden.

Balanceren is wel aanbevolen. Beter voor de accu's en veiligheid ivm overladen van 1 cell.

Als je toch een auto lipo koopt moet je ook een vliegtuig hebben wat daar mee uit de voeten kan.

Nu weet ik niet of je al kunt vliegen en zo niet lees dan eerst alle beginners topics door.

Voor een 2s3700mAh lipo kan je ongeveer uit gaan van een trainer model van á 1 kilo +- een beetje. Dat is even alleen op basis van het accu gewicht de rest moet je dan nog verder bepalen.
Maar eerst meer info op doen als die nodig is en dan pas verder vragen.

Was nog op het forum aanwezig(aan het lezen!) en zag jou post nog D. Knoppers.
Jullie hebben wat met die hobbyking he? (aandelen misschien?)grapje!

Bedankt D.

Vr Gr Rob.

hobbyking aandelen niet,maar lipo's en laders hebben gewoon een goede prijs/prestatie/kwaliteits verhouding

Bart,

Het verschil tussen een lipo en auto lipo is zoals al eerder gezegd niks meer dan de buitenkant. Een autolipo heeft een buitenkant van hard kunstof.
Een lipo cel is best gevoelig voor beschadigingen.
Dus als de lipo gedeeltelijk niet beschermd wordt door de auto dan zou bij een gewone lipo deze kapot kunnen gaan van b.v ergens hard van af rijden, opspattend grind etc. Verder is net als in een echt vliegtuig hoe lichter hoe beter dus liever geen onnodig gewicht.
De voordelen van een lipo vs andere typen accus daar is genoeg over te lezen op het forum als je dat ook bedoelde.

Laatst bewerkt:
Back