Lipo 100% ontladen.

In september is mijn kleine zwever (Gurodewa) door een defecte richtingroer servo weggevlogen, met aan boord een Rhino 3c 1p 1050mhu lipo.
Toen hij achter de bomen uit zicht verdween vloog hij nog en was daarom moeilijk te lokaliseren.
Na verschillende zoektochten ook toen de bladeren wat minder werden kon ik hem niet terug vinden.
Het had behoorlijk veel geregend, dus had ik het zoeken opgegeven.
Eind november belde een clublid die op het veld was mij om te zeggen dat er een zwevertje was neergelegd bij het clubgebouw. (mijn dank aan de onbekende vinder!)
Nadat ik het toestel opgehaald had,( hij was zwaar van het water wat in de vleugel en het stabilo zat) heb ik meteen de elektrische komponenten eruit gehaald.
De servo’s en de ontvanger hadden onder de vleugel gezeten en waren nog droog.
De regelaar en de motor heb ik op de kachel gelegd.
Met een Multi meter de cellen gemeten, allemaal nul spanning, omdat de batterij ruim twee maanden aan de ontvanger had gezeten.
De lipo wilde ik met een sierlijke boog in de afgedankte batterijen box gooien. Een lipo die helemaal ontladen is, is toch stuk dacht ik.
Of zou ik het nog een keer proberen? Niet schieten is altijd mis.
Met een lipolader ging het niet want die kijkt eerst of er nog 9 volt is.
Dus met een gewone lader met een lage stroom(dat leek mij beter) enige uren geladen.
Toen er weer 9 volt was, overgestapt op de lipolader.
Tot mijn verbazing ging er nog 890 mh in, hoeveel ik met de gewone lader geladen heb weet ik niet.
Gevlogen heb ik nog niet met deze batterij, maar wel verschillende keren opgeladen/ontladen.
Het lijkt dat de batterij geen schade heeft opgelopen, de capaciteit is niet afgenomen.
Ik heb nu een BE-FOUNDER aan geschaft, als er in de toekomst nog eens wat weg vliegt helpt dat misschien.

mooi verhaal ! leuk dat je hem uiteindelijk nog teruggekregen hebt, en natuurlijk schitterend dat een (eerlijke!) vinder hem naar de club heeft gebracht !

lijkt me verder wel gevaarlijk, zo een op hol geslagen toestel. stel dat ie in een auto, huis of iemand zijn ogen vliegt
(vraag me dan weer af hoe dat met verzekering zit)

mooi verhaal ! leuk dat je hem uiteindelijk nog teruggekregen hebt, en natuurlijk schitterend dat een (eerlijke!) vinder hem naar de club heeft gebracht !

lijkt me verder wel gevaarlijk, zo een op hol geslagen toestel. stel dat ie in een auto, huis of iemand zijn ogen vliegt
(vraag me dan weer af hoe dat met verzekering zit)

Je hebt helemaal gelijk! maar een defecte servo heb je niet in de hand!
En verzekerd ben ik!

Misschien rare vraag....

Maar wat is een BE-FOUNDER ?

Groet,
Theo

Een be-founders is een printje met een pieper, die met een steker in kanaal 6 kan (bij 2,4 ghz)
als het toestel in de bomen of struiken terecht is gekomen kan je misschien op het piepen afgaan

Je hebt helemaal gelijk! maar een defecte servo heb je niet in de hand!
En verzekerd ben ik!

ik doelde niet op onverantwoord gedrag ofzo hoor, electronica failure heb je idd niet in de hand.

en dat van die verzekering, dat was meer als vraag bedoeld :D
moet je je daar specifiek voor verzekeren, of zit dat in je familiale verzekering ?

(ik had mss wel wat duidelijker kunnen zijn :hammer: )

ik doelde niet op onverantwoord gedrag ofzo hoor, electronica failure heb je idd niet in de hand.

en dat van die verzekering, dat was meer als vraag bedoeld :D
moet je je daar specifiek voor verzekeren, of zit dat in je familiale verzekering ?

(ik had mss wel wat duidelijker kunnen zijn :hammer: )

Ik ben niet boos hoor Snans.
Een famillale verzekering heet in Ned. W.A. (wettelijke aansprakelijheid)
Die heeft haast iedereen in Ned.en die verz. is genoeg tot een bepaald aantal kilo's, hoevel weet ik zo gauw niet, maar genoeg voor een aardig projectiel.

Over de verzekering...........bijna...elke wa verzekering heeft hiervoor binnen bepaalde grenzen een dekking. In hoever dit ook voor de belgische "familiale" geld moet je navragen. Je zou dit even bij je verzekerings maatschappy moeten navragen, hoort vind ik ook bij je eigen verantwoordelijkheid om dit goed voor elkaar te hebben.

Die heeft haast iedereen in Ned.en die verz. is genoeg tot een bepaald aantal kilo's, hoevel weet ik zo gauw niet, maar genoeg voor een aardig projectiel.

+ als je bij de Knvvl zit ben je er ook voor verzekerd.
Alles wat nat is geworden zou ik opnieuw afspoelen met demi-water.
En dan pas goed drogen.

Anders lijkt het straks goed te werken en krijg je door de inwerking van zouten etc alsnog error....

Hoi,

Als alles echt zo lang nat is geweest zou ik het niet meer gebruiken of echt alleen in kleine modellen met laag gewicht. Corrosie kan op den duur toch storingen geven.

Accu zal het wel doen maar misschien niet helemaal top presteren. Als je dat niet nodig hebt lekker op gebruiken en dan pas een nieuwe kopen.

Heb op die manier ook een paar platte lipo's weer op gang gekregen dus het werkt vaak wel.

volgens mij tot 25 kilo valt hij onder de knvvl verzekering ( als jouw club erbij is aangesloten)
en volgens de WA verzekering is geloof ik tot 20 kilo ..

correct me if i`m wrong !!!

Tot een maximaal gewicht van 25 kilo is een model volgens de Nederlandse wet een modelvliegtuig. De wettelijke aansprakelijkheid gaat dus ook tot 25kg. Het kan zijn dat jou verzekering nog de oude grens van 20kg hanteerd. Als dat zo is kan je met je verzekeringsagent contact opnemen om dat tot het wettelijk maximum van 25kg te verhogen. Of het nodig is zal je zelf moeten bepalen want de meeste mensen hebben geen modellen die zo zwaar zijn.

hallo,
ik vlieg bij emcr rozenburg en ik ben dan automatisch via de K.N.V.V.L verzekerd op het moment dat ik op het veld sta te vliegen .
ik vlieg soms ook wel met parkjets op een veld achter mijn huis maar deze wegen over het algemeen heel weinig.
voor de rest lekker op de club, gezellig!!!
mvg eric
ps maximaal wat ik vlieg is 10 à 12 kilo

ohh dit wist ik niet ?
ik heb uiteraard een aansprakelijkheid verzekering dus dan zal ik mij geen zorgen hoeven =te maken als iedere verzekering dit dekt.
ik zal voor de zekerheid even mijn tussenpersoon raadplegen.
bedankt johan .
mvg eric

De KNVVL springt alleen in als jou verzekering niet wil betalen .
Heb je geen verzekering er voor betaaltd de KNVVL ook niet .

Mvg Johan

johan weet niet of dit wel klopt
ik zit bij 2 clubs 1 met knvvl en een zonder hier moest ik een wa verzekering tonen of laten zien dat ik knvvl lid ben omdat je ook via de knvvl verzekerd bent

volgens mij zat het zo dat je verzekerd bent via de knvvl maar als je wa verzekering het ook dekt moet je eerst daar wezen
ik bedoel dus als je geen wa hebt maar wel knvvl ben je volgens mij gewoon verzekert via de knvvl

ps.
voordat iedereen begint te gillen,ik heb gewoon een wa verzekering:mrgreen:

gr.john

lipo 100% 0ntladen

Deze discussie gaat helemaal de verkeerde kant op.
De intake was dat een lipo geheel ontladen kan worden zonder dat hij stuk gaat.
Daar zou ik wel een reactie op willen hebben.

mvg a380

Wanneer ik alle verhalen hier op het forum bij elkaar optel denk ik dat de volgende conclusie een redelijk antwoord op je vraag geeft :)
Wanneer je accu tever ontladen wordt dan loopt hij onherroepelijk schade op, te weten capaciteit verlies tot onbruikbaar. Hoe groot deze schade zal zijn is afhankelijk van de kwaliteit/ouderdom, mate van te diep ontladen en tijdsduur van diepontlading. Komt ook nog bij dat deze accu's in een hoog tempo doorontwikkeld worden en dus ook in steeds beter hogere mate tegen dit diep ontladen kunnen.

Ik denk dat het ook met de grootte van de ontlaadstroom te maken heeft.

Ik heb een keer een lipo ca. een week per ongeluk aan de regelaar laten zitten. De klemspanning was toen 0,5 V ofzo. Die heb ik er ook weer helemaal bovenop gekregen en hij gedroeg zich weer als nieuw. Maar ik denk dat als je hem met een zware belasting te ver ontlaadt, dat de schade groter is. Hij wordt dan ook bloedheet dus wellicht heeft dat wat ongewenste chemische processen tot gevolg.

Dirk

Back