In september is mijn kleine zwever (Gurodewa) door een defecte richtingroer servo weggevlogen, met aan boord een Rhino 3c 1p 1050mhu lipo.
Toen hij achter de bomen uit zicht verdween vloog hij nog en was daarom moeilijk te lokaliseren.
Na verschillende zoektochten ook toen de bladeren wat minder werden kon ik hem niet terug vinden.
Het had behoorlijk veel geregend, dus had ik het zoeken opgegeven.
Eind november belde een clublid die op het veld was mij om te zeggen dat er een zwevertje was neergelegd bij het clubgebouw. (mijn dank aan de onbekende vinder!)
Nadat ik het toestel opgehaald had,( hij was zwaar van het water wat in de vleugel en het stabilo zat) heb ik meteen de elektrische komponenten eruit gehaald.
De servo’s en de ontvanger hadden onder de vleugel gezeten en waren nog droog.
De regelaar en de motor heb ik op de kachel gelegd.
Met een Multi meter de cellen gemeten, allemaal nul spanning, omdat de batterij ruim twee maanden aan de ontvanger had gezeten.
De lipo wilde ik met een sierlijke boog in de afgedankte batterijen box gooien. Een lipo die helemaal ontladen is, is toch stuk dacht ik.
Of zou ik het nog een keer proberen? Niet schieten is altijd mis.
Met een lipolader ging het niet want die kijkt eerst of er nog 9 volt is.
Dus met een gewone lader met een lage stroom(dat leek mij beter) enige uren geladen.
Toen er weer 9 volt was, overgestapt op de lipolader.
Tot mijn verbazing ging er nog 890 mh in, hoeveel ik met de gewone lader geladen heb weet ik niet.
Gevlogen heb ik nog niet met deze batterij, maar wel verschillende keren opgeladen/ontladen.
Het lijkt dat de batterij geen schade heeft opgelopen, de capaciteit is niet afgenomen.
Ik heb nu een BE-FOUNDER aan geschaft, als er in de toekomst nog eens wat weg vliegt helpt dat misschien.
Toen hij achter de bomen uit zicht verdween vloog hij nog en was daarom moeilijk te lokaliseren.
Na verschillende zoektochten ook toen de bladeren wat minder werden kon ik hem niet terug vinden.
Het had behoorlijk veel geregend, dus had ik het zoeken opgegeven.
Eind november belde een clublid die op het veld was mij om te zeggen dat er een zwevertje was neergelegd bij het clubgebouw. (mijn dank aan de onbekende vinder!)
Nadat ik het toestel opgehaald had,( hij was zwaar van het water wat in de vleugel en het stabilo zat) heb ik meteen de elektrische komponenten eruit gehaald.
De servo’s en de ontvanger hadden onder de vleugel gezeten en waren nog droog.
De regelaar en de motor heb ik op de kachel gelegd.
Met een Multi meter de cellen gemeten, allemaal nul spanning, omdat de batterij ruim twee maanden aan de ontvanger had gezeten.
De lipo wilde ik met een sierlijke boog in de afgedankte batterijen box gooien. Een lipo die helemaal ontladen is, is toch stuk dacht ik.
Of zou ik het nog een keer proberen? Niet schieten is altijd mis.
Met een lipolader ging het niet want die kijkt eerst of er nog 9 volt is.
Dus met een gewone lader met een lage stroom(dat leek mij beter) enige uren geladen.
Toen er weer 9 volt was, overgestapt op de lipolader.
Tot mijn verbazing ging er nog 890 mh in, hoeveel ik met de gewone lader geladen heb weet ik niet.
Gevlogen heb ik nog niet met deze batterij, maar wel verschillende keren opgeladen/ontladen.
Het lijkt dat de batterij geen schade heeft opgelopen, de capaciteit is niet afgenomen.
Ik heb nu een BE-FOUNDER aan geschaft, als er in de toekomst nog eens wat weg vliegt helpt dat misschien.