lipo 1x6S of 2x3S

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bosreus, 19 feb 2020.

  1. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Hallo,
    In mijn aankomend vliegtuig wordt aanbevolen een lipo van 6S,5000mAh te plaatsen.
    Nu dacht ik om 2 lipo's van 3S,5000mAh in serie te plaatsen, als er één cel defect raak hoef ik alleen één lipo van 3S te vervangen en niet eentje van 6S.
    Wordt dit wel eens meer gedaan of zijn de nadelen ( welke?) hiervan groter dan de voordelen?
    Hans
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Een accu wordt altijd uit "losse" cellen opgebouwd, je kan wat dat aan gaat goed 2 x 3S in serie zetten omeen 6S accu te maken. Er is wel een belangrijke maar! Je moet daarna die 2 accu's voor altijd als één accu zien en behandelen.
    Dat houdt onder andere in:
    Je moet ze altijd tegelijk in serie als een 6S accu ontladen en ook weer laden.
    Je moet ze nooit los als een 3S gebruiken.
    Wanneer er één cel kapot is moet je die nooit vervangen. Je kan de defecte cel verwijderen en de accu verder als een 2S blijven gebruiken. Dit betekent ook dat je een defecte 3S niet moet vervangen door een andere 3S, ook geen hele nieuwe. Vooral niet door een hele nieuwe zou ik haast zeggen.
    Als je dat wel doet zal er een behoorlijke onbalans tussen de verschillende cellen van de twee accu's kunnen zijn. Zeker als de ene accu veel vaker is gebruikt dan de andere. Tijdens het laden zou de balancer die onbalans misschien we weg kunnen werken maar tijdens het ontladen zal het weer snel terug komen met allen nadelige gevolgen van dien.
    Niet doen is mij advies!!
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    En toch wordt het vaak gedaan, met name in de autowereld omdat het makkelijk gewicht verdelen en laag houden is. Als een accu kapot gaat zou ik wel voor een gelijke capaciteit zorgen zodat er geen ongelijkheid gaat ontstaan.

    [​IMG]
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Je kan zonder problemen twee accu's in serie zetten en zo als één accu gebruiken. Maar zoals ik schreef dan moet je die twee wel bij elkaar houden en samen blijven gebruiken.
    Als er één kapot gaat moet je die echt niet door een andere vervangen, dat is vragen om problemen. Met NiCd en NiMH viel dat allemaal wel mee en als het niet helemaal klopte ging er niet veel mis. Met LiPo's moet je dat gewoon niet doen omdat die accu's zeer slecht tegen te ver opladen en ontladen kunnen. Als je de eigenschappen van een nieuwe en veel gebruikte accu gaat vergelijken zijn de verschillen best groot. Daardoor kunnen, en bijna altijd zullen, er problemen ontstaan.
    Dus gebruik gerust twee 3S accu's in serie om er een 6S van te maken, maar vervang de accu's altijd als één 6S accu dus altijd beide tegelijk.
    Nu ik mijn vorige reactie nalees snap ik de verwarring. Mijn opmerking "Niet doen is mij advies!!" slaat op het vervangen van een defecte cel of hele accu. :rolleyes:
     
  5. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Heb zo zitten kijken, er zitten ook nadelen aan 2 lossen lipo's t.o.v. 1 lipo en wel ze zijn zwaarder en kosten meer.
    Denk dat ik voor één lipo ga en wel de graphene van Hobbyking.
    Hans
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2020
  6. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    @Roelof
    Hoe komt het dat ik op mijn Smart phone wel een foto ziet en op de pc niet van jouw bericht hierboven? Ook geen link o.i.d.
    Hans
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Goede vraag. Ik heb het plaatje rechtstreeks van de Serpent site, mogelijk vind de ene browser het goed en de ander niet. Probeer eens een andere browser op je PC. Wil je vervuiling door installaties voorkomen kan je ook een portable versie van een browser proberen: https://portableapps.com/ , die installeren niet maar pakken zichzelf alleen uit en draaien op zichzelf.
     
  8. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Wat ik als een voordeel zou zien om 2x3S te gebruiken is, dat je dan lipo's met een hogere mAh kan nemen als je dat wil.
    6S is meestal maar max 5000mAh.
    Wel moet je oppassen met de hogere mAh, want die kunnen hogere stroompieken geven heb ik begrepen. Zou in één van mijn topics staan.

    Dat je ze altijd samen moet gebruiken begrijp ik.
    Maar dat je ze samen moet laden en ontladen enz...begrijp ik nog altijd niet.

    Momenteel laad ik ze apart, omdat ik nog een kabeltje moet solderen om ze in serie op te laden.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wat is daar verkeerd of gevaarlijk aan? Dit is echt een verhaaltje wat op verkeerde veronderstellingen is gebaseerd.
    Een accu geeft geen stroom maar levert de stroom die er van hem gevraagd wordt. Als een accu meer stroom kan leveren is dat eigenlijk alleen maar goed.
    Denk bijvoorbeeld maar eens aan het lichtnet bij je thuis. In een woonhuis is de standaard zekering 16A per groep. De hoofdzekeringen voor de meter zijn meestal 35A maar het net in de straat kan enkele honderden Ampères leveren.
    Als jij thuis zit achter de TV of je computer heb je meestal in de rest van je huis geen verlichting aan en misschien dat je wasmachine of droger nog wel draaien en de koelkast/vrieskast zal af en toe ook aanslaan. Alles bij elkaar zal er misschien 15A verspreidt over meerdere groepen uit het lichtnet worden getrokken. Maar het net in de straat kan enkele honderden Ampères leveren. Er is dus helemaal niets aan de hand en je moet eigenlijk blij zijn dat de accu meer stroom kan leveren dan zakt de spanning minder in en zal de motor meer vermogen leveren.

    Als je een 6S accu koopt zitten daar 6 cellen in serie in. Die cellen staan voor de rest van hun "leven" in serie en zullen zo geladen en ontladen worden. Alle cellen zullen ook hetzelfde te verduren krijgen, er gaat dezelfde stroom doorheen, ze krijgen dezelfde temperaturen voor hun kiezen, ze zijn onderhevig aan dezelfde trillingen en zo voorts, en zo voorts. Hierdoor zullen de onderlinge verschillen tussen de cellen in die accu zo klein mogelijk blijven en zal de balancer tijdens het laden de minste moeite hebben ze in het gareel te houden. Ook zal bij het ontladen de onbalans minimaal zijn en de accu het beste presteren.
    Als de onbalans tussen de cellen te groot wordt zal de spanning van de cel die het eerst leeg is snel inzakken. De celspanning mag bij een LiPo niet onder ongeveer 2,5V komen anders zal de cel beschadigd raken. Maar dat kan in dit geval heel makkelijk wel gebeuren.
    Stel je hebt de spanning waarbij de ESC de motor zal stoppen ingesteld op 3,2V per cel. Bij een 6S accu zal dat dus 6 x 3,2 = 19,2V zijn. Stel alle cellen zijn nog 3,9V dan zal de accuspanning 23,4V zijn. Dan is er één cel die slechter is geworden en daarvan zakt de spanning al in tot 2V. De totale accuspanning zal dan 21,5V zijn. De spanning is nog ruim boven de 19,2V dus zal de ESC de motor nog niet stoppen en die ene cel zal dus te ver ontladen worden. Zelfs als er nog een tweede cel tot 2V in zakt zal de spanning nog 19,6V zijn en stopt de ESC nog steeds niet.
    Dat is één van de grootste gevaren die er in zo'n geval kunnen ontstaan, dit kan in het ergste geval tot een fikkende accu leiden, hoewel die kans klein is.
    Dit kon "vroeger" met de NiCd en NiMH accu's ook allemaal gebeuren maar die accu's zijn niet zo gevoelig voor onbalans. Er waren toen ook al mensen die hun accu's balanceerde en zij claimde dat de accu's daardoor beter werkte en langer mee gingen. Toen wist ik niet precies wat ik er van denken moest maar achteraf was die gedachte waarschijnlijk zo gek nog niet. Toch waren de claims toen zwaar overdreven volgens mij maar dat de accu beter en ook (wat) langer zouden presteren zal best kloppen.
    LiPo's zijn echter heel gevoelig voor te ver ontladen en overladen. Vooral bij het overladen kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan waarbij de accu kan ploffen en in de fik vliegen. Dat willen we natuurlijk geen van allen.
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dat is nu duidelijk uitgelegd voor me, met als voorbeeld van een 6S, die cellen staan ook allemaal in serie met elkaar en krijgen allemaal hetzelfde te verduren.
    Dank u...

    Dat is nu duidelijk uitgelegd voor me, met als voorbeeld van een 6S, die cellen staan ook allemaal in serie met elkaar en krijgen allemaal hetzelfde te verduren.
    Dank u...

    In men antwoord hierboven is iets misgelopen en krijg het niet rechtgezet, excuses.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2020
  11. Matts

    Matts

    Lid geworden:
    16 okt 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Los Angeles
    6s lipo wordt aanbevolen voor beginnende gebruikers, omdat de batterij gebalanceerd moet zijn. Als je echter al enige kennis en andere modellen hebt die een 3s-batterij nodig hebben, raad ik 2 x 3s lipo aan. In dit geval, wanneer een kapot is, kan de andere worden gebruikt, maar niet om te zeggen dat deze kan worden gebruikt met een nieuwe, maar kan alleen worden gebruikt in andere modellen
     
  12. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    Ik zit met dezelfde vraag 1X 6s of 2X3s.

    Met de uitleg die hierboven staat snap ik al dat 2X3s gelijk is aan 1X 6s en dat de 2 losse 3s batterijen dan een paar vormen en moeten aanzien en gebruikt worden als 1X 6s.

    Hoe zit het dan met het opladen van de 2 batterijen?
    De spanning in de cellen moet gebalanceerd zijn.
    Mijn lader heeft 1 laadpoort en 1 balanceer stekker. Voor de 3s batterij zou ik dit dus in 2 keer moeten laden. Waarbij de cellen in 1 batterij gebalanceerd maar niet tussen de 2 batterijen onderling. Of zie ik dit verkeerd? Zijn er dan speciale laders die dit kunnen of bestaat er ergens een koppelstuk om 2 3s batterijen alsnog onderling te balanceren?

    Bij een 6s is dat geen probleem 1 uitgang en 1 balanceerstekker.
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Poeh, moeilijke vraag voor mij.
    Ik kan alleen maar zeggen dat ik, het gebruik van1 zes cellen lipo praktisch gezien makkelijker vind (aansluiten, laden).
    Het heeft mij er ook van weerhouden om op 8s te gaan vliegen. Dan heb je in de praktijk al 4 of 6 lipo's van 4 cellen.
    Maar de technische kennis ontbreekt mij.
    Met een 6s/5000 Kun je ook lekker gooien .
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt 2x 3S via een speciale balancerboard aansluiten:
    Hitec Hitec LiPo Balancer Board Uitvoering lader: XH Uitvoering accupack: XH, EH, TP/FP Geschikt voor aantal cellen: 2 - kopen ? Conrad Electronic
    En met een stekkertje zet je de 2 accu's in serie.

    Als je een dual poort lader hebt kan het soms beter zijn en sneller laden als je gewoon op iedere poort een 3S accu hangt. Heb je maar 1 poort zal je naar een 6S constructie moeten tenzij je maar een 50w lader hebt, dan maakt het laden van 2x 3S achter elkaar of 1x 6S niet veel uit.
     
  15. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
    Niet te moeilijk denken en gewoon 2x 3s laden. Als ze vol zijn zitten ze alletwee op 4,2v per cel.
     
  16. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Goedenavond,

    upload_2023-2-20_19-22-13.png
    Ik gebruik al een aantal jaren dit apparaatje van ISDT, de 608 AC. Als je er bijvoorbeeld. 2 gelijke accu's ( 3s, 5000mah) instopt dan worden ze door dit apparaatje al helemaal gelijk gebalanceerd. Bijvoorbeeld een volle accu met de cellen op 4,2 en de andere met de cellen op 3,6 dan zie je enige tijd alle cellen op 3,9 staan. Bosreus kom het maar lenen. Is maar een klein stukje fietsen.

    Groetjes, Erik.
     
  17. monsieuravion

    monsieuravion

    Lid geworden:
    29 jun 2016
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Eindhoven
    Sorry is de PC-4860 van ISDT. Deze wordt dus aangesloten op een lader.

    Erik.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer je de twee 3S accu's na elkaar met dezelfde lader oplaad kan je er gerust van uitgaan dat die ook gelijk gebalanceerd zijn. Er kan een heel klein verschil zijn tussen de twee accu, dat kan ik niet ontkennen. Dat verschil zal echt maar klein zijn en in de praktijk zal dat geen problemen opleveren volgens mij.
    Het lijkt gek maar als je een lader hebt met twee onafhankelijke uitgangen dan kunnen de verschillen tussen die twee uitgangen, en dus de accu's, groter zijn dan als je ze na elkaar met dezelfde lader laad. Natuurlijk is dit theorie en in de praktijk zal dat allemaal heel erg meevallen maar het is niet onmogelijk!
    Een poosje geleden vroeg iemand me of ik een losse balancer kon repareren. Het was al een echt oud ding want de moderne laders hebben een ingebouwde balancer. Door verkeerd aansluiten waren er twee printspoortjes weg gefikt en waren er een paar mosfetjes kapot. Reparatie was niet moeilijk maar toen ik hem ging testen bleken de verschillen tussen de balansschakelingen behoorlijk groot te zijn.
    Normaal zouden alle cellen netjes 4,2V moeten worden, bij deze zat er tot wel 100mV (0,1V) verschil tussen de hoogste en de laagste spanning. Ik heb die beste man aangeraden om een goede nieuwe lader met ingebouwde balancer te kopen.
    Achteraf begreep hij nu ook waarom zijn accu's steeds zo snel "leeg" waren. Ze gingen ook veel korter mee dan dezelfde cellen die zijn medevliegers gebruikten. De balancer balanceerde de cellen niet maar zorgde juist voor een flinke onbalans.
     
  19. Super Mario Airline

    Super Mario Airline PH-SAM

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Sint jan in eremo
    bedankt voor de antwoorden.
    hier kan ik mee verder.
     

Deel Deze Pagina