lipo, 2 én 3 accupack op elkaar aansluiten

hoe moet je dit aanpakken, eerst beiden helemaal opladen, dan opensnijden, aansluiten en dan weer laden??

waar moet ik op letten en aan denken, gaarne advies!

het is voor de logo 10 3d heli die dus op 5 cellen gaat :)

Kan je beter de kabels afknippen (zo woe zo bij een eventuele puntlas) en dan doorverbinden of bij soldering de soldering overdoen?

Thanx
Jelle

Heb je ervaring met solderen van lipo's???

Allereerst moeten het gelijke cellen zijn, dus evenveel mAh per cel (bijv. alle vijf cellen 4100 mAh). Ze moeten ook ongeveer even oud zijn en evenveel cycli hebben gehad. Bij voorkeur ook nog van het zelfde merk. Dan moet je ze in serie schakelen, dan krijg je met 5 cellen dus 18,5V nominaal.
LET OP: alle cellen moeten ook dezelfde C-waarde hebben (bijvoorbeeld 15C of 20C)!!

Dit zijn echt belangrijke dingen om rekening mee te houden om de cellen in balans te kunnen houden, anders krijg je geheid ongelukken met laden.

Trouwens, je hebt het over opensnijden. Pasop dat je de lipo zelf niet beschadigt!!! Daardoor kunnen die spontaan tot zelfontbranding komen.

Dus, als je met lipo's niet PRECIES en ZEKER weet wat je doet.... doe het dan NIET

Als je wel zeker van jezel bent zijn er genoeg mensen hier om je te helpen. Er is trouwens al veel over geschreven. Gebruik eerst de zoekfunctie maar eens op lipo en lipo solderen.

het zijn 2 dezelfde pakken, qua merk, c waarde, etc etc, dus dat zit goed :)

nee, verder nog geen ervaring mee.

en opensnijden, het is krimpfolie wat erom zit, dus dat knippen we netjes los natuurlijk, maar bedankt voor de tips!

Jelle

De meest makkelijke manier om van twee packs één te maken is de plus draad (rood?) met de min (zwart?) van het andere pack te verbinden (solderen) .... de overgebleven plus en min draad worden nu de aansluiting ..... Gebruik je losse "goudsteker's" dan kan je de twee packs ook zonder solderen achter elkaar zetten ...

Wanneer je twee accu's hebt die je als losse accu's hebt gebruikt dan moet je die eigenlijk nooit samenvoegen tot één accu. Tijdens het voorgaande "leven" van de accu's zullen er te grote verrschillen ontstaan zijn tussen die twee accu's. Alleen cellen die altijd tegelijk onder dezelfde omstandigheden gebruikt zijn, cellen in één accu dus, zullen zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn.
Dit geldt voor alle accu's maar vooral voor LiPo's omdat bij deze accu's de verschillen tussen de cellen in één accu zo klein al maar mogelijk is moeten zijn. Vooral tijdens het ontladen kan het "fout" gaan. Als één van de cellen eerder leeg is dan de andere dan kan die cel heel snel beschadigd raken door te ver ontladen. Zelfs omgekeerd opladen kan dan plaatsvinden wat absoluut fataal is voor een LiPo cel. Door één keer te ver ontladen kan een LiPo cel al kapot zijn!
Ook tijdens het laden kan het fout gaan. Als één cel eerder vol is dan de andere kan hij overladen worden. Wanneer er van een balancer gebruik gemaakt wordt is er niets aan de hand maar als dat niet gebeurt dan kan het mis gaan en in een extreem geval kan zo'n overladen cel zelfs in de fik vliegen.
Wil je dus een accu met meer cellen hebben, koop hem dan nieuw of koop losse NIEUWE cellen en stel daar zelf de accu van samen. Ga geen al reeds gebruikte cellen samenvoegen tot een nieuwe, grotere, accu.

Ernst Grundmann zei:
Wanneer je twee accu's hebt die je als losse accu's hebt gebruikt dan moet je die eigenlijk nooit samenvoegen tot één accu. Tijdens het voorgaande "leven" van de accu's zullen er te grote verrschillen ontstaan zijn tussen die twee accu's. Alleen cellen die altijd tegelijk onder dezelfde omstandigheden gebruikt zijn, cellen in één accu dus, zullen zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn.
Dit geldt voor alle accu's maar vooral voor LiPo's omdat bij deze accu's de verschillen tussen de cellen in één accu zo klein al maar mogelijk is moeten zijn. Vooral tijdens het ontladen kan het "fout" gaan. Als één van de cellen eerder leeg is dan de andere dan kan die cel heel snel beschadigd raken door te ver ontladen. Zelfs omgekeerd opladen kan dan plaatsvinden wat absoluut fataal is voor een LiPo cel. Door één keer te ver ontladen kan een LiPo cel al kapot zijn!
Ook tijdens het laden kan het fout gaan. Als één cel eerder vol is dan de andere kan hij overladen worden. Wanneer er van een balancer gebruik gemaakt wordt is er niets aan de hand maar als dat niet gebeurt dan kan het mis gaan en in een extreem geval kan zo'n overladen cel zelfs in de fik vliegen.
Wil je dus een accu met meer cellen hebben, koop hem dan nieuw of koop losse NIEUWE cellen en stel daar zelf de accu van samen. Ga geen al reeds gebruikte cellen samenvoegen tot een nieuwe, grotere, accu.

maar er is geen voorgaand leven in deze, ze zijn beide nieuw...

en wat ik me bedacht, als ik idd de plus en min vd 2 accu's verbind en dan de 2 balancer kabels neem en van 1 de min eruit trek en de 2 plussen samen met de 3 van de andere kabel samen met de min van het 2e pack, in 1 kabel , maak, dan ben ik er toch ook, zonder het pack open te maken en zo...

????

jellejanssen zei:
.... maar er is geen voorgaand leven in deze, ze zijn beide nieuw...

en wat ik me bedacht, als ik idd de plus en min vd 2 accu's verbind en dan de 2 balancer kabels neem en van 1 de min eruit trek en de 2 plussen samen met de 3 van de andere kabel samen met de min van het 2e pack, in 1 kabel , maak, dan ben ik er toch ook, zonder het pack open te maken en zo...

????
Oké, geen voorgaand "leven", dan is er niets aan de hand. :lol:
Maar ik zou de twee accu's niet met elkaar verbinden via de balanceer draden. Als je maar weinig stroom uit de accu trekt dan zou het wel kunnen maar als je de accu als aandrijdaccu wilt gebruiken voor een model zou ik het zeker niet doen. Die balanceer draden zijn te dun om meer dan één of twee Ampére door te jassen.
Als je de packs niet open wilt maken dan zou ik het doen zoals Drik al heeft voorgesteld. Dat is veruit het simpelste en betrouwbaarste.

Ernst Grundmann zei:
jellejanssen zei:
.... maar er is geen voorgaand leven in deze, ze zijn beide nieuw...

????
Oké, geen voorgaand "leven", dan is er niets aan de hand. :lol:
Maar ik zou de twee accu's niet met elkaar verbinden via de balanceer draden. Als je maar weinig stroom uit de accu trekt dan zou het wel kunnen maar als je de accu als aandrijdaccu wilt gebruiken voor een model zou ik het zeker niet doen. Die balanceer draden zijn te dun om meer dan één of twee Ampére door te jassen.
Als je de packs niet open wilt maken dan zou ik het doen zoals Drik al heeft voorgesteld. Dat is veruit het simpelste en betrouwbaarste.

maar dat kan toch ook gewoon buiten het pack gebeuren?? of zie ik het nou mis?

ja, ok. Maar daarnaast moet je voor het laden toch ook de balancer kabels met elkaar evrenigen, daarom begon ik te twijfelen...

Thanx a mllion

Nee, niets met de balance kabels doen. Gewoon twee balancers gebruiken op elke aansluiting één. De ene zal dan twee en de andere drie cellen balanceren.

Ernst Grundmann zei:
Gewoon twee balancers gebruiken

ehhhh.... wrom. Ik heb er maar 1, dan moeten we er 1 bij aan schaffen of na elkaar laden, das toch niet makkelijk...

Ik ben zeker van plan die te gaan combineren zeg maar.

zie plaatje, zwart is oude situatie en zwart is nieuw... kanda???

Natuurlijk kan je één balancer gebruiken maar heb jij er dan één die 5 cellen aan kan? Zo ja dan is er geen probleem.
Je tekening is een beetje ongelukkig getekend maar volgens mij heb je het goede idee en zal het zo goed gaan. Je moet dan alleen een verloopsnoertje maken maar dat zal niet zo'n probleem zijn denk ik.

komt goed, mn balancer kan er 8 aan, t is de nieuwste schulze, ben erg benieuwd hoe die presteert!!

en t verloopje komt ook goed idd :)

thanx guys!!

Back