Lipo 3S met 1 cel 0 volt nog te redden?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jackske, 18 apr 2022.

  1. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Hallo iedereen,
    Vandaag met de buggy's gereden tot de lipo cut off voltage, en dan laat ik de buggy nog even draaien zodat de motorfans de motor nog wat laten afkoelen.
    Maar door met mijn zoon tussendoor wat te voetballen ben ik dit uit het oog verloren...!
    Resultaat 1 cel op 0 volt 2de, cel 5 volt, 3de cel 2.85 volt. Nu heb ik ze een uurtje buiten laten liggen om ze te laten bekomen en ook omdat ik ze niet meer vertrouw, maar nog altijd hetzelfde.
    Deze lipo's zijn vrij nieuw, misschien in totaal maar een keer of 15 opgeladen.

    Lipo's gens ace bashing serie, soft case.
    3S 50C 5000mAh.
    2x, want ik gebruik deze in serie, en beide 1 cel 0 volt.

    Nu kan ik deze nog redden door rustig op te laden?
    Of kieper ik deze best gewoon de vuilbak in, voor alle veiligheid?
     
  2. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Volledig ontladen, plus en min kortsluiten en afvoeren.
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Check je meting nog eens. Je tweede cel op 5V is heel bijzonder. Tijdens laden moet je lader afslaan op 4,2 V, een evt HV lipo iets hoger maar zeker geen 5V

    Erik
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  4. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Nu is er wel iets heel vreemd aan de hand...

    Heb de lipo's eens aan de laders aangesloten, enkel met de balancerkabel om de cellen te meten en deze geven de volgende waarden aan, zie foto.
    20220418_162730.jpg

    En met de lipo checker(die mee op de foto staat) geeft die nog altijd dezelfde waarden aan zoals aangegeven in de begin post, 1 cel 0 volt.

    Maar als ik ander 3S lipo's neem die juist op storage geladen zijn, en die daarstraks ook gebruikt zijn, geeft diezelfde lipo checker alle cellen netjes 3.79 volt aan.
    Hoe komt dit? Waarom zou die lipo checker bij die 3Sen 0 volt aangeven?

    Zou ik ze dan toch proberen op te laden?
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    met lage stroom (200mah) laden en kijken of de spanning netjes gelijkmatig weer oploopt.
    Zal nooit meer een top-accu zijn, maar waarschijnlijk kan je er wel weer mee rijden
     
  6. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik ga ze dan stilletjes op storage laden.
    Maar als ik zie dat er iets niet klopt, dan is het over and out, dat is het risico niet waard voor een lipo van 45 euro...
     
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Die LIPO checkers wijken altijd heel veel af, ik zou de laders meer vertrouwen, maar bij beiden een erg lage celspanning, 2,34V bij de ene accu en 2,51V bij de andere.

    Normaal wil je niet onder de 3,2V bij belasting komen, dan is die ongeveer 3,5V in rust, en een diepontlading onder de 3V zou ik bestempelen als verloren. Daar zitten alle cellen onder.
     
  8. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Laders kloppen, ze gaven daarnet dezelfde waarden aan als de multimeter.
    Ben gestopt met laden ze bleven maar verder inzakken al tot 1.49V. Die gaan toch niet meer goed zijn.
    Maar het is vooral het risico niet waard. 20220418_171542.jpg
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb nog wel gehad dat 1 cel op zijn einde begint lopen of om 1 of andere reden verder leeg geraakt is dan de andere.
    Met zachtjes desnoods 1 cel te laden tot weer aanvaardbaar niveau, is de accu op zijn geheel in de meesre omstandigheden weer bruikbaar. Tenminste voor bepaalde tijd. Een aantal accu's blijven het zelfs gewoon goed doen. Mogelijk geen top prestaties meer, maar dat merk ik dan niet echt eigenlijk.. Gewoon nadenken wat je doet, kijken wat lukt, meten en opbergen op veilige manier.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan zit er ergens kortsluiting...
    Een accu zal na het laden een paar tienden terugzakken..
    de jouwe zakt nu dieper dan zijn startpunt.
    Wat dus gewoon niet kan, tenzij er ergens stroom wordt verbruikt.

    Of je lader is de boel aan het ontladen.
    wat nog steeds raar is, aangezien laders doorgaans wel een paar beveiligingen mee krijgen.
    onder de 2,4 volt op een cel, kan het zelfs zijn dat de lader niet aan gaat.

    ik heb zelf wel eens zo'n accu even op een andere stand een beetje geladen tot alle cellen minimaal op 2,4 volt stonden..
    daarna weer met balancer op lipo stand
     
  11. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Had het een paar dagen geleden nog eens geprobeerd, zoals hier aangegeven met 200mAh. Maar ze zakken gewoon helemaal in.
    Over and out...

    Heb eens naar mijn instellingen gezien en deze ISDT T8 lader, daar kan ik geen minimum voltage instellen, alleen het maximum.
     
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    niet de + en - verwisseld? dat je ze leeg laadt? normaal zouden ze in ieder geval onder lading met lage stroom zachtjes moeten klimmen in spanning
     
  13. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dat is met de ec5 stekkers die ik gebruik niet mogelijk.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    met voldoende enthousiasme lukt alles :D

    maar, als de voltages zakken zonder dat er een gebruiker aanwezig is, kun je aannemen dat het over en uit is voor die accu.
    chemie volledig verstoord.
    toch blijft het knap, ik heb in het verleden cellen een stuk ernstiger mishandeld (3 cellen onder de 2,4 volt..), zelfs een cel op 0 gehad een keer..
    ze worden er zeker niet beter van, maar zolang ik een lage belasting erop zette deden ze het nog wel.
    blijkbaar kwestie "pech"
     
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Maar enorm zonde, zijn geen goedkope pakketten die Gensace bashing HC's. Toevallig net twee 3S aangeschaft, waar deze ook op mijn lijstje stonden als keuze optie.

    Afijn, ook onlangs lipo's gesloopt door tot 2,8V te ontladen. Pakketten komen wel weer terug en houden hun spanning. Maar bij flinke stromen eruit trekken zijn ze sneller in onbalans. Zo snel, dat ze niet meer goed bruikbaar zijn.
     
  16. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Zuid Holland
    Er is geen enkele accu chemie die goed tegen diepontlading kan. De loodbatterij van 30 jaar geleden niet, en de NiCd accu’s werden wel altijd helemaal leeggetrokken en dan weer opgeladen, de levensduur werd daar niet beter van.

    Veel apparatuur met Lithium accu’s heeft beschermingselectronica aan boord, mijn accuboormachine stopt gewoon als de onderspanningsgrens is bereikt.

    LiPos zijn gevoeliger voor ont-/overlading en hebben een kleinere bandbreedte waarbinnen ze werken, de energiedichtheid en ook de afgifte is duidelijk hoger wat een voordeel is.

    Als modelbouwer ben je helaas zelf verantwoordelijk voor de bewaking, een controle in het model bij ontlading is eigenlijk onontbeerlijk om schade te voorkomen.

    Hoe zonde het ook is, risico’s moet je niet nemen. Het verbaasd mij hoe goedkoop we hiermee omgaan getuige de vele reacties dat je het nog moet proberen of dat het nog wel te redden is. Neem gewoon geen risico’s hiermee en bouw een controle in, de lader doet het bij het opladen mits goed ingesteld, bij ontladen (gebruik is ook ontladen) moet je dit zelf doen. Een pieper kost niet veel en kan al goed werken, getuige het feit dat hier de accu’s verloren zijn gegaan door ongecontroleerd leeg te laten lopen.

    Een goed en verantwoordelijk accubeheer zou standaard moeten zijn, zeker bij LiPos, en de berichtgevingen over brand zouden nauwelijks bestaan als iedereen zich hiervan bewust is, maar helaas getuige de reacties hier prevaleert de portemonnee en proberen we nog te redden wat al verloren is.

    Gelukkig is @Jackske zich hier bewust van en voert die ze af (naar de gemeente hopelijk in het depot).
     
    MicropropSport, Jackske en Unusual RC vinden dit leuk.
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helemaal 100% met je eens William. :thumbsup:
    Helaas worden mensen zoals jij en ik heel vaak als zeurpieten gezien omdat wij steeds weer vertellen dat je dit soort dingen niet moet doen. Het zal gelukkig lang niet altijd fout gaan maar als het dan een keer fout gaat kan het heel goed fout gaan. Er zijn voorbeelden van auto's, (bouw) schuurtjes en zelfs huizen die afgebrand zijn omdat een accu verkeerd werd gebruikt. ALLE accu's kunnen gevaarlijk zijn als je er verkeerd mee omgaat maar LiPo's zijn extra gevoelig en moeten daarom met extra "respect" behandeld worden.
     
    MicropropSport, Trilliwilli en Unusual RC vinden dit leuk.
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik gebruik ze alleen nog met volledige telemetrie per cel uitleesbaar, waardoor ik er op de zender een alarm op kan zetten. Zodoende kwam ik er ook achter. En ja, alarm was afgegaan. Maar wilde nog een statische test doen! Fout!

    En als dat niet kan, een los lipo alarm die ook per cel meet. De eerste cel die onder de 3,5V komt onder last doet het alarm afgaan.

    Onlangs bij een forumgenoot zonder aankondiging twee totaal verschillende lipo's in vlammen opgegaan aan de lader. Beide verschillende laders en lipo's, immers vrijwel geen lader die dat overleefd. Laden in een speciale kist voorkomt brand, hetgeen hij nu 1x heeft kunnen testen in de praktijk helaas.

    Iedere waarschuwing is goed, want het blijven gevaarlijke componenten.

    Ben laatst ook persoonlijk langs gegaan bij een nieuwe modelbouwer die de gevaren niet begreep. Hier vlakbij, werkt beter dan via het forum vertellen heb ik gemerkt...
     
    MicropropSport en Jackske vinden dit leuk.
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een verkeerd ingestelde lader kan een lipo veranderen in een brandbom. Ik laad alleen op een plek waar ik bij ben, en zal die plek niet verlaten totdat het laden klaar is.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zeker! Hier stond het programma aan wat hij altijd gebruikte. Heel apart.
    En achteraf ook niets meer aan af te leiden, immers lader was ook overleden door de ontstane kortsluiting.
    Hij was er beide keren ook bij, anders had het heel anders kunnen aflopen.

    Ben benieuwd waar we over 10 jaar zijn op dit gebied. Mijn oudste lipo's zijn 8 jaar oud inmiddels, en voldoen nog prima voor het doel waar we ze voor gebruiken.
     

Deel Deze Pagina