lipo 6cell geeft na vlucht op de lader 5cell aan.

Beste mensen,

ik heb net een nieuwe 6cell 4100mah lipo en na mijn eerste vlucht herkend mijn lader 1 cell niet meer?
nu vraag ik me af wat te doen mischien met een lage mah kleine beetjes erin laden tot dat die cell weer herkend wordt(een keer gelezen dat dit mogelijk is),of is dit af te raden? Het is een beetje een duur grapje om em af te schrijven. ik kan met mijn lader balance laden en normaal laden t/m 6 cellen.

alvast bedankt voor jullie hulp!

groetjes Tom

Je kan hem opladen met de lader ingesteld op 5s. Daarna opnieuw opladen op 6s.

Bij hogere accuspanningen is het moeilijk gokken voor de lader hoeveel cellen er nu eigenlijk aanhangen. Een cel heeft van leeg tot vol een bereik van 3,0V tot 4,2V.
Als je nu 6 lege cellen aan de lader aansluit: 6x3,0V=18,0V
Als je nu 5 volle cellen aansluit:
5x4,2V=21,0V! Als jij per ongeluk een volle 5s Lipo zou aansluiten op de lader, mag de lader niet denken dat het een 6s pakket is! Anders blaas je de Lipo letterlijk op!

Kortom: De lader kan bij hoge cellenaantallen, niet goed inschatten hoeveel cellen dit zijn, en zal altijd hierbij voor de veiligheid de laagste celaantal gaan. Zorg ervoor dat je nooit je lader insteld op meer cellen dan het er werkelijk zijn. Ik heb zelf meegemaakt hoe dat eruit ziet.... :oops:

Een balancer tussen lader en accu, zal altijd ingrijpen als er zo'n fout gemaakt wordt, dat is een extra stukje veiligheid.

Wat is de accuspanning van het totale pakket?
Welke lader?

Jongens ik heb de lipo weer normaal gekregen! ik heb em eerst heel voorzichtig een tijdje met 0.2 a in korte termijnen ingeladen totdat de lader hem weer zag als een 6cell lipo.

bedankt voor jullie hulp!

groetjes Tom

Mooi!

Werkt deze lader met ingebouwde balancer goed eigenlijk? (ik vind die serie van UH wel erg leuk geprijsd namelijk.)

michiel b zei:
Mooi!

Werkt deze lader met ingebouwde balancer goed eigenlijk? (ik vind die serie van UH wel erg leuk geprijsd namelijk.)
Ik ben ook aan het uitkijken naar een nieuwe lader als vervanging voor mijn Robbe Power Peak 3/24 LI [8393] + Robbe Top Equalizer 6 S [8488] combinatie. Ik had die UH-laders ook op het oog, maar na het lezen van reviews op RCGroups en WattFlyer denk ik toch dat ik mij niet zo eentje ga aanschaffen.

Het zijn blijkbaar klonen van de Bantam e-Station-serie en de kwaliteit is zeer wisselvallig. Ik lees toch veel verhalen van opgeblazen IC's etc, terwijl de Bantam qua kwaliteit véél beter scoren. Ook het balanceren zou niet echt accuraat gebeuren (perfect gebalanceerde cellen die ongebalanceerd worden opgeladen :?).

Een alternatief is de RC-Power BC601 (gelijkaardig = ook een kloon), maar daar moet je dan weer oppassen dat je een tweede versie ontvangt, want de eerste versie bevat wat softwarebugs. Die versie 2 balanceert goed, maar je moet dan weer geluk hebben dat je er niet eentje krijgt waarvan de PCB stuk gaat...

Dit alles zijn mijn conclusies na het lezen van gebruikerservaringen op het web...

Ik ga toch even naar RCTechnics mailen om te vragen welke versie van de RC-Power BC601 zij leveren. Héél misschien schaf ik me dan toch zo ééntje aan. En anders dan vervang ik gewoon mijn Robbe PP 3/24 door een Robbe Power Peak Compact (die kan de ook de individuele cellspanning weergeven).

Groeten,
Niels

Ik heb de lader nog niet zo lang dus ik ben hem nog aan het testen tot nu toe werkt hij prima hij balanceerd goed.
Het eenigste min puntje is dat de lader geen koelings ventilator heeft dus hij wordt behoorlijk warm bij een lipo met hoge capaciteit.
Ik kon hem voor de prijs gewoon niet laten liggen!
ik hou jullie op de hoogte naar wat verdere testen.

groetjes Tom

Back