lipo 6s vreemd gedrag ?

hallo , ik heb een trex 600 met een electrolite 6s 4800mah 22c lipo pakket.
ik had een paar maanden niet gevlogen , maar toenertijd de lipo volgeladen , 3 minuten gehooverd , en weggelegd. toen ik weer wou vliegen [hooguit 4 weken later] ging ik hem aan de lader zetten , volladen , vliegen.toen ik zo'n 2 min aan t hooveren was , greep de esc in , door pulsen te geven en een lage headspeed te geven . de lader [power peak fun /equalize robbe top equalizer no 8488 ] kon toen de batt niet vinden . toen heb ik alle cellen gemeten en vond er 2 afwijkend . heb die 2 cel voor cel geladen , totdat het voltage van het totale pack weer werd gevonden door lader . hele lipo geladen en vliegen . geen probleem , 4 minuten gevlogen en 2900 mah er terug in. mooi dus . maar een volgende lading later deed ie t weer . ik heb toen volgeladen , de equalizer er een nacht aan laten staan , volgende dag volladen , ontladen en weer normaal laden . toen deed ie t weer naar behoren.
t rare is , dat als ik gewoon laadt [loopt maar op tot 4 a , lader/graupner voeding komt dus niet aan 1 c ] dan lijkt t voltage binnen een minuut te zakken en grijpt de esc in . als ik vollaad , ontlaad [ zo'n 1900 mah ontlaad uit vol pakket] en weer vollaad , kan ik hem 5 minuten mishandelen en doen wat ik wil en is ie gewoon gezond want dan is er maar 3400 mah uit. wat kan dit wezen ? de lipo heeft zo'n 60 ladingen , is 1 keer te ver ontladen geweest [4150 mah tov max 3800 mah]
mvg ferry

Een lipo te ver ontladen is te constateren door de afzonderlijke celspanningen te meten en niet aan het aantal mAh dat aan de lipo onttrokken is.
Het lijkt er echter op dat dat wel gebeurt is omdat het pakket niet meer werd herkend door de lader en omdat de esc ingreep.
Als de esc ingrijpt bij een in goede conditie verkerende lipo dan overleeft hij dat wel maar als slechts een of twee cellen veranwoordelijk zijn voor deze lage spanning onder belasting dan zitten deze cellen zeker ver onder het minimum.
Het te ver ontladen van een lipo is niet slecht maar in de meeste gevallen dodelijk voor een paar cellen.
Meet in ieder geval het spanningsverloop van de afzonderlijke cellen tijdens laden/balanceren maar ook tijdens het belasten met een forse stroom.

Laatst bewerkt:
ok , ik ging ervan uit dat mn lader en balancer zouden merken als er een cel was overleden.
want als ik m vollaad en ga vliegen , grijpt de esc na 1 minuut ofzo al in , als ik hem dan aan de balancer en lader zet , zit ie na 10 minuten al vol met maar 400 of 500 mah erin geladen te hebben. met een kapotte cel kan het pakket toch nooit zn normale volgeladen voltage halen wat de lader dan uitleest als zijnde ;hij zit vol ?? ik ga eens een goede multimeter meenemen en meten.

ok , ik ging ervan uit dat mn lader en balancer zouden merken als er een cel was overleden.
want als ik m vollaad en ga vliegen , grijpt de esc na 1 minuut ofzo al in , als ik hem dan aan de balancer en lader zet , zit ie na 10 minuten al vol met maar 400 of 500 mah erin geladen te hebben. met een kapotte cel kan het pakket toch nooit zn normale volgeladen voltage halen wat de lader dan uitleest als zijnde ;hij zit vol ?? ik ga eens een goede multimeter meenemen en meten.
Een balancer merkt dat een cel vol is als deze zijn spanning de 4.2v berijkt heeft en zal dan zonder de spanning verder op te laten lopen nog doorgaan met laden met een afnemende stroom.
Een defecte cel zal makkelijker 4.2v bereiken en is dan ook vol maar bavat minder enargie als een goede cel.
Ga je dan ontladen dan is die slechte cel ook weer het eerste leeg en komt dus ook als eerste onder de voor lipo cellen dodelijke minimum spanning.
Een universeel meter is onmisbaar om dit te constateren maar die zijn te koop voor minder als 10 euro en dus een nutige investering.:)
Het is eigenlijk allemaal heel simpel maar zonder meten kom je er niet achter tenzij je een lader met een uitgebreid display hebt waarop de celspanningen af te lezen zijn.

Laatst bewerkt:
ah , t wordt me duidelijk .
als ik t goed begrijp , is de te volgen procedure van ; opladen met balancer [zoals altyd] , eenmaal vol alle cellen meten , vliegen tot de esc ingrijpt , weer meten . en dan zal er dus zeer waarschijnlijk 1 of 2 cellen beneden 3,2 volt zijn .
dank je voor je duidelijke uitleg , ga morgen proberen

Als het fout gaat met de spanningen dan is dat in belaste toestand het makkelijkste te meten.
In het vliegtuig met draaiende motor is dat lastig om maar niet te spreken van een helicopter.
Sluit dus gewoon een weerstand of een autolamp(2 in serie boven 14v) op de lipo aan zodat er een flinke stroom loopt en kijk dan naar het spannings verloop van alle cellen.
Meet vervolgens om de 5minuten alle cellen schrijf de spanningen op.
Ook tijdens het laden alle spanningen meten zal je veel informatie opleveren.
Dit in ieder geval ook doorlezen als je dat nog niet gedaan hebt.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=20297

Laatst bewerkt:
Precies, zo is het, het meten van accuspanning in onbelaste toestand geeft meestal weinig nuttige info. Een slechte cel die niet belast wordt geeft toch meestal een normale waarde aan.
Je moet meten terwijl de cel belast wordt met een "redelijke" stroom, dan zie je meestal pas of er iets mis is met een cel.

kan ik dan niet de lipo laten ontladen met de lader en dan meten terwijl ie bezig is ?
of is dat andere belasting dan bv een lamp ?

Och, een lader die aan het ontladen is, stelt niet veel voor natuurlijk, wat kan ie ontladen? 2A? of iets in die buurt?
Dat is eigenlijk voor jouw 4800mAh Lipo nagenoeg bijna niets (0.42C), maar beter dan helemaal niet ontladen natuurlijk ;)
Een auto grootlichtlamp trekt wat meer stroom, ongeveer 5A bij 12V.
Trouwens een 6S Lipo (ca. 22V) moet je natuurlijk niet met een 12V lamp ontladen, die lamp brandt dan meteen door, je moet dan 2 autolampen in serie zetten of zoals ik zelf wel eens heb gedaan, van 1 autokoplamp het dimlicht en het grootlicht in serie zetten, dan kan je er 24V opzetten, de lamp wordt dan wel zeeeeer heet! Niet te lang doen dus.

Laatst bewerkt:
Back