Lipo aansluiting maar een tamiya accu.

Tamiya eraf en deans erop.

Tamiya is echt prul, voor een standaard NiMH pakketje is het nog te doen, maar bij een degelijke LiPo smelt het meteen.

Dat maakt dus geen ene ... uit. Als je een 6 cell NiMh hebt of een 2 cell Lipo zal een Tamiya stekker het prima uithouden met een Mabuchi 540.

Ga je een zwaardere motor rijden zullen ze bij beide accu's smelten. Dat heeft verder weinig met de accu te maken. Maar meer met de motor die je er aanhangt en hoeveel stroom die vraagt.

Dat maakt dus geen ene ... uit. Als je een 6 cell NiMh hebt of een 2 cell Lipo zal een Tamiya stekker het prima uithouden met een Mabuchi 540.

Ga je een zwaardere motor rijden zullen ze bij beide accu's smelten. Dat heeft verder weinig met de accu te maken. Maar meer met de motor die je er aanhangt en hoeveel stroom die vraagt.

Oke ik doe er deans stekkertjes op! :D
Dus dat moet je zo doen:
Eerst bestellen natuurlijk, Dan een voor een het kabeltje van je accu eraf knippen, Daarop het mannetje van de deans stekker erop solderen en de krimpkous erom heen en je bent klaar?
Dank je wel!

Oke ik doe er deans stekkertjes op! :D
Dus dat moet je zo doen:
Eerst bestellen natuurlijk, Dan een voor een het kabeltje van je accu eraf knippen, Daarop het mannetje van de deans stekker erop solderen en de krimpkous erom heen en je bent klaar?
Dank je wel!

Dus op de platte moet het zwarte draadje?

effe opletten, inderdaad.

als je de Deanstekker horizontaal voor je houdt, is de horizontale (platte) pool inderdaad voor de negatieve, zwarte draad (de massa)
(Ik geloof zelfs dat bij DEAN-stekers de polariteit aangegeven wordt op de stekker zelf)

MAAR! het is niet de mannelijke Dean-stekker die je op de accu monteert maar wel de vrouwelijke!!!!
Trouwens, kan ook niet anders als je de DEAN-stekker van je Snelheidscontroler bekijkt.

bij het solderen: HEEL ERG oppassen dat je bij het solderen geen contact maakt met je soldeerbout of een iets anders tussen de twee polen, want dan heb je effe kortsluiting tussen de twee accu-polen.
Ik zeg "effe" want lang hoeft dat niet te duren om pijnlijk of destructief te zijn.
Bereid je goed voor als je een dergelijke soldeeroefening uitvoert, leg alle materiaal klaar enzovoort ...

Laatst bewerkt:
Eerst de horizontale pool solderen, want bij deze heb je 't meeste kans om de andere pool te raken. En als je deze meteen goed isoleert met krimpkous voor je de isolatie van de andere draad haalt, dan heb je nooit kans op kortsluiting.

Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Maar zosnel je de motor upgrade kun je weer andere stekkers erop knallen. Beter wat meer future proof zijn door nu meteen deans te instaleren toch ?

effe opletten, inderdaad.

als je de Deanstekker horizontaal voor je houdt, is de horizontale (platte) pool inderdaad voor de negatieve, zwarte draad (de massa)
(Ik geloof zelfs dat bij DEAN-stekers de polariteit aangegeven wordt op de stekker zelf)

MAAR! het is niet de mannelijke Dean-stekker die je op de accu monteert maar wel de vrouwelijke!!!!
Trouwens, kan ook niet anders als je de DEAN-stekker van je Snelheidscontroler bekijkt.

bij het solderen: HEEL ERG oppassen dat je bij het solderen geen contact maakt met je soldeerbout of een iets anders tussen de twee polen, want dan heb je effe kortsluiting tussen de twee accu-polen.
Ik zeg "effe" want lang hoeft dat niet te duren om pijnlijk of destructief te zijn.
Bereid je goed voor als je een dergelijke soldeeroefening uitvoert, leg alle materiaal klaar enzovoort ...

Is de vrouwlijke aan bijde kanten een stekkertje?
Want ik wil deze op de accu solderen:
T%20stekker%20man%20en%20vrouw.jpg

De eerste moet je dus aan je accu solderen?
En de twede past dan aan de accu als ik het goed begrijp!

De linker Dean-stekker op de afbeelding is de vrouwelijke.
de lipjes die je ziet uitsteken op de linkse stekker zijn de soldeerlipjes. Aan de onderkant van de linkse stekker heb je de openingen (hence: vrouwelijk).

De rechtse stekker heeft achteraan ook de soldeerlipjes en aan de voorkant de (mannelijke) pennen ... maar die zit dus al op je snelheidscontroller gesoldeerd, moet jij niet meer doen.

En goed Zjeraars tip volgen: eerst een stukje krimkous over de negatieve, zwarte draad schuiven, vervolgens deze draad vastsolderen op de negatieve pool op de Deanstekker en daarna direct de krimpkous over de verse soldeerverbinding krimpen. Daarmee minimaliseer je zeer sterk de kans op een kortsluiting als je daarna de positieve, rode draad vastsoldeert.
Niet vergeten van ook daar vooraf eerst een stukje krimkous overheen te schuiven want eens gesoldeerd lukt dat niet meer.

(Zelf al meermaals een soldeerverbinding terug mogen losmaken omdat ik de krimpkous vergeten was! ... ach, direct maar weer eens bewijs dat ik geen ezel ben :D )

Back