Lipo aansluiting ombouwen

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jannus, 1 dec 2019.

  1. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Zoals eerder in dit forum aangegeven heb ik o.a. een Solo Pro V1. Deze heeft standaard lipo's van 120mAh 25C 1S (zie afbeelding). Had 5 jaar geleden vervangende exemplaren gekocht maar die zijn blijkbaar kapot (zie draadje levensduur lipo's) en momenteel niet of /nauwelijks meer te koop. Aannemende dat er lipo's te koop zijn met ca dezelfde capaciteit en maten maar andere aansluitingen. Is het dan een idee om de aansluiting van mijn versleten lipo's er af te slopen en deze te monteren op de nieuwe. En als dat geen reƫle mogelijkheid is wat dan ? Moet toch kunnen blijven vliegen.

    o-ne4950001.jpg
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Of het mogelijk is de aansluitconnector over te zetten kan ik je niet vertellen. Ik zou eerst uit proberen te vogelen hoe de connector gemonteerd is. Dan kijken of hij zonder beschadiging los te maken is en dan kijken of hij aan een nieuwe cel gemonteerd (solderen?) kan worden. Als dat allemaal kan zou ik pas nieuwe cellen gaan bestellen. Andere mogelijkheden zijn er nauwelijks. Misschien kan er iemand nieuwe plastic delen maken met een 3D printer maar hoe maak je dan de contacten? Lastig allemaal.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb ooit eens een accuutje omgesoldeerd van zo'n soort connector.
    Vreselijk werk.
    De oude lipo eraf slopen is niet het probleem, het is de nieuwe erop solderen.
    Je moet het snel doen en de metalen pennetjes mogen niet te heet worden anders smelt de hele connector.
    Als solderen niet je dagelijkse bezigheid is zou ik het anders proberen op te lossen.
    XT 3 connectors aan het model en aan de nieuwe accu is dan een idee.
    GJ
     
  4. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Ben weliswaar vrij handig in o.a. solderen maar het e.e.a. overwegende doe ik er idd beter aan het van de andere kant te bekijken en uitgaande van courante lipo's de connector van de heli aan te passen met bv DIY 1.25mm 2-pins.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Om snel te kunnen solderen moet je ook een pook van een bout hebben, ik heb het destijds met 150 Watt gedaan maar de volgende keer zou ik het met een 250 watter doen.
    En die heeft de gemiddelde hobbyist niet.

    GJ
     

Deel Deze Pagina