Lipo accu in plaats van Loodaccu?

Mijn vader (Hawser hier) Heeft een model van de sleepboot "Holland IV" gemaakt
toen wij op de open dag van damen 12 april de boot voor het eerst in het water
legden met een 2,5 kilo loodaccu kwamen wij tot de ontdekking dat de holland zeer
instabiel was, en met een stevige windvlaag zo op z'n zij lag, dit kwam ook doordat
de accu zo hoog was dat die gedeeltelijk boven de waterlijn uitkwam, dat werd dus
niets, dus gingen we op zoek naar een nieuwe accu, toen wij door de graupner
gids heen bladerden kwamen wij langs de Lipo accu's en ging er een lampje branden
bij mijn vader, waarom gebruiken wij geen lipo accu van 5000mah met veel lood
helemaal in de bodem? stabieler kan het niet :D , maar geen graupner accu, die zijn
veels te duur, dus gaan we naar mijn vertrouwde stekkie : UH, daar kwamen
wij een Zippy accu tegen met 5 amp, en dan wat lood op de bodem, zou toch moeten
kunnen? maar ik de sceptische ik wil het toch nog even vragen, is dit een mogelijkheid
even als vergelijking, we wilden het zwaartepunt zo ver mogelijk op de bodem
krijgen want dit is van nature geen stabiele boot (ronde romp) dus dachten wij 2x
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=774
plat op elkaar te leggen, en dan in serie te schakelen voor 12 volt,
de uiteindelijke accu is dus : 12 volt 3000Mah
toen we naar lipo's keken kwamen wij deze tegen
Hobbycity Online R/C Hobby Store : ZIPPY 5000mAh 3S1P 15C $58.80
Als we deze nemen is de uiteindelijke accu : 11,1 volt 5000mah !!! + de optie om
lood erg laag in de romp te plaatsen en dus meer stabiliteit te geven

maar kan je daadwerkelijk langer varen met de lipo?

Skyhigh & Hawser

Als je loodaccu ook een capaciteit heeft van 5000 mAh (5 Ah) dan vaar je met een LiPo accu van 5000 mAh geen seconde langer. De capaciteit is immers gelijk!

Hou er wel rekening mee dat LiPo's een voorzichtige behandeling vragen. Voor het laden is een voor LiPo geschikte lader nodig. LiPo's kunnen heel slecht tegen te ver ontladen. Een bootregelaar heeft waarschijnlijk geen beveiliging voor LiPo accu's dus daar moet je nog iets op verzinnen, als een beveiligingsprintje dat tussen de LiPo, de ontvanger en de regelaar wordt geplaatst en de spanning van de LiPo bewaakt. Als deze te laag wordt, dan zorgt deze schakeing er voor dat de motor wordt teruggeregeld of stopt.

Back