Lipo-accu opladen zonder "balancer" stekker. Help!

Ik heb een lader met de zogenaamde "balancer" stekkerjtes.(zie foto)
Er kunnen 2,3 of 4-cell packs mee geladen worden.

Hoe kan ik hier een 3 cell accu mee laden die deze stekker niet heeft? :?
Ik bedoel dan een accu die alleen maar de rode (BEC) stekker heeft.

Iedere uitgang op de lader heeft 1 "minpool" en 2,3 of 4 "pluspolen"

Wie kan mij helpen :(

Een "balancer" stekker,zoals op de ondertste foto te zien is,heb ik los nog een liggen.

LI-poli-ionlader.jpg

accuZoom.jpg

Ik kan hier ook weinig zinnigs over zeggen omdat er vele mogelijkheden zijn. Zonder (een beetje) kennis van de elektronica en wat meetapparatuur kan je niet veel doen. Als je de juiste aansluitingen hebt uitgevogeld dan is de vraag nog kan deze lader wel een pakket laden zonder dat de afzonderlijke cellen in de gaten worden gehouden? Daarvoor moet je eerst de handleiding raadplegen en kijken wat daarin staat.

Die balance stekker die je nog hebt kun je dan mooi gebruiken om een verloopkabeltje te maken ! anders zou ik zo`n simpel lipoladertje kopen van 17, 50.

Het is niet verstandig om een lipo accu, die uit meerdere cellen bestaat, te laden zonder een balancer. Bij een nieuwe accu gaat het meestal wel een tijdje goed, maar de kans is groot dat je later problemen met de lipo krijgt.
Jouw lader heeft blijkbaar de balancer ingebouwd, prima systeem lijkt me.
De beste oplossing is om de stekker die je al hebt liggen op de lipo aan te sluiten. Je zult helaas dan de lipo wat moeten opereren om bij de aansluitingen van de afzonderlijke cellen te komen. Je hebt 3 cellen, dus moet je 4 aansluitingen op de cellen maken, de min, de plus, en de 2 aansluitingen tussen cel1/2 en cel2/3. Vermoedelijk staat in de gebruiksaanwijzing van de lader wel op welke pinnen je de draadjes aan moet sluiten.

Ik ben het helemaal met Frank eens, wij gebruiken sinds kort zelfgebouwde balancers en dat werkt perfect.
Zonder een balancer ga ik nooit meer een meercellen lipo pakket laden.

Heb ik het mis ?
Ik dacht dat een balancer alleen nodig / aan te raden is bij meerdere cellen P.
Een pakket van 4S2P bijvoorbeeld. Je zou dan 2 balancers kunnen gebruiken. Voor alles in serie is niets nodig, wel voor P
?????????
Heb ik dat verkeerd begrepen ?
Ik heb eens van iemand gelezen die een 10S5P (wat een geld) pakket had dat hij 5 balancers toe past.

Nee andersom. Voor parallel geschakelde cellen is in principe geen balancer nodig. Voor in serie geschakelde cellen kan het handig zijn, hoewel uit de praktijk is gebleken dat als je eerst alle afzonderlijk in serie te schakelen cellen apart vol laad er jarenlang geen problemen hoeven te zijn.

"hoewel uit de praktijk is gebleken dat als je eerst alle afzonderlijk in serie te schakelen cellen apart vol laad er jarenlang geen problemen hoeven te zijn"

Bert, mijn ervaring is anders; sinds ik met lipo's op mijn shock-flyer vlieg (2S1P 1000mah) gebruik ik de zelfgebouwde balancers. Het valt mij dan op dat na ELKE vlucht er steeds een van de cellen ongelijk is aan de andere. Dit zijn 3 aparte pakketten.
Hetzelfde heb ik waargenomen met andere 3s1p 1500mah pakketten.
Dus mijn "advies" blijft : bij 2 of meer cellen in serie , balancers gebruiken !

666yeti666 zei:
Het valt mij dan op dat na ELKE vlucht er steeds een van de cellen ongelijk is aan de andere.
Zijn die voor ingebruik name, 1 voor 1 met dezelfde lader en geen balancer opgeladen?
Misschien veroorzaakt zo'n balancer misschien wel de ongelijkheid. Je hebt immers voor elke cel een verschillende 'lader' die nooit 100% aan elkaar gelijk zijn.

Inderdaad Joost, de balancers die ik getest heb waren uitsluitend nodig om een probleem op te lossen dat door de balancers zelf veroorzaakt werd.

@joost :
Inderdaad met dezelfde lader opgeladen.

Een balancer is juist om de celspanning tijdens het laden aan elkaar gelijk te maken, een betere naam zou eigenlijk "equalizer" zijn (zoals Robbe ook aangeeft bij een van hun balancers)

Lipo cellen verlopen onderling ALTIJD. Het heeft niet alleen met de chemische samenstelling te maken maar ook met de afwijking tijdens produktie.

Niet voor niets worden lipo accu's in consumenten apparatuur per cel geladen (labtops etc.) . Dat kun je zien aan de connector van het accupakket, die heeft vaak veel contacten.

Zoals eerder geschreven laad ik geen lipo's meer zonder een equalizer/balancer, want waarom zou je bij de nog steeds dure lipo's risico's nemen ?

@bert :

Blijkbaar waren de balancers dan niet goed.
Vreemd trouwens dat je "dat probleem" door de foutveroorzaker zelf weer kon oplossen :-)

Anyway , voor MIJ hoef je geen balancer te gebruiken maar je kent het gezegde "een gewaarschuwd mens ... "

Volgens jouw verhaal van afwijkende produktie methoden etc. zullen de balancers ook nooit gelijk kunnen zijn.....

Balancers zijn net als religie, het werkt het best als je er zelf in gelooft. :D

Groeten, Bert ( Die net nog maar weer eens zijn oudste lipo pakketje van 3 jaar oud en 481 cycles heeft nagemeten en alweer nog geen duizendste Volt verschil kan ontdekken tussen de in serie geschakelde cellen!)

Daarom volg ik ook het verhaal van Bert. Als je goede kwaliteits laders gebruikt dan is die balancer totaal niet nodig. Zeer zeker als je de losse cellen vol laad voordat je ze in serie schakeld. Tot nu toe heb ik bij mijn pakketjes ook nog geen ongelijkheid kunnen ontdekken.

IK sluit me aan bij de non balancers. Inmiddels vlieg meer dan twee jaar met lipo's en heb nog nooi een balancer hoeven gebruiken. (Ik meet af en toe m'n afzonderlijke cellen na, niet veel meer dan één tiende volt (op al mijn packs) verschil na één seizoen vliegen.)

Misschien heeft het ook te maken met de kwaliteit van je cellen. Als laad en ontlaadkarakteristiek niet helemaal gelijk zijn van cellen in een pack, zou je in de loop van de tijd een verschil in celspanning kunnen krijgen.

Gaat vooral om de spanning TIJDENS laden, eentiende volt (100mV) is al veel teveel. Kokam geeft aan dat de celspanning tijdens laden max. 30mV boven 4.2V mag komen, dus max. 4.23V.
Als je bv. 3 cellen in serie laadt met een "goede" lader maar zonder balancer ertussen, kan hetvolgende gebeuren: de lader gaat laden tot max. 3x4.2V=12.6V, prima lader, juiste spanning.
Er kan door meerdere oorzaken verschil ontstaan tussen de cellen van een pakket, bv. bij 3 cellen wordt de middelste bij het vliegen altijd warmer, dat kan na verloop van tijd een verschil in spanning geven.
Dan is het best mogelijk dat aan het eind van het laden de buitenste cellen bv. 4.15V zijn, samen 8.3V, dus de middelste krijgt dan 12.6-8.3=4.3V te verduren, dat vindt ie niet fijn, na verloop van tijd zal die cel "dik"worden en kan ie bij het chemisch afval.

Een balancer voorkomt dit, omdat iedere cel afzonderlijk bewaakt wordt, wat de lader dus niet kan.

Als je cellen in serie laadt, meet ze dan eens per cel tijdens het laden, vooral tegen het einde van de lading.

Als je de cellen altijd per stuk oplaadt (met een goede nauwkeurige lader) is er niets aan de hand, dan kan dit probleem niet optreden.

hoi allemaal iedereen moet omgaan met zijn lipo,s zoals hij wil,
maar mijn ervaringen zijn dat mijn kokam accu,s van 1500mah 3 cellen ,
al 2 x zijn ontladen tot de bec afslag 5,5v .
en het nog steeds prima doen .
ik heb geen balancer en gebruik ze ook nog wel eens paralel in een kist .
hiervan is er dus 1 misbruikt de ander niet .
ook mijn andere pakketen werken nog steeds prima .
ik denk dat het allemaal nog wel meevalt met die gevaarlijke lipo,s .
maar ja iedereen moet er mee omgaan zoals hij wil .
groeten wiebe

Grappig hoe zo'n discussie verloopt.

"wij" als balancer gebruikers proberen de mensen zonder balancers te waarschuwen dat het laden van lipo's in serie zonder balancers fout KAN gaan.

Als het bij een enkeling zonder balancers wel goed gaat is dat mooi meegenomen. Echter vraag ik mij wel af hoe lang dat dan nog goed zal gaan.

Als je geen balancers gebruikt weet je niet zeker of het op de lange termijn goed blijft gaan.
Als je wel (de juiste) balancers gebruikt dan weet je zeker dat het op de lange termijn wel goed blijft gaan.

Anyway, zie het als een tip, niet meer en niet minder. Het is aan jezelf of je balancers gebruikt of niet.

Back