LIPO accu parallel en serie

Ik zag kabletjes voor het parallel of serie schakelen van LIPO accus, iets wat de zwaardere elec kisten denk ik wel nodig heeft.
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2155
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2156

MAg dit wel ik lees altijd dat LIPOS kunnen ontploven bij spanningsverschillen in cellen bij het parrallel schakelen van 2 packs krijg je toch problemen hiermee.

Enige mogelijkheid die ik kan bedenken is dat beide packs volledig opgeladen moeten zijn voor aan elkaar te koppelen???

Wanneer jij je LiPo's netjes helemaal oplaad of tot het minimum ontlaad dan kan je ze zonder gevaar in serie of parallel zetten. De stromen die er gaan lopen om de eventuele verschillen op te heffen zijn echt niet zo groot of "eng" dat het gevaar op zal leveren.
Er zijn wel een paar "maren" als je zoiets doet. Wat ik nu ga schrijven geldt voor alle accu's en niet alleen voor LiPo's!!!!
Een accu bestaat uit meerdere cellen die je in serie en of parallel schakelt. Je schakelt ze in serie om een hogere spanning te krijgen. Je schakelt cellen parallel om meer stroom te kunnen leveren. Dat is eigenlijk precies hetzelfde als wat de fabrikanten van accu´s doen.

Nu is er wel één belangrijk verschil met de fabrikanten. Wanneer zij een accu samenstellen dan doen ze dat met NIEUWE cellen. Wanneer de hele accu klaar is wordt het geheel netjes opgeladen en kunnen we er van uitgaan dat de eigenschappen van alle cellen in die accu gelijk zijn aan elkaar. Alle cellen worden ook op hetzelfde moment en met dezelfde stroom belast en weer opgeladen dus de cellen zullen redelijk tot goed aan elkaar gelijk blijven. Geen problemen dus.

Als je nu als gebruiker accu´s gaat kopen en je gaat daar een grotere accu van opbouwen door meerdere parallel en of in serie te zetten dan hebben we een klein probleempje. Die accu´s zullen niet echt dezelfde eigenschappen hebben omdat ze niet gegarandeerd uit dezelfde productie serie komen. Nu zijn die verschillen bij echt nieuwe accu´s zo klein dat dit meestal geen echt probleem zal blijken te zijn.

Als je accu´s parallel gaat schakelen die al een leven achter zich hebben is het een ander verhaal. Dat kan je beter niet doen. De eigenschappen van die accu´s kunnen te veel zijn gaan verschillen en dan kan het wel problemen geven, zeker bij LiPo´s. Ook moet je de accu´s die je parallel en of in serie wilt gaan zetten niet voor andere dingen gaan gebruiken. Je zal die accu´s voortaan ALLEEN in serie en of parallel met elkaar moeten gebruiken! Als je ze ook appart voor andere dingen gaat gebruiken kunnen de onderlinge verschillen groter en dus ook te groot worden. Dat zal dus na verloop van tijd problemen gaan geven.

Dus als jij meerdere accu´s in serie en parallel wilt gaan gebruiken dan kan dat prima. Maar doe dat alleen met nieuwe accu´s die ALLEMAAL in de zelfde ladingsconditie zijn. Dus allemaal ontladen of allemaal geladen!
Hou daarna die accu´s ALTIJD bij elkaar zoals je ze gebruikt. Dus niet meer uit elkaar halen en niet appart gebruiken!
En zoals ik al schreef, dit geldt voor ALLE accu´s.
Succes.

Beetje oude koe uit de sloot, maar mijn vraag sluit hier goed bij aan. Ik heb twee lipo's 1000mah 40C 3s die ik graag parallel zou willen schakelen. Ze hebben echter al verleden, maar zijn altijd prima geladen en opgeslagen. Ze zijn denk ik 15 keer geladen. Kan ik ze nu gewoon parallel schakelen en later weer voor wat anders gebruik en dan weer parallel schakelen of is dat echt een probleem?

Wanneer jij je LiPo's netjes helemaal oplaad of tot het minimum ontlaad dan kan je ze zonder gevaar in serie of parallel zetten. De stromen die er gaan lopen om de eventuele verschillen op te heffen zijn echt niet zo groot of "eng" dat het gevaar op zal leveren.
Er zijn wel een paar "maren" als je zoiets doet. Wat ik nu ga schrijven geldt voor alle accu's en niet alleen voor LiPo's!!!!
Een accu bestaat uit meerdere cellen die je in serie en of parallel schakelt. Je schakelt ze in serie om een hogere spanning te krijgen. Je schakelt cellen parallel om meer stroom te kunnen leveren. Dat is eigenlijk precies hetzelfde als wat de fabrikanten van accu´s doen.

Nu is er wel één belangrijk verschil met de fabrikanten. Wanneer zij een accu samenstellen dan doen ze dat met NIEUWE cellen. Wanneer de hele accu klaar is wordt het geheel netjes opgeladen en kunnen we er van uitgaan dat de eigenschappen van alle cellen in die accu gelijk zijn aan elkaar. Alle cellen worden ook op hetzelfde moment en met dezelfde stroom belast en weer opgeladen dus de cellen zullen redelijk tot goed aan elkaar gelijk blijven. Geen problemen dus.

Als je nu als gebruiker accu´s gaat kopen en je gaat daar een grotere accu van opbouwen door meerdere parallel en of in serie te zetten dan hebben we een klein probleempje. Die accu´s zullen niet echt dezelfde eigenschappen hebben omdat ze niet gegarandeerd uit dezelfde productie serie komen. Nu zijn die verschillen bij echt nieuwe accu´s zo klein dat dit meestal geen echt probleem zal blijken te zijn.

Als je accu´s parallel gaat schakelen die al een leven achter zich hebben is het een ander verhaal. Dat kan je beter niet doen. De eigenschappen van die accu´s kunnen te veel zijn gaan verschillen en dan kan het wel problemen geven, zeker bij LiPo´s. Ook moet je de accu´s die je parallel en of in serie wilt gaan zetten niet voor andere dingen gaan gebruiken. Je zal die accu´s voortaan ALLEEN in serie en of parallel met elkaar moeten gebruiken! Als je ze ook appart voor andere dingen gaat gebruiken kunnen de onderlinge verschillen groter en dus ook te groot worden. Dat zal dus na verloop van tijd problemen gaan geven.

Dus als jij meerdere accu´s in serie en parallel wilt gaan gebruiken dan kan dat prima. Maar doe dat alleen met nieuwe accu´s die ALLEMAAL in de zelfde ladingsconditie zijn. Dus allemaal ontladen of allemaal geladen!
Hou daarna die accu´s ALTIJD bij elkaar zoals je ze gebruikt. Dus niet meer uit elkaar halen en niet appart gebruiken!
En zoals ik al schreef, dit geldt voor ALLE accu´s.
Succes.

Willem, die accu's hebben al een verschillend "leven" achter zich. Dat is misschien maar kort maar ze hebben het wel! De onderlinge verschillen tussen die accu's zullen hierdoor ook groter kunnen zijn geworden.
Ga je die accu's nu parallel schakelen dan loop je het risico dat het niet helemaal goed gaat. Dat risico is heel gering, zeker wanneer de accu's nog vrij nieuw zijn. Maar je wilt meer, "later" wil je de accu's toch weer apart gaan gebruiken, dat zou ik niet doen!
Beslis wat je met die accu's wil gaan doen en gebruik ze zo. Als je ze de ene keer zus gebruikt en de volgende keer zo dan zal je op een gegeven moment absoluut een probleem krijgen en in het ergste geval kan je met een brandende accu komen te zitten. Meestal loopt het niet zo'n vaart maar pas wel op en denk er niet te makkelijk over.

Hallo, even een vraagje over de C-rating in parallel...

Als ik 2 Lipo's, laten we zeggen 4S 2200 mAh, die allebei 45C zijn, kan ik dan het volgende toepassen:

2,2mAh*45C=99A
99A*2=198A

Ik zou vermoeden dat 99A*2 niet volledig op zou gaan, maar een significante boost richting de 175A zou in theorie mogelijk zijn?

Of blijft het voor het hele parallelle (2*4S lipo) pack in zijn totaliteit 45C?

Alvast bedankt voor jullie kennis :D

Maar omdat de capaciteit van twee parallel geschakelde pakketten ook verdubbeld naar 4400 mAh blijft de C-rating 45.

198:4,4=45

Laatst bewerkt:
Op zich heb je gelijk maar in de praktijk zou ik een kleine veiligheid inbouwen. Zoals altijd zijn geen twee cellen en dus ook geen twee accu's 100% gelijk. Het is dus vrijwel zeker zo dat één van de twee accu's een net iets lagere inwendige weerstand heeft dan de andere. Als je dan zo veel stroom gaat trekken zal de accu met de hoogste inwendige weerstand iets minder stroom leveren dan de andere. Zo kan dus die andere overbelast worden.
Daarom kan je meestal het best de stromen niet optellen maar niet meer 50% of maximaal 75% bij optellen. In dit geval dus geen 198A maar 150A of maximaal 175A. Zo blijf je zeker binnen veilige grenzen.

Heren, dank voor de info!

Ik zat in de verkeerde richting te denken; natuurlijk gaat er iets gebeuren met de maximale belasting van het totaalpakket.

45C van (2x2200)=4400 is natuurlijk 198A in plaats van 99A

De relatieve factor blijft (C rating) maar de absolute waarde zal verhogen omdat de totaalcapaciteit met een factor 2 vermeerdert.

Wat voel ik me soms een sukkel :shock:

Enfin, ik ga de raad van Ernst opvolgen, het lijkt me slim om inderdaad met 75% te gaan rekenen.

Bedankt allemaal!

Back