Lipo accu`s en afslag

• Topicstarter Topicstarter deep2space
  • Startdatum Startdatum
D

deep2space

Guest
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een Maverick Strada MT autootje. Inmiddels alle elektronica wat erin zit vernieuwd naar betere onderdelen, want het werkt wel erg verslavend allemaal... :)

Het autootje beschikt nu over een LRP brushless 9,5t motor met een LRP A.I. Brushless Pro Reverse Digital regelaar.
Ik rij op dit moment nog rond met NiMH accu`s maar vandaag heb ik een Lipo accu uit kunnen proberen. En de regelaar heeft een stand dat de motor uitvalt als de Lipo onder een bepaalde spanning komt, maar na een x aantal minuten rijden toch maar eens de accu van dichtbij bekeken. Deze stond al aardig bol dus die afslag werkt blijkbaar niet.

Hebben meerdere mensen hier last van? Of heb ik gewoon een regelaar te pakken die niet helemaal lekker is? Of doe/denk ik simpelweg iets verkeerd?

En nu lees ik links en rechts ook dat er regelaars zijn die je tussen je Lipo en regelaar kan plaatsen zodat ze uiteindelijk dezelfde functie hebben die m`n regelaar zou moeten hebben. Maar zijn deze "losse" regelaars ook te verkrijgen met een display? Zodat ik ook nog eens af kan lezen wat de status is van de Lipo. Ik zie ze wel los van elkaar, maar geen combinatie van beiden, dus automatische afslag en display met info/status van de Lipo.

Al met al een hoop vragen van deze beginner, maar ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk verwoord heb zo.. :)

Je moet de regelaar wel instellen op de "LiPo/NiMH-Automatic Mode". In deze mode slaat de regelaar wel uit.

Even de manual erbij pakken en die bestuderen hoe je deze mode kan aanzetten.

Volgens mij ontstaat het opbollen van een lipo niet door dat hij door de onderspanningsgrens zakt. Eerder door overbelasting.
de liposaver treedt pas in werking als de accu spanning onder de 3.2 resp. 6.4 of 9.6 Volt komt (afhankelijk van de hoeveelheid cellen). Als een lipo cel onder de 3 V valt, is hij namelijk zo goed als afgeschreven.

Het aanbrengen van een extra liposaver is in mijn ogen volledig overbodig, als je een regelaar (esc) hebt met ingebouwde liposaver.

Je kan wel aparte display's kopen, die je aansluit op de balancer stekker van je lipo accu. Op het display verschijnt dan het voltage van elke afzonderlijke cel. Je hebt deze meters voor 1s, 2s, 3s 4s packs. s staat voor de hoeveelheid cellen van (max) 4.2 V
N.B, ik rij zelf al een aantal maanden met een E-revo met lipo packs, zonder lipo saver. Als de accu bijna leeg is, loopt de power snel terug. Dan niet meer proberen de auto naar je toe te laten komen, maar de auto meteen oppakken. Als ik de accu vervolgens aan de lader hangt, begint hij op iets van 3.6 volt te laden. Volgens mij nog ruim boven de ondergrens dus.

Grootste gevaar ontstaat als je de accu ergens aan laat hangen (lader, regelaar). Dan kan hjet gebeuren dat de accu te ver leeg loopt. Is bij ons één keer gebeurt. Lipo lader wilde de accu niet meer laden, omdat de voltage onder de 3.2 zat. Even aan de nicad lader, totdat de accu boven de 3.2 kwam, en weer snel over op het lipo programma. Accu heeft wel een knauw gehad, maar doet het nog goed genoeg.

Laatst bewerkt:
Maar na een x aantal minuten kan de LiPo toch niet gelijk bol gaan staan??
of heb je een LiPo van 800mAh ofzoiets??
Ik kan met een TrueRC lipo van 4000mAh 25 minuten volgas rijden, de motor die ik heb is een Mamba Max 7700Kv. Dus dan snap je wel dat ik geen 40 of 50 km/h rijd!!

De lipo die hij geprobeerd heeft was een oude van mij. We hebben bewust een oude geprobeert omdat je niet zoals bij mijn heli na 7 minuten moet ophouden. Je weet gewoon niet precies waneer je accu leeg is...
Het was ooit een 3s 2200 Mah Lipo en ik heb er een 2S van gemaakt. De lipo kon 25C aan dus wat belasting zit het wel goed.
We hebben de regelaar goed gezet zodat er een eventuele afslag in zit, een lipo voltage meter aan de balance stekker gehangen en na elk rondje gekeken wat de voltages waren, deze dropte zonder pardon onder de 3,2 volt waardoor de toch al oude en opgegeven lipo opzwol.

Volgens mij ontstaat het opbollen van een lipo niet door dat hij door de onderspanningsgrens zakt. Eerder door overbelasting.

Beide zaken laten een lipo bollen. Ik denk wel dat je gelijk hebt en dat het in dit geval eerder overbelasting geweest is.

de liposaver treedt pas in werking als de accu spanning onder de 3.2 resp. 6.4 of 9.6 Volt komt (afhankelijk van de hoeveelheid cellen).

Dit is te hard gesteld, het hangt namelijk helemaal van de liposaver af. Sommige zijn instelbaar, anderen weer niet, en ze gebruiken allemaal lang niet hetzelfde voltage. Het meest gebruikt bij vliegtuigen is 3v, dat zal bij auto's mogelijk wat hoger liggen.

Als een lipo cel onder de 3 V valt, is hij namelijk zo goed als afgeschreven.

Is in het geheel niet waar. Een lipo die op 2.8v per cel staat, is helemaal niets mis mee. Het is alleen af te raden zo ver te gaan, want onder belasting zal het dan nog wat lager uitvallen.

Het aanbrengen van een extra liposaver is in mijn ogen volledig overbodig, als
je een regelaar (esc) hebt met ingebouwde liposaver.

Wederom: dat hangt van de specs van die ingebouwde liposaver af. Ik kan mij voorstellen dat als die bv. pas bij 2.8v per cel ingrijpt, dat je dan toch liever een andere liposafe ervoor zet.

Als ik de accu vervolgens aan de lader hangt, begint hij op iets van 3.6 volt te laden. Volgens mij nog ruim boven de ondergrens dus.

Bedenk je goed dat dat een onbelaste klemspanning is die je daar meet. Onder belasting kan het best eens zijn dat je lipo al fors lager uitkwam.

Grootste gevaar ontstaat als je de accu ergens aan laat hangen (lader, regelaar). Dan kan hjet gebeuren dat de accu te ver leeg loopt. Is bij ons één keer gebeurt. Lipo lader wilde de accu niet meer laden, omdat de voltage onder de 3.2 zat. Even aan de nicad lader, totdat de accu boven de 3.2 kwam, en weer snel over op het lipo programma. Accu heeft wel een knauw gehad, maar doet het nog goed genoeg.

Klopt, vaak kun je een te ver leegetrokken lipo zo nog wel nieuw leven in blazen, maar blijf er wel bij als ie aan de lader zit en let goed op. Ik zou wel een andere lader kopen als ie onder de 3.2 al niet meer wil laden, dat is te hoog.

Wat betreft een liposave versus doorrijden tot ie niet meer wil, enzovoort.. de allerbeste methode is timen. Gewoon een ritje maken van een bepaalde tijdsduur die zeker moet kunnen (bv. 2 minuten) en dan kijken wat je laadt. Dit herhalen tot je gevonden hebt hoe lang je 'gemiddeld' kunt rijden tot de lipo op 80% van z'n capaciteit gekomen is.

Hoe dat bij autozenders zit weet ik niet, bij vliegtuigzenders kun je vaak instellen dat er een afteltimer gaat lopen zodra je iets gas geeft.

Als laatste denk ik niet dat het verstandig is om geheel zonder liposafe te gaan rijden. Stel er gaat was mis en hij gaat klem op vol gas (failsave oid, alhoewel dat wel een rare instelling zou zijn) dan wil je niet dat je tegen de tijd dat je bij je auto bent, je handen kunt warmen aan het vuurtje.. :P

Laatst bewerkt door een moderator:
Liposave e-maxx

Beide zaken laten een lipo bollen. Ik denk wel dat je gelijk hebt en dat het in dit geval eerder overbelasting geweest is.

Dit is te hard gesteld, het hangt namelijk helemaal van de liposaver af. Sommige zijn instelbaar, anderen weer niet, en ze gebruiken allemaal lang niet hetzelfde voltage. Het meest gebruikt bij vliegtuigen is 3v, dat zal bij auto's mogelijk wat hoger liggen.

Is in het geheel niet waar. Een lipo die op 2.8v per cel staat, is helemaal niets mis mee. Het is alleen af te raden zo ver te gaan, want onder belasting zal het dan nog wat lager uitvallen.

Wederom: dat hangt van de specs van die ingebouwde liposaver af. Ik kan mij voorstellen dat als die bv. pas bij 2.8v per cel ingrijpt, dat je dan toch liever een andere liposafe ervoor zet.

Bedenk je goed dat dat een onbelaste klemspanning is die je daar meet. Onder belasting kan het best eens zijn dat je lipo al fors lager uitkwam.

Klopt, vaak kun je een te ver leegetrokken lipo zo nog wel nieuw leven in blazen, maar blijf er wel bij als ie aan de lader zit en let goed op. Ik zou wel een andere lader kopen als ie onder de 3.2 al niet meer wil laden, dat is te hoog.

Wat betreft een liposave versus doorrijden tot ie niet meer wil, enzovoort.. de allerbeste methode is timen. Gewoon een ritje maken van een bepaalde tijdsduur die zeker moet kunnen (bv. 2 minuten) en dan kijken wat je laadt. Dit herhalen tot je gevonden hebt hoe lang je 'gemiddeld' kunt rijden tot de lipo op 80% van z'n capaciteit gekomen is.

Hoe dat bij autozenders zit weet ik niet, bij vliegtuigzenders kun je vaak instellen dat er een afteltimer gaat lopen zodra je iets gas geeft.

Als laatste denk ik niet dat het verstandig is om geheel zonder liposafe te gaan rijden. Stel er gaat was mis en hij gaat klem op vol gas (failsave oid, alhoewel dat wel een rare instelling zou zijn) dan wil je niet dat je tegen de tijd dat je bij je auto bent, je handen kunt warmen aan het vuurtje.. :P

Hallo even een vraagje ik ben in het bezit van e-maxx weet iemand of en hoe ( en waar ik die kan kopen ) hier een liposave op aangesloten kan worden ?

Gr Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Back