LiPo accu/snellader voor elektro 1:10 buggy

Ik ben van plan de Absima Sand Buggy ASB1 electro RTR gaan kopen. Hierbij wil ik een accu met meer capaciteit kopen en een snellader.

Ik wil de volgende set gaan kopen:
- IMAX B6AC V2 Professional Balance
- Turnigy Stick Pack Sub-C 3000mAh 7,2 V NiMH High Power Series

Beide artikelen wil ik gaan bestellen bij Hobbyking. Valt me op dat met name de accu's in vergelijking met NL veel goedkoper zijn. Is de kwaliteit wel vergelijkbaar?

Kan ik deze accu rechtstreeks aansluiten op de lader of heb ik nog een verloopsteker nodig zoals deze:
https://hobbyking.com/nl_nl/tamiya-charge-lead-16awg-w-4mm-banana-plugs.html

Laatst bewerkt:
Ik begin pas en daarom leek mij NiMH een goede keuze. Tevens doe ik dit samen met mijn zoons. Bij Lipo komt volgens mij iets meer bij kijken (laden etc).

Volgens mij is deze wagen ook geschikt voor Lipo en kan ik als ik wat ervaring heb altijd nog overstappen.

Alle accu's moet je met respect behandelen. LiPo's hebben echter de nare eigenschap dat ze bij verkeerd behandelen in de fik kunnen vliegen. Zo'n fikkie kan je, nee moet je niet met water blussen omdat je het dan mogelijk zelfs erger maakt.

Dit betekend echter niet dat NiMh of de oude NiCd accu's niet gevaarlijk kunnen zijn. Deze accu's kunnen bij verkeerde behandeling met een daverende klap uit elkaar barsten. Bij een vorige werkgever heb ik het meegemaakt dat een NiCd accu met een te hoge stroom werd geladen en daardoor met zo veel geweld uit elkaar barstte dat de houder volledig in stukken was. Het was alsof er een stukje dynamiet in was ontploft! Het "voordeel" is wel dat er zelden of nooit een fikkie zal ontstaan maar het nadeel is dat de inhoud van de cellen niet echt gezond is en door de hele ruimte verspreid zal zijn.

Op loodaccu's staat een heel duidelijke waarschuwing dat je die alleen in een goed geventileerde ruimte moet laden. Dat is omdat er bij het laden altijd waterstofgas ontstaat wat weg moet kunnen. Als zich dat ophoopt in een gesloten ruimte dan is een klein vonkje voldoende voor een enorme klap. Ook hier zijn al vele ongelukken mee gebeurt. daarnaast zit er een "naar" zuur in die accu's. Als zo'n accu open barst kan dat zuur overal heen lopen. Ja, zo'n accu kan openbarsten vooral als er (veel) te veel stroom gaat lopen. De platen trekken dan krom wat zo veel kracht op de wanden kan uitoefenen dat ze scheuren.

Dus alle accu's moet je op de juiste manier laden en ontladen. LiPo's zijn net zo veilig of onveilig als andere accu's zolang je ze maar op de juiste manier behandeld. Om extra zekerheid te hebben bij het laden kan je de accu in een zogenaamde LiPo zak stoppen. Mocht het dan ooit eens een keer mis gaan dan blijft het vuur beperkt in de zak en is de kans op een grote fik, je schuur of huis, zeer veel kleiner.

Hel loont dus om je te verdiepen in de "accutechniek", om het even welke accu je gaat gebruiken. Op dit forum is al heel veel te vinden over LiPo's maar zeker ook over andere soorten. Om alles te kunnen lezen zal je er de nodige uren in moeten steken. ;);)

Bedankt voor je reactie. Ik heb al het e.e.a
doorgelezen en zal nog meer gaan lezen.

Zeker moet je elk type accu met respect behandelen maar om te beginnen leek mij een NiMH accu geen verkeerde keuze.

Stel dat ik wel met LiPo wil gaan rijden. Heb ik dan alleen een LiPo accu nodig of nog meer. De regelaar is volgens mij wel geschikt voor LiPo.

Laatst bewerkt:
Je regelaar moet inderdaad geschikt zijn voor LiPo. Dat is eigenlijk niet zo'n probleem zolang je de minimale accuspanning waarbij de regelaar de motor moet stoppen maar kunt instellen op een waarde geschikt voor LiPo's. Afhankelijk van de stroom die uit de accu wordt getrokken zal dat ergens tussen de 3V en 3,5V per cel zijn. Voor een 2S accu is dat 6V tot 7V en voor een 3S accu 9V tot 10,5V.
Je lader moet natuurlijk ook geschikt zijn om LiPo's te laden. De lader moet een ingebouwde balancer hebben of je moet een externe balancer gebruiken. Een lader met ingebouwde balancer heeft wel de voorkeur!

Als lader ga ik de IMAX B6AC V2 Professional Balance kopen zoals de naam doet vermoeden zit hier een balancer in.

De regelaar heeft een voltage cut off bij 3.5V volgens de handleiding. Zal dan wel per cel zijn. Regelaar is geschikt voor 2S LiPo

Denk dat ik toch maar voor LiPo's ga. Ik wil dan het volgende gaan bestellen:
- 2x Turnigy 3300mAh 2S 30C Lipo Pack w/XT-60
- IMAX B6 V2 lader
- converter Tamiya naar XT 60
- laadzak

De balance kabel van de accu kan zonder converter worden aangesloten op de lader?

Heb ik dan alles om met LiPo te gaan rijden?

Die lader is zeker geschikt en heeft inderdaad een ingebouwde balancer. Daar verwacht ik dus geen enkel probleem.
Over de regelaar maak ik me wel een klein beetje zorgen. Zelf durf ik er niet zo maar van uit te gaan dat die 3,5V inderdaad per cel is. Als er duidelijk wordt aangegeven dat die regelaar geschikt is voor een 2S LiPo worden die zorgen al een stuk minder. Je zou er dan van uit mogen gaan dat het inderdaad 3,5V per cel zal zijn. Toch zou ik proberen om meer gegevens van die regelaar boven water te krijgen om het echt zeker te weten. Een te ver ontladen LiPo zal heel snel kapot gaan. Zelf één keer een 2S LiPo tot 3,5V (dus 1,75V per cel) ontladen kan al fataal zijn voor de accu. Zo'n accu weer opladen kan ook gevaarlijk zijn want de kans is aanwezig dat hij open zal scheuren en in de fik vliegt.

Het is aan te raden om geen converter (kabeltje) van Tamiya naar XT60 te gebruiken. Het is beter en veiliger om de Tamiya plug te vervangen door een XT60 exemplaar. Die connectors zijn gewoon een factor X keer beter dan Tamiya connectors. Daarnaast heb je een stuk kabel en een set connectors minder. Dat scheelt weerstand en verkleind de kans op storingen.

Je kunt het beste een regelaar kopen met een LVC (low voltage cut-off).

Wat is het laadvermogen van die lader, in watt? En is dat vermogen verschillend voor laden vanuit netspanning en laden vanuit accu?

Hier de gegevens van de motor en regelaar. Hebben jullie hier wat aan?

upload_2018-3-11_18-35-6.png

Bijlagen

• upload_2018-3-11_18-34-42.png
    upload_2018-3-11_18-34-42.png
    105,8 KB · Weergaven: 263
Laatst bewerkt:
Voor vragen over regelaar kun je beter in een auto-subforum terecht, daar zit de specifieke auto-accu-regelaar-motor combinatie ervaring.

@Ernst Grundmann bedankt voor je reactie. Ik zag bij Hobbyking een LiPo cuttof: ......
Let op, dat is geen LiPo cut-off maar een LiPo spanningsmeter met een alarm dat afgaat als de spanning te laag wordt. Die spanning is instelbaar met een heel klein drukknopje dat ergens "verstopt" zit. Je kan die natuurlijk gebruiken maar dan moet je wel zelf stoppen als het alarm afgaat!
Of dit nodig is moet je zelf bepalen maar volgens mij zal de regelaar op tijd stoppen en zo de accu beschermen tegen te ver ontladen. Nog een kleine waarschuwing, als je stopt met rijden moet je de accu('s) wel zo snel mogelijk (niet later dan bij thuiskomst) opladen tot de bewaarspanning (storage). Een Lege accu wegleggen is zeer slecht voor een LiPo!

Nederlandstalige handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC 50watt lader.
Laadt accutypen NiMh, NiCd, LiPo, LiPoFe4/LiFe en Pb.
www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/235711-an-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf

'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum. Met uitleg over spanning, stroom, capaciteit, C-waarde
Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

Evenals
Modelbouw FAQs - MBF
→ [FAQ] Accu's en laadtechnieken
→ Het laden en balanceren van LiPo accu's
http://www.produktinfo.conrad.com/d...-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf

Back