Lipo accu sneller opladen

Mijn heli (rebranded Walkera 5#10) gebruikt 3.7v 1000mAh 10c lipo accu's met jst aansluiting. Zijn hier snelladers voor, met de originele lader duurt opladen 2 uur.

Extra lader en 5 accu's staan reeds in bestelling. Maar ook met 2 laders en 6 accu's wordt het redelijk inplannen (wekker zetten) om ze allemaal vol te krijgen en vol te houden.

Een lipo mag met 1C geladen worden (als er verder niets over te vinden is)

Dit houdt dus in dat hij met 1 keer de capaciteit geladen mag worden, bij jou dus met 1000 mah
Je gebruikt als het goed is 80% van de lipo, incl. balanceren moet hij in ong. een uur klaar zijn met een goede lader. Wil je sneller laden, moet je andere accu's hebben die dit aankunnen.

Ook kom je dan op een ander type lader.

Wat voor lader heb je nu, is daar iets op in te stellen?

Voor laders, kijk eens voor Ultramat of op Swallow.

Mijn heli (rebranded Walkera 5#10) gebruikt 3.7v 1000mAh 10c lipo accu's met jst aansluiting. Zijn hier snelladers voor, met de originele lader duurt opladen 2 uur.

Extra lader en 5 accu's staan reeds in bestelling. Maar ook met 2 laders en 6 accu's wordt het redelijk inplannen (wekker zetten) om ze allemaal vol te krijgen en vol te houden.

Euhm, nee eigenlijk niet. De ene jst aansluiting is de andere niet en die lipos met maar 1 cell zijn vaak niet op te laden met andere laders dan de originele lader en meestal al helemaal niet significant sneller.

Het is een verschil tussen laden op 0.8A (wat aanbevolen is en het beste voor de lipo, al duurt het dan zo'n 1,5 á 2 uur) en 1.0A ( dan ben je rond één uur á 1,5 uur bezig).

Met dezelfde lipos zul je dan ook nooit sneller laden dan pakweg die anderhalf uur.

Bij andere helis en met een goede lader zul je sneller kunnen laden, maar zoals Student als zei moeten de lipos voor écht snelle lading wel een hogere Charge rate ondersteunen dan 1C.

( De 1C van je lipos kun je bereken door te delen door 1000. 800mah kan dus maximaal geladen worden met 0.8A. 1000mah kan dus maximaal geladen worden met 1.0A. etc. )

Als je het goed wilt doen dan koop je gewoon een Hyperion G3 3S 1000mAh accu. Deze haal je dan uit elkaar en maakt er 3 keer een 1S accu van. Even een paar jst stekkertjes solderen en je kan ze met 5C laden. Top accu's.

Wel moet je een beetje handig zijn maar als je dat bent dan zou ik het wel weten.

Ja, dat is inderdaad een goede mogelijkheid voor de gevorderde doe-het-zelver, maar is niet echt voor iedereen weggelegd. :)

Overigens zou ik persoonlijk sowieso nooit op precies die maximale 5C gaan opladen, want hoewel Hyperion echt goede lipos maakt die daadwerkelijk een hogere charge rate aan kunnen, gaat het wéldegelijk ten koste van de levensduur op langere termijn.

Wees dus slim en kies voor een 2C of 3C charge rate (dus met zo'n 2.0A of 3.0A bij die speciale lipos en niet met 5.0A), dan gaan die lipos echt 10x langer mee.

Ach, meestal maak ik per stekker een nieuw laadkabeltje.

En 1 cel lipo's kunnen gewoon door andere laders opgeladen worden, alleen zul je dan even een aansluiting moeten fabriceren.
Volgens mij zijn er maar heel weinig batterijen die werkelijk door 1 lader opgeladen kunnen worden.
Sneller laden is niet aangeraden als het er niet specifiek op staat (zie eerdere post)

Kabeltje maken is niet zo moeilijk, kwestie van spullen ergens tussenuit knippen :rolleyes:

Ik heb voor mijn E-flite Blade op Ebay een drietal accu's gekocht, die zijn daar heel erg goedkoop te vinden (ik betaalde iets van 6 euro voor drie stuks geloof ik) en dan geeft het niet meer als het laden lang duurt.

Gebruik de standaard Walkera lader (lijkt op een telefoonlader) met JST aansluiting.

Heb nu meerdere accu's en laders, vlieg de accu's niet meer tot het gaatje en dan zijn de accu's in iets meer dan een uur weer bruikbaar.

Volgens mij zijn er maar heel weinig batterijen die werkelijk door 1 lader opgeladen kunnen worden.

1 en 2-cellige lipos kunnen wel een probleem vormen, want in veel gevallen zijn het geen standaard balancing stekkers waar je mee te maken hebt of standaard deans. Dan is doe-het-zelven leuk bedacht, maar zul je ook op de heli zelf de stekker moeten vervangen...

als je in plaats daar van dan 1 of 2 extra accu's koopt en evenveel stock laders, heb je meestal veel meer lol van dan sneller laden.

Op 1 moment van de dag 1,5 uur laden met alle laders lijkt me een kleinigheid.

Meestal vervang ik die stekkers dan ook.

Als het op mn goede lader past, kan je ook wat meer gegevens zien na het laden (vind ik prettig)

Back