LiPO accu tot leven wekken

Ik heb problemen met een nieuw gekochte LIPO accu. Het betreft een Graupner 2cells (1500 ampere) accu.

Ik heb er een andere stekker aan gesoldeerd, maar als ik hem probeer te laden (doormiddel van een balancer), krijg ik alleen maar de melding "no battery".

Ik zie ook geen lampjes branden op mijn balancer, dus het lijkt wel alsof de accu echt dood is.

Kan ik hem ook nog op een andere manier laden? Normaal laad ik namelijk alleen LIPO's doormiddel van een balancer. Heeft het bijvoorbeeld nut gewoon een standaard laadkabel te knippen en deze zonder balancer te laden?

Of kan dit voor andere problemen zorgen? De lipo-pack zelf ziet er onbeschadigd uit. Nu moet ik er wel bijzeggen dat hij 1x heel even kortsluiting heeft gemaakt (zie deze topic) nieuwe-lipo-accu-maakte-kortsluiting-wat-nu !

Laatst bewerkt door een moderator:
wat er ook gebeurt..
laat de spanning per cel niet te hoog oplopen.
4,2 volt is echt de max, daarboven krijg je gasontwikkeling, druk, boem, huis weg.
dus..
ja, laden per cel kan, mits de spanning maar tussen de 3,0 en 4,2 blijft
de spanning bij jou zal nu lager zijn op de lege cel.
wat ik deed was per cel laden, en dus zorgen dat er heel weinig geladen wordt, en de spanning dus ook laag is..

er is trouwens al veel over gezegd, oa hier ;)

informatie-en-aandachtspunten-lipo-cellen

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou bedankt dan! En ik maar denken dat ik save zit met mijn balancer ;)

Ik laad nu trouwens een andere 2 cells lipo (1500) via de balancer (op de lader ingesteld op 7,4 volt), maar de current voltage is 8.3! Hij loopt langzaam iets op, op de accu staat ook duidelijk niet laden boven de 8.4.

Maar hoe regel ik dat? De lader (Swallow advance + Graupner Balancer Plus) laten de spanning toch oplopen :S

Ik laad hem met 0.75 ampere. Ik heb hem ook al iets langzamer laten laden 0.5, maar dat scheelt niet echt, hij tikt hij nog steeds 8.25 volt aan ???

Laatst bewerkt:
Een LiPo wordt geladen tot 4,2 Volt per cel. Voor twee cellen dus maximaal 8,4 Volt. Je lader doet het dus goed. De laadstroom voor LiPo's is meestal 1 C. Voor een 1500 mAh accu dus 1500 mA ofwel 1,5 Ampere.

Dat instellen op de lader van 7,4 Volt begrijp ik niet. Meestal moet het cellenaantal worden opgegeven. Wat de accu die niet wil laden betreft, de suggestie om de spanning per cel te meten is een goede. Die spanning moet minimaal zo'n 2,5 Volt per cel zijn. Heb je verder alles goed aangesloten?

Een LiPo wordt geladen tot 4,2 Volt per cel. Voor twee cellen dus maximaal 8,4 Volt. Je lader doet het dus goed. De laadstroom voor LiPo's is meestal 1 C. Voor een 1500 mAh accu dus 1500 mA ofwel 1,5 Ampere.

Dat instellen op de lader van 7,4 Volt begrijp ik niet. Meestal moet het cellenaantal worden opgegeven. Wat de accu die niet wil laden betreft, de suggestie om de spanning per cel te meten is een goede. Die spanning moet minimaal zo'n 2,5 Volt per cel zijn. Heb je verder alles goed aangesloten?

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik kan op mijn lader niet het aantal cellen opgeven. Ik moet het aantal volt aangeven, dus 7.4 of 11.1 (dus eigenlijk gewoon het aantal cellen ;) ).

Maar dan ga ik maar vanuit dat de spanning opgaat lopen tot maximaal 8.4 tijdens het laden als ik het goed begrijp ?!

Die aansluiting kloppen helaas wel :( Iedere lipo-pack sluit ik op dezelfde manier aan en overal doet hij het, behalve dus mijn nieuwe.

Een spanning van 3,7 Volt is de nominale spanning van een LiPo-cel. De spanning van 4,2 Volt is de maximale laadspanning. Veelvouden van 3,7 Volt gelden bij jou lader blijkbaar als celaantallen.
Heb je de celspanningen van de weigerachtige LiPo nog gemeten???

Back