Lipo acculaders, door de bomen het bos niet meer zien.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Alexp40, 10 mrt 2021.

  1. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Beste modelbouwers, ik heb mij aangemeld hier op het forum omdat ik voor mijn zoon (7) van de week een RC boot heb gekocht.
    Het betreft een volantex vector vr65.

    We hebben gisteren de boot voor het eerst te water gelaten en alles ging goed en het is een prima boot. Alleen was de fun na 10 min. voorbij, de accu was bijna leeg.

    Dus toen we thuis kwamen besloten om van zijn laatste centjes een zwaardere accu te kopen. Met de boot komt een 2200 mAh accu. Ik heb een 5500 mAh accu online besteld, Gens ace B-45C-5000-3S1P-XT90 LiPo accu

    Kwam er later achter dat de boot een xt60 stekker heeft dus ook maar een verloop besteld, maar dit terzijde.

    In mijn zoektocht naar een Lipo kwam ik diverse verhalen tegen van brand/ontploffing tot de manier van laden.

    Ik heb totaal geen ervaring of kennis op dit gebied en zie momenteel de bomen door het bos niet meer.

    Bij de boot is een lader geleverd en nadat we hem hadden gekocht heb ik de accu aangesloten. De lader is voorzien van 3 ledjes en volgens de handleiding worden deze groen als alle cellen zijn geladen. Dit duurt dus al een eeuwigheid, momenteel geeft de lader aan dat cel 2 groen is maar cel 1 en 3 blijven rood. Inmiddels ligt de lipo al uren lang aan de lader.
    Ik heb begrepen dat dit lang kan duren, maar zo lang ? De fun is een beetje weg als je 10min kan varen en daarna uren moet laden.

    Mijn volgende vraag, ik heb nu dus een 5500 mAh lipo gekocht en ik weet dus niet of ik deze kan laden met de standaard lader die met de boot is meegekomen.
    Maar als 2200 mAh al lang duurt hoe is dat dan wel niet met een 5500mAh ?

    Ik wil best nog wel investeren in een goede snellader maar zou echt niet weten wat ik nu moet kopen. Ik zie prijzen van 25 euro tot 300 euro voor een lader

    Graag oprechte tips en adviezen zodat mijn zoon wat langer kan gaan genieten van zijn boot.

    B.v.d

    Alex
     
  2. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    zowieso zal die grote accu iets langere vaartijd geven, maar ook veel langer moeten laden met de lader die je nu hebt.

    over het algemeen is het zo dat je meestal meerdere kleine accu's bij je hebt om langer te kunnen varen, vliegen, rijden .
    dit omdat één grotere accu zwaarder is dan een kleine(re) en je het gewicht ook iedere keer moet mee sjouwen.

    Hou wer bij het kopen van een lader rekening mee, dat veel laders op 12 of 24volt aangesloten moeten worden. Naast de lader heb je dfan ook een voeding nodig.

    Er zijn laders die op 220v en 12v (auto accu) kunnen, maar dat is wel iets om te bekijken voordat je koopt.
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Lezen! :)

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/wat-is-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die.123782/

    Grote kans dat de accu te ver ontladen is. Bij een lipo is dat meestal einde oefening.
    Als de nwe accu 2x zoveel mAh is, duurt het laden ook 2 x zo lang.
    Ik zou meerdere 2200mAh accu’s kopen. Een grotere accu is zwaarder en maakt dat de boot misschien niet meer planeert en dus slechter vaart.

    EDIT: er waren tegelijk al meer mensen aan het antwoorden :thumbsup:
     
  5. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Bedankt allemaal voor de antwoorden, helaas had ik deze al verwacht en de link naar het lipo accu draadje al meerdere malen gelezen.

    Wat ik zoek is een snel antwoord zodat ik een lader kan gaan bestellen.

    Is bijv. de volgende lader geschikt voor 2200 en 5500 mAh ?

    https://wetronic.nl/rc_plus_power_plus_lader_80w_230v_nl

    of

    https://www.allekabels.nl/acculader...5MkCa_MzPkFjqK_2iF9_Pyc1E3LGs314aAobtEALw_wcB

    Moet ik op de wattage letten wil ik snel kunnen laden ?

    Wie kan mij gewoon een goede lader adviseren ?

    b.v.d
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2021
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Je hebt het over 3S accu's die hebben een laad eind voltage van 3x 4.2 = 12.6 Volt.
    Met een 80 Watt lader kan je die 3S accu dus laden met een maximale stroom van 80/12.6 = 7.14 Ampère.
    De optimale laadstroom voor een LiPo accu is 1C dwz een 2200 mAh accu laad je met 2.2 A en een 5500 mAh met 5.5 A.
    De 80 Watt lader is voldoende om zowel een 2200 als wel de 5500 mAh accu met de normale laadstroom te laden.

    Een 50 W lader zal een 3S pakket laden met maximaal 50/12.6 = 3.97 Ampère. Deze is voldoende voor de normale laadstroom van de 3s-2200 mAh accu maar de 3S-5500 mAh accu zal je dus langzamer laden met de maximaal 3.97A. Geen echt probleem, alleen zal het laden iets langer duren.
     
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Terug naar de schoolbanken..
     
  8. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Mijn ervaring met elektronische voedingen ( zeker niet geforceerd gekoelde) is:

    Gebruik je ze tot op de limiet, dan gaan ze gegarandeerd stuk, dat is nu eenmaal zo.

    Dus een 80w lader tot bvb 60w gebruiken en een 50w tot 40w enzovoort..

    Anders ga je snel beroep kunnen doen op de garantie :)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Ben naar de winkel gereden vandaag omdat ik ergens over niet tevreden was, heb mij gelijk een Absima APC-1 laten aansmeren.
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Helikapoter vindt dit leuk.
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Lijkt me wel ok, zag wel niet direct een geforceerde luchtkoeling (fan)

    Dus best niet boven 60W ( dat is 5A bij een 3s lipo) gaan en zelfs dan ga je al versteld staan hoe warm zijn interne voeding wordt.

    En ja ik weet het, hij kan meer.

    Maar dan gaat hij (zijn interne voeding) niet lang leven, jou keuze uiteraard :)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt helemaal. Dat is echter niet vreemd, dat is eigenlijk met alles zo. Neem als voorbeeld je auto, de topsnelheid is misschien wel 200 km/uur maar als jij constant zo snel gaat rijden haal je de 100.000 km niet met die auto. Misschien zelfs de 50.000 km niet eens. ;)
     
  13. Alexp40

    Alexp40

    Lid geworden:
    10 mrt 2021
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Ding stijgt bijna op als hij aan het laden is, dus koeling zal wel goed zitten. Ik ben tevreden iig.
     
  14. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ooit is occasie 2 perfect werkende icharger's 208b gekocht..

    Voor 20 euro/stuk..

    Ben met een grote glimlach naar huis gereden :)
     
  16. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
    Heb zelf 4 de zelfde laders als die Absima die jij hebt , wel staat er een ander merk op en zijn ze dan goedkoper.
    Maar werken gewoon al zeker 3 jaar prima bij mij .
    En zit inderdaad gewoon geforceerde koeling in dus dat zit echt wel goed .
     
    easy vindt dit leuk.
  17. Ari

    Ari

    Lid geworden:
    7 mrt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Uden
    Hoi, ik ben van plan om een Arrma 4x4 granite V3 te kopen. Budget was eigenlijk 250,- euro. Al iets overheen dus.
    Daar zit dan helaas geen snellader en maar 1 accu NiMh bij.
    Iemand toevallig tips voor een redelijke snellader + extra accu. Liefste Lipo.
    Maar daar hangt weer een prijskaartje aan. Dus ook graag een optie voor NiMh accu + snellader.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Beste @Ari , zullen we die vraag bij 1 topic houden?

    De meest betalbare laders zijn de B6 varianten. De B6AC is voor net rond de 50 euro te vinden. Werkt op 220v en 12v en kan tot 5A (max 50W) vele acu\s laden. Van andere merken zijn er zoortgelijke die tot 7 en zelfs 10A kunnen laden. Zie bv: https://www.conrad.nl/p/absima-apc-1-multifunctionele-modelbouwlader-12-v-230-v-10-a-1515110

    Vanaf 50 euro zijn de verzendkosten bij de Conrad gratis dus snuffel ook even rond naar een accu hoewel ik niet direct een accu met een EC3 stekker zie....
     
  19. Tino

    Tino

    Lid geworden:
    4 feb 2017
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Haarlem
  20. Ari

    Ari

    Lid geworden:
    7 mrt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Uden

Deel Deze Pagina