Lipo accu's bewaren in een safety bag

Hallo allemaal,

Ik heb niet altijd tijd om te gaan rijden met mijn rc auto's en dus moet ik mijn lipo accu's een tijdje opslaan. Lees verschillende verhalen hierover en wat het beste is kwa lading. De een schrijft dat je lipo accu's het beste tot 50% geladen weg kunt leggen, maar andere schrijven weer dat 100% geladen beter is.

Is het ook verstandig lipo accu's op te slaan in een safety bag of iets anders wat brandwerend is? Kunnen lipo accu's spontaan ontbranden als deze een tijdje opgeslagen liggen?

Opslaan doe je bij 3,8 Volt per cel.
Koel wegleggen, niet in de koelkast.
Ze kunnen dan maanden zo liggen.

Sommige laders hebben een "storage mode", dan laden/ontladen ze ook tot 3,8 Volt per cel.

GJ

ik heb mijn lipo's geladen in een luchtdicht munitie kistje liggen liggen ze ook veilig in en altijd alle lipo's bij elkaar...

Een LiPo ploft eigenlijk nooit tijdens opslag. Als een LiPo ploft of in de fik vliegt is er altijd iets aan de hand. Hij moet dan beschadigt zijn door een crash of zo. Of hij is veel te ver ontladen en als hij dan weer geladen wordt is er een kans dat hij ploft!
Een LiPo die niets mankeert en die netjes tot de bewaar spanning is geladen is veilig en zal niet spontaan ploffen.

Accu's in een luchtdichte container bewaren kan gevaarlijk zijn. Niet als de accu's niets mankeren zoals hierboven al is geschreven. Maar heb je een accu die mogelijk niet te vertrouwen is dan moet je hem in een brand veilige container laden en bewaren maar die moet niet luchtdicht zijn. Als hij luchtdicht is kan dat heel gevaarlijk worden. Ploft de accu dan zal er een hoge druk opgebouwd worden. Wordt die druk groter dan de container kan weerstaan dan klapt hij met een enorme klap uit elkaar. Dat kan heel gevaarlijk zijn. De gassen moeten kunnen ontsnappen, dan gaat het wel stinken maar verder is er weinig gevaar. Het vuur wordt in de container gehouden.
Zorg er ook voor dat er niets tegen die container ligt of komt wat brandbaar is. Als er een accu in die container ligt te fikken kan de buitenkant knap heet worden, zeker als het een metalen container is. Ligt er dan bijvoorbeeld papier tegenaan dan kan dat alsnog in de fik vliegen. En een andere LiPo die er naast ligt zou ook aangestoken kunnen worden! Dus heb je een LiPo die je niet vertrouwd? Hou hem dan apart!!!

Laatst bewerkt:
Back