[Lipo accu's] Een waarschuwing+ervaring uit de praktijk.

• Topicstarter Topicstarter Servowire
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
S

Servowire

Guest
Een foto zegt meer dan 1000 woorden:
brand.jpg

Hoe kwam dit? Ik had mijn lader, na altijd voorzichtig te zijn geweest, vergeten in te stellen op 3, ipv 4 cellen. Hij ging dus te lang door met laden.

Hij lag in mijn auto te laden, we stonden op een camping.

Opeens bedacht ik me dat het wel wat lang duurde voordat hij klaar was, dus ik ging kijken. De spanning was 16 volt en de accu was HELEmaal bol.

Ik legt hem op het gras.....BOEM. Dikke knal+steekvlam. Hij bleef branden en toen kwamen er nog 2 steekvlammen van ongeveer 1 meter hoog. Een luid geruis/gesis was te horen.

Wat heb ik geleerd;
Zelf nam ik altijd de waarschuwingen zeer serieus, maar een klein moment van niet opletten had me mijn auto (+campeertent eventueel) kunnen kostten.

Ik heb bij de kringloop een gietijzeren pan+deksel, waar ik metalen standaartjes in gelast heb. De accu's kunnen hierin rechtop staan, met een deksel erop durf ik ze dan veilig op de schuur op te bergen...

mag dit nu AUB het LAATSTE topic zijn over ontplofte lipo's??? Ik begin het een beetje vervelend te vinden.... het is altijd EIGEN schuld en iedereen weet nu wel dat je alles goed moet instellen.

Tadango zei:
mag dit nu AUB het LAATSTE topic zijn over ontplofte lipo's??? Ik begin het een beetje vervelend te vinden.... het is altijd EIGEN schuld en iedereen weet nu wel dat je alles goed moet instellen.

Zeg dan niets...
Het feit blijft dat het onstabiele accu's zijn, en zelfs als je alles goed insteld kan b.v. je lader niet afslaan waardoor je brand krijgt. Ik doelde meer op niet je accu's zonder omhulsel laden/bewaren. Je weet maar nooit.

alle accu's zijn onstabiel zet maar eens een volle nicd 8 cellen accu op 10 cellen laden en de lader pakt hem als goed dan krijg je ook een harde knal met mogelijk scherven

Ook in dit geval eigen schuld.
Een moment van onachtzaamheid was dus genoeg. Niet nu zeggen dat de accu's instabiel zijn, want dat zijn ze dus niet. Alle ongelukjes, ook dat van jou, zijn door fouten tijdens het instellen van de lader gebeurt, dan is de accu dus niet het probleem.

Als ik er niet constant bij kan blijven laad ik mijn lipo's altijd in de openlucht op een plek waar niets kan gebeuren. En een deksel op die pan of pot waar je de accu in laad is niet echt aan te bevelen. Bij een knal vliegt die deksel dus ongecontroleerd weg en je weet niet waar die neerkomt. Dan liever een plastic zakje zand eroverheen, dan dooft het vuur ook direct.

Servowire zei:
Tadango zei:

Zeg dan niets...
Het feit blijft dat het onstabiele accu's zijn, en zelfs als je alles goed insteld kan b.v. je lader niet afslaan waardoor je brand krijgt. Ik doelde meer op niet je accu's zonder omhulsel laden/bewaren. Je weet maar nooit.

Er zijn al enorm veel topics over hetzelfde. Elke keer een nieuwe openen irriteert alleen maar en lost niets op. Zonder van je accu maar je kon het weten ;) Geef dan een aantal oplossingen als je dat bedoelde. Gewoon laten zien hoe stom je bent en dat je lipo stuk is hebben we niets aan ;)

Hij lag in mijn auto te laden, we stonden op een camping.

als er iets stom is dan dat wel [in de auto]

ik laad gewoon in het clubgebouw [container]
en bewaar ze in een alu koffer [zenderkoffer]

slotje????
groeten wiebe

Mijn mening is dat het goed is om mensen te blijven attenderen op de risico's die onze sport en in dit geval lipo batterijen met zich meebrengen. Voortdurend komen er nieuwe, vaak onervaren leden op dit forum bij die niet alle eerdere posts gelezen hebben die door deze berichten te lezen hopelijk op tijd gewaarschuwd worden, een stukje wijzer worden en hiermee ongelukken voorkomen worden.

De titel van dit topic lijkt me duidelijk genoeg en geeft eenieder voldoende helderheid om ervoor te kunnen kiezen het topic niet te openen.

Verder jammer dat er in dit topic het woord 'stom' gebruikt wordt.

Jock

Mijn mening is dat het goed is om mensen te blijven attenderen op de risico's die onze sport en in dit geval lipo batterijen met zich meebrengen. Voortdurend komen er nieuwe, vaak onervaren leden op dit forum bij die niet alle eerdere posts gelezen hebben die door deze berichten te lezen hopelijk op tijd gewaarschuwd worden, een stukje wijzer worden en hiermee ongelukken voorkomen worden.

De titel van dit topic lijkt me duidelijk genoeg en geeft eenieder voldoende helderheid om ervoor te kunnen kiezen het topic niet te openen.

Verder jammer dat er in dit topic het woord 'stom' gebruikt wordt.

Jock

Mijn lipo-accu's zijn volledig opgeladen in 70min max. Ik stel dan ook men lader in met een safetime van max 80min. Ik laad deze ook steeds in openlucht :wink:

Tadango zei:
mag dit nu AUB het LAATSTE topic zijn over ontplofte lipo's??? ...
Vergeet niet dat het forum nog steeds groeit. Ik ben er geen voorstander van om discussies te sluiten (zolang ze niet ontsporen). En met een duidelijke titel kun je de discussie gewoon overslaan.

En mag ik erop wijzen dat heele eenvoudige ladertjes al in staat zijn om automatisch het aantal cellen te tellen en dergelijke fouten dus uitgesloten zijn!?!?

Inderdaad ik heb ook zo'n simpel ladertje, kan 1 tot 4 cellen detecteren en werkt totnutoe probleemloos, het is de power peak lipoly 300 van Robbe en kan dus 1 tot 4 cellen lipo's laden met een instelbare stroom tussen 0.3A en 3A. Hij kostte minder dan 20 euro!
Je hoeft dus het aantal cellen niet in te stellen, dat zoekt ie zelf uit.
Ik heb niets met Robbe te maken, maar ik vind dit een prima ladertje. Natuurlijk moet je voorzichtig blijven met lipo's, dus blijf in de buurt en laad altijd de lipo's in een veilige omgeving.................

Weer een topic over lipos en veiligheid..

Niet laden en bewaren in afgesloten kleine ruimten.
Wel eens van een fragmentie granaat gehoord?

Andere accus kunnen ook eng doen.

Punt.

kleine aanvulling van gerard:

op het moment dat er bevoorbeeld een serie slechte celllen of wat in omloop is, die wel spontaan zulke situaties kunnen veroorzaken bij CORRECTE laadsituaties, zullen we uiteraard WEL de discussies open laten staan.

in dit geval is het in mijn ogen bangmakerij.
zoals te lezen was de lader ingesteld op 1 cel teveel.

domme fout, kan je een huis, of auto kosten.

let in hemelsnaam beter op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back