Lipo accu's in subs

Discussie in 'Duikboten' gestart door Lex Verkuijl, 16 mei 2010.

  1. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Ik heb besloten om mijn subs op lipo accu's om te schakelen. Waarom? Gisteren heb ik met de U31 even proefgedraaid voor de Subsail. De accu, NiHm 3300 mAh twee jaar oud en weinig gebruikt, bleek wel erg snel leeg te zijn terwijl ik hem de dag ervoor vol had geladen, leeg getrokken, en weer vol geladen. Zou dus goed moeten zijn. Maar er blijkt nog maar 900 mAh (!) uit de 3300 mAh cellen te halen te zijn. Met de andere boten heb ik hetzelfde beeld, de accu's worden te weinig gebruikt om ze in goede conditie te houden. En om daar elke keer een onderhoud-laadprogramma op los te laten, eerlijk gezegd vergeet ik dat telkens. :rolleyes:

    Ik ben eind verleden jaar al met m'n oppervlakte modellen overgestapt op Lipo en dat bevalt uitstekend. Meer power en langere vaartijden, geen geheugen effect, en geen luie accu's meer. Aan het water in een uurtje weer vol te laden. Na een dagje varen leg ik ze weg met 'onderhouds lading', oftewel half vol. Dan de avond voordat je gaat varen even volladen en klaar. Dat lijkt me voor de relatief weinig gebruikte accu's in de duikboten ook wel erg prettig.

    Vaart iemand van jullie ook al met Lipo's?
     
  2. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Ik heb de eerste test gedraaid met een duikscooter :) Maar dat is een ander verhaal. Wel is het ook een onderwater voertuig ;)
    De LiPo's kunnen net als lood accu's gasafgeven, NiCad enz ook, dus dat is redelijk gelijk. Ik heb daarvoor de moter ervoor afgeschermd van de accu's, maar ik heb nog nooit gehoord dat het in modelbouw daardoor misging. Mijn ervaring is dat ze iets teveel power leverden en dat we naar huis zijn gegaan omdat we door en door koud waren ipv dat de accu's leeg waren. Ik heb het standaard loodaccu gewicht genomen om 1:1 te vervangen met LiPo's..dit was blijkbaar een beetje overkill. In een duikboot lijkt me dat een pré. Ik zou zeggen: GO!
    Jakko
     
  3. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Dag Lex,

    Ik vaar er nog niet mee maar het plan was twee 2S1P Lipo's van Hyperion parallel te schakelen en op elkaar te leggen in mijn Akula.

    Zo blijft het toerental van de Outrunner laag(350KV) genoeg om niet al te hoge Amperes te trekken. Verder gaat er een Kontronik PowerBEC bij voor de ontvanger, deze levert uit mijn hoofd 3A. Ook de pomp voor de duiktank kan direct aan de accu, opzich zou 3S ook nog moeten kunnen maar ik gebruik dan liever minder& grotere Lipo cellen;)

    Opzich kunnen ze ook nog best goed tegen water, het zou niet de eerste keer zijn dat ik 1 van mijn Flightpower lipo's verzopen heb na een crash met een Ekranoplan.

    Groetjes Marijn
     
  4. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    Mijn shark is al weer enkele jaren uitgerust met een 2s2p pakket uit een oude laptop-accu. Nog steeds geen problemen, en mijn schark ziet het water pas echt zelden.

    Groet Halmar
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Lex,

    Ik begrijp jouw keuze wel, maar ben het niet echt met je eens... Een goede lader is het halve werk... Mijn accu's hadden ook last van de symtomen, en na een goede laadbeurt zijn ze weer als nieuw...

    Ik heb een ALC 8500 en dat vind ik persoonlijk een super lader... Ook mijn accu's dutten in na een winterslaap... Maar na een laad cyclus op de refresh stand zijn ze weer als nieuw... Dat gaat volledig automatisch, het enige werk is om ze aan te sluiten en de lader in te stellen...

    Ook accu's hebben onderhoud nodig, net zoals jouw boten... Met een beetje goede zorg (lees goede accu lader) kan je een hoop geld besparen ipv dat je oude accu's weg gaat gooien...

    Dan nog over de prijs... Ik persoonlijk vind de Lipo accu's te duur in aanschaf... Ik steek liever het geld in een goede acculader...

    My 2 cent...
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Douglas,

    In principe heb je gelijk, ik had ook geen topaccu's in die U31 liggen. Mijn lader heeft ook een 'oppep-cyclus', dat heeft wel een eens geholpen maar nu niet meer > R.I.P.

    De prijs valt tegenwoordig reuze mee. Bij HK 22 Euro voor een 3S (11,1V) 4000 mAh lipo accu, ik weet niet of je dat met NiHm gaat redden..... OK, komen nog verzendkosten bij maar over twee accu's en wat aanvullende rommel verdeeld is dat een euro of 5-6 voor de accu.

    Met de lipo's ben ik veel onderhoudsvrijer. Ik ken alle procedures met NiCd, NiHm en lood accu's, maar in de praktijk vergeet ik vaak om dat toe te passen, of je weet niet precies wanneer je weer gaat varen. En ook kwaliteitsaccu's van GP zijn zo na een seizoen of 4 niet fris meer (die zaten in de oppervlakte vloot) Met de lipo's is het gewoon standaard na elke vaardag op onderhoudslading wegleggen, en volladen als je weer gaat varen.

    Maar ieder zijn ding in deze hoor! De overstap heeft bij mij ook lang geduurd. Maar op een gegeven moment moet je een aantal accu's vervangen en om dan de overstap te maken is het makkelijkst. En ze bevallen me uitstekend, vandaar nu ook in de duikboten. De dolfijn loopt er al op, als een speer ... ! De U31 is nu urgent met de dode accu, en voor de Walrus die in groot onderhoud ligt heb ik er ook meteen één besteld.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2010
  7. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex,

    Ik sluit mij geheel aan bij Douglas, nu heb ik toevallig ook dezelfde lader:p
    Accus hebben ook onderhoud nodig en lipo's zijn nogal gevoelig voor diep ontladen (net als elke accu) maar zijn in vergelijking met gewone cellen niet zo vergeving gezind en een Lipo accu red je dus niet meer.
    Andere cellen meestal nog wel.

    En een echt goede Lipo lader met balanceer unit kost ook geld en moet je er wel bij rekenen.

    Zolang ruimte en gewicht geen echte rol speelt blijf ik gewone cellen en of sealed accu's gebruiken.

    Maar het kan natuurlijk zonder problemen gebruikt worden en ik weet zo even niet wat je in je dolfijn hebt zitten maar als dat nog geen lipos zijn dan kun je daar nog wel wat spring hoogte winnen:D:D met gebruik van Lipos.

    Groeten,

    Jan.
     
  8. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Lex,

    Ik zie net dat je al gereageerd hebt.

    De kwaliteit van de HK accus zijn wisselend dus goedkoop kan met gerede kans duurkoop worden, maar het is ongeveer de 1/2 goedkoper dan in Nederland.

    Ik vlieg tegenwoordig ook elektro Heli en de Hiperion accu,s van Hobby maniac doen het erg goed en die kosten €36,- 3S 2200 MAh ex verzenden.

    Wijsheid toegewenst,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2010
  9. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Jan,

    Ik heb 2S Flightmax en 3S Turnigy accu's in gebruik bovenwater, beide 5000 mAh. Die presteren prima, in de Turnigy's krijg ik er zelfs 5500 mAh in. Ontladen met 30-40 amp betekent een nog niet eens handwarme accu. Voor de subs heb ik nu ook Turnigy's bestelt. Hoe die zich houden zal ik dan melden. Maar over levensduur kan ik nog niets zeggen, de tijd zal het leren.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik heb een massa duikboten maar ik heb maar weinig accu's
    de reden is dat ik mijn boten inwendig zo uit rust dat ze allemaal op de zelfde paketten kunnen varen

    uitzonderingen zijn
    de orka een gedeelt 7 cellen paket 4/3 omdat ze der anders niet in kunnen
    de haai 6 cellen penlicht nikkel sulfide omdat het beest gewoon te klein is voor andere cellen
    de kriek omdat het een kloot boot is van ontwerp uit
    en de u2540 omdat deze nog niet is verbouwd en dat een van deze winters gaat gebeuren

    de rest vaart allemaal met dezelfde accu's en dat zijn 8 cellen 4.700 nikkel sulfide accu's
    van varta die niet leeg lopen en zeker geen geheugen effect hebben

    lippo dus nog niet voor mij want ik heb ook geen regelaars die bij onder spanning afslaan

    ik heb liever een accu die wat veel leeg getrokken is dan dat de boot met afgeslagen regelaar op de bodem blijft liggen
    omdat de pomp niet meer kan werken

    groetjes raf
     
  11. Helipilot

    Helipilot

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Tiel (Passewaaij)
    Dag Raf,

    Je hebt bij de "betere" motorregelaars wel de mogelijkheid om het afslagvoltage te verhogen of te verlagen. Als je dit voltage verhoogt dan zal bij een leeg rakende accu inderdaad de motor afslaan( of terug regelen, dit valt ook te programmeren), maar is er door het hogere marge nog wel aardig wat energie over om de boordspanning in stand te houden, en de tank dan ook leeg te pompen, zonder gelijk onder het kritieke voltage van de lipo accu te zakken.

    De BEC spanning van de regelaar wordt btw ook nooit teruggeregeld, dus als je de tank bestuurt met micro switches etc(ga ik van uit?), niet met een motorregelaar, dan zal je deze tank net zo lang kunnen vullen of legen totdat je de lipo echt de vernieling in trekt;)

    Groetjes Marijn
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo marijn

    de pomp wordt gestuurt door een servo print en die stuurt relais aan
    ik regel de relais spanning naar 6 volt (relais spoelspannig)de pomp loopt op 9.4 volt
    van deze spanning neemt een bec ook stroom om 5 volt voor de elektronica te leveren
    ik vaar steeds met minstens 2 gescheiden accu packs zodat er bij een defect nog steeds iets werkt om terug boven te komen

    groetjes raf
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Marijn, Raf,

    Ik zet er een aparte liposafe in die dan de boot automatisch laat opduiken. Ik schakel hem aan het "water in de boot" failsafe systeem waardoor de boot opduikt en dan niet meer onder kan. Alle overige systemen blijven dan gewoon operationeel zodat de boot gewoon normaal naar de kant kan varen. En dan natuurlijk niet een paar extra rondjes gaan draaien, want dan gaat de accu toch weer onder z'n minimum .. ;)

    (ik hoor al een hoop mensen denken, wat een toestanden met die lipo's ... :p)
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    wijkt af van mijn principe

    wat je niet nodig hebt er niet in bouwen ,wat er niet in zit kan niet stuk gaan
    onderdelen in de skip
    motor
    regelaar
    twee servo's
    ontvanger(microprop)
    printje conrad
    bc517 en twee weerstanden voor de water sensor
    twee pakken accu's
    pomp
    meer moet dat niet zijn


    groetjes raf
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik lees hier dat lipo's gas zouden kunnen afgeven. Dat is dus niet waar! Een lipo cel is een compleet afgeschermd element. Indien deze lekt is hij kapot.

    Lipo's zijn goed water bestendig en alleen de contacten en kabels kunnen corroderen.

    LiFe cellen kunnen wel gas afgeven. Deze zijn veiliger en ook een goed alternatief. Ze zijn alleen iets groter en zwaarder tov een vergelijkbare lipo.
     
  16. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    LiPo's in een sub, uhhmmmm ik heb de volgende vraag :
    Ik heb een Futaba F14 (U welbekend meneer Verkuijl :D) zou ik daar nou straffeloos een 3S accu in kunnen hangen?

    Dan ben ik van die eeuwige cellenverwaarlozing af, volgens mij kan ik door niet tijdig laden nu alweer een nieuw pack gaan kopen, dan koop ik er liever een 3S 2500mAh van Graupner of zoiets in ....
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo BYM

    of je koopt nikkel sulfide accu' s en dan ben je daar ook vanaf
    dacht 4.700 mAh en een pak van 8 cellen voor 30 euro (de prijs varieerd soms )
    juist de kabeltjes moet je der nog aan solderen

    opladen weg leggen en na 2 maanden gewoon naar het water gaan en zorgeloos varen
    kan je binnen de 2 maand niet dan 4 maand later zonder problemen varen

    ze lopen ongeveer 4 mAh af op 2 maand
    of dat is juist wat er ingaat om de meet kabels vol te trekken

    groetjes raf

    ps en dit zijn sub c type van cellen niet die kleintjes die ik heb laten zien bij smg
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2010
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Komen die bij vapex vandaan Raf
    mvg
    Frederik:D
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Die F14 (staat me inderdaad iets van bij ...;)) heeft standaard een 9,6 volt pakket aan 'boord'. Volgeladen is dat dan tegen de 11 volt aan. Een 3S lipo heeft 11.1 volt nominale spanning, maar is volgeladen 12,6 volt. Of dat goed gaat weet ik niet, ik durf daar geen uitspraken over te doen.

    Wat voor zenders wel ideaal zou kunnen zijn zijn lithium ferron polymeer cellen (LiFePo). Die kun je net zo be(mis)handelen als de oude vertrouwde NiCad's maar hebben geen geheugeneffect en worden ook niet lui. Maar die cellen zijn nog maar mondjesmaat te krijgen, en relatief duur.

    PS Ik vermoed dat Raf nikkel metaal hybride bedoelt, de NiHm accu's.
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2010
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    @frederik

    nee die komen van varta en ik haal ze hier in het batterij winkeltje waar ik korting krijg


    sorry lex maar het zijn nikkel sulfide batterijen ik had me vergist met dat metaal

    de sub C zijn ideaal voor in een zender
    geen geheugen effect
    1.2 net zoals een gewone nica of niMh
    kan je verbeesten als je maar niet teveel stroom gaat trekken +10 amp
    de penlichts kunnen dit wel verdragen ;waarom ??????
    hebben zogoed als geen verlies van lading zelfs niet na 6 maanden

    en het grote voordeel ze passen gewoon op de plaats waar de andere cellen zaten
    en je kan ze met je normale lader opladen dieje voor niMh
    lifepo is iets groter en in sommige behuizingen passen ze niet


    hier de website

    HKBatteries

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina