Lipo Accu's

ik heb een vraag over lipo accu's.

ik heb een tamiya auto en ik kan er 5-10 minuten mee rijden met 2400 mah accus het zijn nihm.
mijn vraag ik hoor mensen met lipo's die 3600 - 4000 zijn en 20-25 kunnen rijden. kan iemand mij uitleggen hoe dat zit met die rijtijd van lipo's en het laden ervan :).
btw ik gebruik een 17 turns motor

ik heb in forums gezocht maar kom er echt niet uit over die lipo's. ik vind het maar lastig.

Rijtijd is afhankelijk van het aantal mAh. Dus met 4000mAh kun je theoretisch gezien twee keer langer rijden dan met 2000mAh.

Het laden van LiPo's is niet heel erg verschillend van NiMH met de uitzondering dat LiPo's gebalanceerd dienen te worden tijdens het laden (ofja het is op z'n minst aan te raden). Over het laden, ontladen en balanceren van LiPo's is erg veel informatie te vinden met een simpele zoekopdracht.

Verder is de power die een LiPo geeft gedurende de ontlading veel krachtiger en constanter dan een NiMH waarbij de power na verloop van tijd verdwijnt. In het begin is een NiMH sterk en dat neemt langzaam af, een LiPo heeft dit niet.

Ik heb nog een paar nieuwe lipo's te koop:D.

5 Zippy's 4000mah voor 30 euro per stuk.

Zie ook te koop op dit forum.

Stuur maar een pb-tje als je zover bent.

Halewijn

Ik ben dat totaal niet. Vandaag wezen rijden met een vriend.
Ik neem een bocht en het wiel flikkert er zo af. Ben een asje kwijt een plastic ding dat in het wiel hoort wiel kapot, etc. Bij hobma ben ik dan weer 50 euro lichter want het is daar 8 euro per schroefje. dus daar ben ik weer zoet mee had het eigenlijk liever in een lipo geinvesteerd.

vaak zijn schroefjes bij de provak te halen voor nog geen 5 cent per stuk. Zo betaalde ik voor 4 M4x12mm schroefjes in een modelbouwshop €9,50 en bij de provak had ik er 8 voor 30 cent... Bepaalde schroefjes niet in een modelbouwshop kopen....

ok dankjewel :). gelukkig heeft mijn vriend nog een oude wagen en de wieltjes op mijn wagen gezet dus ik kan voorlopig vooruit

Het laden van LiPo's is niet heel erg verschillend van NiMH........

Waar heb je die wijsheid vandaan?

Als je een lipo hetzelfde gaat opladen als een NIMH dan vraag je om problemen. Het laadproces is compleet anders vandaar dat er ook speciale laadprogramma's voor zijn geschreven.

Met dit soort uitspraken loop je het risico dat beginners een lipo gaan opladen aan een NIMH lader en als dat dan fout gaat brand hun huis af..... Eigenlijk zou die jou dan verantwoordelijk moeten stellen voor het geven van verkeerde info.

hehe bedankt voor je bezorgheid maar je hebt wel gelijk.
maar zou je me kunnen helpen met mijn motor theo coenen kijk maar naar mijn andere topic

Met dit soort uitspraken loop je het risico dat beginners een lipo gaan opladen aan een NIMH lader en als dat dan fout gaat brand hun huis af..... Eigenlijk zou die jou dan verantwoordelijk moeten stellen voor het geven van verkeerde info.
@ Theo Coenen, denk je dat het zo werkt ?? Dan kan ik wel 1.000 mensen verantwoordelijk stellen voor verkeerd advies ;)

Maar om even aan te geven wat ik bedoelde: Het fysieke laden zelf (de uit te voeren handelingen) zijn weinig verschillend:

Je hangt de accu eraan (NiMH & LiPo)
Selecteert het juist programma (NiMH & LiPo)
Sluit de balanceer kabel aan (LiPo)
Stelt de capaciteit in (NiMH & LiPo)
Stelt het voltage en laadsnelheid in (LiPo)

Natuurlijk is het laadproces heel anders, maar wat maakt dat uit, de lader neemt dergelijke zaken over.

Iedereen doet altijd over LiPo alsof het een of ander onstabiele experimentele bom is. Ik gebruik LiPo's al nagenoeg vanaf het begin en heb tot nu toe nog niets verkeerds ervaren. Kwestie van goed lezen en vragen wanneer iets niet duidelijk is.

dit noem ik nou nog is een mooie handleiding.
maar ik zit met een probleem met de motor.
zie mijn andere topic

@ Theo Coenen, denk je dat het zo werkt ?? Dan kan ik wel 1.000 mensen verantwoordelijk stellen voor verkeerd advies ;)

Maar om even aan te geven wat ik bedoelde: Het fysieke laden zelf (de uit te voeren handelingen) zijn weinig verschillend:

Je hangt de accu eraan (NiMH & LiPo)
Selecteert het juist programma (NiMH & LiPo)
Sluit de balanceer kabel aan (LiPo)
Stelt de capaciteit in (NiMH & LiPo)
Stelt het voltage en laadsnelheid in (LiPo)

Natuurlijk is het laadproces heel anders, maar wat maakt dat uit, de lader neemt dergelijke zaken over.

Iedereen doet altijd over LiPo alsof het een of ander onstabiele experimentele bom is. Ik gebruik LiPo's al nagenoeg vanaf het begin en heb tot nu toe nog niets verkeerds ervaren. Kwestie van goed lezen en vragen wanneer iets niet duidelijk is.

Kijk, je weet het wel.....

Tuurlijk werkt het nog niet zo hier in Nederland, maar in de US of A helaas al wel en die kant gaan we hier ook langzaam op.

Het gaat mij er eigenlijk om dat je effe erbij vemeld dat je een lipo lader nodig hebt of een lader die lipo's aan kan. Veel autorijders hebben dat nog niet.

Je hebt gelijk, had het beter moeten vermelden, my bad. Dus wil je een LiPo laden heb je een LiPo lader nodig (waarmee nagenoeg altijd ook NiMH batterijen mee geladen kunnen worden).

Ja Amerika is te gek voor woorden, wat daar wel niet allemaal kan sta je soms echt van te kijken.

Back