Lipo afschrijven of nog te redden??

Hallo Allemaal.

Ik heb 2 Graupner 800 mah Lipo accu's van 11.1 volt.
Ze worden gebruikt in een X-Ufo en hoeven maar een paar ampjes. te leveren. Ze zij nog maar een paar maanden oud en nog niet zo veel gebruikt.
De accu's worden geladen met een computer Lipolader met een losse Graupner balancer.
Nou levert 1 van de accu's plotseling weinig meer. Toerental stort na seconden in en laden of ontladen is in korte tijd afgelopen. Ik krijg er bij lange na geen 800 mah in. Niet meer den 200 max 400mah. Ik denk dat 1 cel gaar is maar waarvan??
Kan ik ook per cel laden en ontladen om ze allemaal weer gelijk vol te krijgen en misschien te redden??

Wie weet raad???

Groetsels
Arie

Dat ziet er niet goed uit.
Tijdens het laden de afzonderlijke celspanningen meten en als die sterk verschillen proberen de cellen apart op te laden.
In het gunstigste geval is er dan 1 rotte cel en zijn de andere nog een poosje bruikbaar als 2s pakket.
Met welke stroom heb je ze op geladen en tot welke spanning zijn ze ontladen? :?

Ha die CD

Nu geladen zijn ze 3X 4,15 volt.
Ze worden geladen met 1C dus 800mah. Eventueel ontladen stopt bij 9 volt. (met 1 of 2 c) Na het normale laden heb ik nu per cel nageladen met de lader op 1 cel instelling. Laden via de balancer aansluiting. De X-Ufo vliegt al lang niet meer en dan komt ie niet eens aan de 9 volt.
Heb ik ook wel eens nagemeten.
Ik zal ze zo ontladen en dan nog eens meten.

Ben ik benieuwd
Groeten
Arie

Alles dus volgens de regels gedaan.
In welke laadtoestand heb je ze bewaard als je ze niet gebruikte?
De meningen zijn wat verdeeld maar ik bewaar ze altijd op ongeveer 7.6v onbelast (2 cellen).
Ik wel eens gehoord dat bij 3 cellen de middelste cel thermisch wat meer te verduren krijgt maar dat kan geen reden zijn voor zo een kort leven. :?

Back