Lipo alarm bij 4.2V

Is er iemand die weet heeft van een alarm (liefst buzzer) dat afgaat als de gemeten spanning 4.2V overschrijdt?

De lader zorgt er voor dat de spanning van een Li-Po cel nooit boven de 4.2 volt kan komen. Het laadproces wordt bij het bereiken van die spanning afgebroken. Waarom hen je dan een buzzer nodig die deze spanning signaleert???

Je gaat toch niet stiekem een lipo met iets anders laden? :schrik::turn-l::turn-l::turn-l::turn-l:

Precies, koop een lader, of anders een stekkervoeding van graupner. die is ook 4.2 volt, maar doet maart 500 milli's.

Ik denk dat hij een snelcheck wilt. In de racerij worden grenzen opgezocht en overschreden zoals ook de laadspanning. Bij de NOMAC wort er ook steeksproefgewijs voor de start accu's gemeten om dit soort praktijken tegen te gaan.

Een zoemer is hierin makkelijker en sneller dan een meter aflezen.

Zo zou je het kunnen zien Roelof.

Ik zou als voorbereiding op een wedstrijd men lipo's willen laden op laag amperage, maar dan wel een aantal cellen in serie, telkens gemonitored door een checker/alarm.

Ik denk dat dat makkelijker is dan een 6 cell balancer harnas te maken/vinden, tenminste, ik heb zoiets nog niet echt gevonden.

Maar als iemand daar een linkje voor heeft, graag.

Zou dit werken?

Parallel_1.png

Moeten de lipo's met hetzelfde startvoltage beginnen opladen?
Iemand die een adresje (nl of be) weet waar je zo'n parallelle balanceerharnas kan kopen?

Laatst bewerkt:
Parallel zal iedere accu een dezelfde spanning krijgen dus valt er weinig te meten, in serie zal een balancer iedere cel op max 4.2v houden.... Maar wl je dan zoiets?

2917-dual-battery-charging.jpg

Als je in je auto een 4 cellen lipo accu gebruikt die uit twee 2 cellen packs bestaat, kun je deze met behulp van dit Dual 2S Charge board tegelijkertijd laden. Zowel de laadkabel als de 4 cellen poort van de lader wordt op het dual 2S charge board aangesloten, en beide accu's worden op de twee laaduitgangen en balancer poorts van het dual 2S charge board aangesloten. De lader moet dan op 4 cellen ingesteld worden, en het pack wordt als 4 cellen lipo accu geladen, waarbij alle 4 de cellen apart gebalanceerd worden. Nu kun je dus met 1 lader twee accu's tegelijkertijd laden. De twee 2 cellen lipo accu's moeten wel gelijk aan elkaar zijn, en ook als één 4 cellen lipo gebruikt worden. Je kunt dit niet gebruiken voor twee verschillende packs of packs die niet een vrijwel gelijke ontlaadstatus hebben.

Al een hele tijd geleden heb ik iets dergelijks gemaakt. De bedoeling van die schakeling was te waarschuwen voor te lage spanning.
Met slechts een kleine aanpassing kan hij ook waarschuwen voor te hoge spanning! Dat is de onderstaande schakeling geworden.
Hopelijk kan je hier iets mee.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Ernst!

Ik heb net de schakeling ff in multisim getest en als ik de weerstand van 6.8kOhm regelbaar maak, kan ik perfect afregelen wanneer de led gaat branden.

Alleen lijkt het me handig om ook een geluidssignaal (alarm) te hebben en ik was naar een piezo buzzer aan het kijken.

Helaas ben ik niet zo sterk in heel dat elektronica gebeuren, en kan ik dus niet zo goed inschatten of dit zou kunnen werken.

Wat denken jullie?

Je kan die spanning instelbaar maken maar daar zou ik voorzichtig mee zijn als ik jouw was. Met de twee weerstanden die ik op heb gegeven zal de led gaan branden bij precies 4,2V plus of min de tolerantie van de weerstanden en van de TL431. Om je gerust te stellen heb ik de worst case gevallen voor je uitgerekend.
De maximale spanning waarbij de Led kan gaan branden is 4,2412V en de minimale spanning is 4,1414V. Dit is binnen de veilige grenzen voor LiPo's hoewel de maximale waarde wel heel dicht tegen het absolute maximum voor LiPo's zit. Maar zoals gezegd dit zijn de worst case spanningen dus als alle toleranties maximaal de ene of de andere kant op zijn. Dat is iets wat in de praktijk nagenoeg nooit voor zal komen. Zeker niet als je 1% metaalfilm weerstanden gebruikt.

Bij gebruik van een potmeter zit je altijd met de nauwkeurigheid van de afstelling. Vergeet de (on)nauwkeurigheid van de multimeter niet! Ook kan die instelling vrij makkelijk wat verlopen. Zeker in een geval als dit ben ik er daarom niet erg voor om potmeters te gebruiken.
Is dat toch noodzakelijk neem dan een meerslagen potmeter en een beperkte waarde zodat het regelbereik klein is. Je zou de 6k8 weerstand kunnen vervangen door een weerstand van 6k2 (metaalfilm) en een 10 slagen potmeter van 1k. Hiermee is de afstelling nauwkeuriger en de mogelijke fouten zijn een stuk kleiner.

Zou dit werken?

Parallel_1.png

Moeten de lipo's met hetzelfde startvoltage beginnen opladen?
Iemand die een adresje (nl of be) weet waar je zo'n parallelle balanceerharnas kan kopen?

Ja hoor, dat werkt prima. Zolang de accu's niet al te ver uit elkaar liggen als je ze aansluit. Helemaal leeg en helemaal vol samen gaat niet goed. 80% leeg en 60% leeg is geen enkel probleem. Ze zullen allemaal tegelijk vol zijn. Ik laad mijn lipos bijna altijd parallel, is een stuk veilig dan in serie laden. Dat gaat niet bij accu's met verschillende capaciteiten.

Dit is er voor gemaakt: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...oard_for_4_Packs_2_6S_XT60_EU_Warehouse_.html

Back