Lipo alleen met balancer opladen ??

Hallo,

ik heb het lipo en laad verhaal al door gelezen, maar kan mijn vraag niet terug vinden. ik laad mijn lipo's nu nog met de orgineel bijgeleverde lader. die laad enkel en alleen maar met de balancer. maar omdat de standaard lader een eeuwigheid laad, heb ik nu een Imax B6 lader besteld, maar kan niet wachten en heb de online handleiding ook al door gespit, maar tevergeefs, geen antwoord op mijn vraag. ik kan/moet de lipo met de B6 via de hoofd stekker laden, maar moet/kan dan ook de balancer erbij aansluiten. uiteraard goed natuurlijk. de werking van de balancer begrijp ik ook volledig. maar kan met zo'n lader ook alleen via de balancer worden geladen, zoals met de orgineel bijgeleverde lader, of moet het ook via de hoofd stekker ?? heeft dat met de laad snelheid te maken ?? of met beter laden ?? ik kan dit niet echt ergens terug vinden.

eventueel uitleg bij een antwoord zou zeer gewaardeerd worden.

gr,
Marco

via de orginele kds lader gaat dat ook alleen maar via de balancer stekker. dus vandaar mijn vraag. maar waarom dan nu met een andere lader op een andere manier ?? ik vind het niet erg om het anders te doen, maar op deze vraag zoek ik het antwoord.

dus effe voor de goede orde, ik zou graag het verschil willen weten waarom de leverancier een lader geeft waarmee ik alleen via de balancer laad, en nu dadelijk via de hoofd stekker.

gr,
Marco

Omdat je via de balancerkabels maar een beperkte stroom door kan laten gaan.
Die zijn te dun om met meerdere Amperes te laden.

Daarom kan je dat ook niet met deze laders.;)

Mvg Johan

ah, oke. dus de orgineel geleverde lader laad dus met een erg beperkte stroom waardoor het dan ook bijna 3 uur duurt voordat de lipo vol is.

ik heb een kabel erbij gekocht om van 6s naar 2x 3s te balanceren. bestaat er ook een splits kabel voor 2 lipo's gelijktijdig te laden ??

dus dat ik 2 lipo's gelijktijdig kan laden en balanceren ??

kan dat wel ?? ik heb 3s 2200 mAh lipo's. dan b.v. de lader op 22.2v 6S 2.2 Amp instellen en dan 2 lipo's parallel opladen ??

Kan wel maar of de lader dan met 2,2 A laad betwijvel ik.

De lader heeft 50 W bij optimale bedingingen .

En het balanceren van 6 cellen duurt veel langer als van 3.

En de lipo,s moeten ook als 6S gebruikt worden .
Dus niet apart gebruiken en samen laden.

Ik denk dat je sneller ze achter elkaar kan laden.

Mvg Johan

jammer. dan heb ik een kat in een zak gekocht. althans, ik dacht dat ik 2 lipo's gelijk tijdig kon laden met deze lader. nu moet ik nog elke lipo appart laden. wel sneller, maar toch niet wat ik in gedachte had. ben ik weer de zuinige hollander geweest ....... wel raar dat ze er wel mee adverteren. ik zie op internet veel sites waar ze reclame maken met deze lader en een split balancer van 6s naar 2x 3s, zie foto's:

6s2s-9.jpg

6s2s1.jpg

en zo kom ik er zat tegen van deze. en ze schrijven dat je op deze manier 2 lipo's gelijktijd kunt laden.

zijn er wel prijs gunstige laders die 2 lipo's gelijk tijdig kunnen laden ??

kan je je lipo's niet op 2c laden dan ??
want dan zou je "even snel" kunnen laden 2 per uur alleen een handeling meer.

of praat ik onzin ? ;)

Gebruik je dan de lipo,s in je model als set ?

En kunnen kan dat .
Maar de lader heeft maar 50 watt.
De lipo,s op de foto zijn ook maar 1300er

En de reklame is van een handelaar .

Ik zelf heb een 250 watt lader en een U.I.lader waar ik 4 kleine lipo,s op 4 uitgangen mee kan laden (meer voor indoor)

Maar ik laad nooit 2 lipo,s tegelijk omdat die niet als paar in een model zitten.

Mvg Johan

jammer. dan heb ik een kat in een zak gekocht. althans, ik dacht dat ik 2 lipo's gelijk tijdig kon laden met deze lader. nu moet ik nog elke lipo appart laden. wel sneller, maar toch niet wat ik in gedachte had. ben ik weer de zuinige hollander geweest ....... wel raar dat ze er wel mee adverteren. ik zie op internet veel sites waar ze reclame maken met deze lader en een split balancer van 6s naar 2x 3s, zie foto's:

http://i15.photobucket.com/albums/a362/nightmareaccord/6s2s-9.jpg

http://i15.photobucket.com/albums/a362/nightmareaccord/6s2s1.jpg

en zo kom ik er zat tegen van deze. en ze schrijven dat je op deze manier 2 lipo's gelijktijd kunt laden.

zijn er wel prijs gunstige laders die 2 lipo's gelijk tijdig kunnen laden ??

Dat soort kitjes zijn eigenlijk alleen bedoeld voor 2-delige accu's die als 1 werken, met name in de automodelbouw kom je veel 4S setups tegen gebaseerd op 2x 2S pakketten

Als je niet zo een heel zuinige hollander bent koop dan nog zo een lader er bij als hij je goed bevalt.
Andere oplossingen kosten ook geld.
Als je voeding niet voldoende groot is neem er dan een 240/12V uitvoering bij en al je problemen zijn op gelost.;)

... dus dat ik 2 lipo's gelijktijdig kan laden en balanceren ??
Als je accu's in serie gebruikt in serie laden, als je ze parallel gebruikt parallel laden.

... ik heb 3s 2200 mAh lipo's. dan b.v. de lader op 22.2v 6S 2.2 Amp instellen en dan 2 lipo's parallel opladen ??
Voor parallel laden 3s, 11,1V kiezen.

Nog een handig en makkelijk tooltje voor bepalen van maximaal leverbare laadstroom van te selecteren merk/type lader en welke voeding daar dan voor nodig is. Onthoud": hoe hoger aantal cellen in serie, hoe lager de laadstroom die geleverd kan worden.
(Imax = Voltcraft/Conrad = Turnigy B6)

www.scriptasylum.com
-> RC Calculations
rccalculations.jpg

-> Electrical
-> Lithium Battery Charger Data
en
-> Required Charger Calculator

Verder staat onder 'LiPo wiring' uitgelegd hoe je een serie of parallel-kabel laadkabel moet maken.

Laatst bewerkt:
allen bedankt voor het mee denken en de tips.
en ik heb een 450er heli model met telkens 1 lipo per vlucht.

Als je niet zo een heel zuinige hollander bent koop dan nog zo een lader er bij als hij je goed bevalt.

dit ga ik idd wel overwegen. dan blijft 1 altijd vast thuis, en 1 mobiel om mee te nemen. ik heb 4 nieuwe lipo's besteld, en vlieg ze eigenlijk toch nooit alle 4 achter elkaar leeg. en zo ja, dan bestel ik er nog 2 bij. ik wilde alleen niet thuis een hele dag lipo's achter elkaar gaan laden. vandaar dat ik 2 per keer gelijk wilde laden.

nog een vraagje:

ik heb ook een Kyosho Minimum vlieger met van die kleine 1cel lipo's. ik zie dan bv deze kabel:

PICMX6.jpg

is dat wel mogelijk om bv 5 van die kleine lipo's gelijktijdig te laden ??

gr,
Marco

Back