Lipo als ontvanger accu

ik ben op zoek naar een nieuwe ontvangeraccu voor een van mijn Serpents, en vond ergens in HK een leuke Lipo die er precies in past. Heb nu 5 * 1000mAh NiMH AAA (!) cellen erin zitten.

mijn vraag is nu:

Wat zijn redenen om een NiMH 1000mAh pack te vervangen door een 1000mAh LiPo variant? of is die er gewoon niet? Ik moet iig nog een spanningsregelaar kopen zag ik, dus meer kosten. Maar levert t ook wat op gezien dezelfde capaciteit?

Je hebt inderdaad nog een bec nodig met 2s/2s lipo. Alternatief is 2 cellen A123 :) Erg robuust en snel laadbaar. 2s A123 is ongeveer gelijk aan 5 cellen NiMh/NiCd.

Voordelen van Lipo als ontvangeraccu:
- gewicht
- icm. een regelaar een constantere spanning en zo een fractie snellere servo's (6.2v)
- meer rijtijd op 1 lading

Nadeel:
Extra electronica die het kan begeven.

Verder is het een voordeel dat je er geen zelf ontlading is. Nu laden is over 2 maand rijden zonder enig probleem :) Ook kan je heel goed zien wat je verbruikt hebt als je de accu laadt dus kan je heel goed inschatten hoe vaak je moet laden.

Verder is een 1000mAh lipo een pak lichter dan een 1000mAh 5 cellen NiCD/NiMH.. weet niet of dat bij auto's ook als voordeel geldt, maar bij vliegtuigen zeker wel!

Maar of het meer rijtijd gaat opleveren geloof ik niet , de regelaar zet veel in warmte om .

Ik gebruik voor de ontvangers zowie zenders de Eneloops 2000 van Sanyo .
Hebben ook bijna geen zelf ontlading .

Mvg Johan

dank voor de antwoorden, ik geloof dat die bestelling maar de deur uit moet. Gewicht, constante spanning, lagere zelfontlading....allemaal flinke pluspunten

maar deze begrijp ik niet helemaal...

Voordelen van Lipo als ontvangeraccu:
- meer rijtijd op 1 lading

het zijn toch allebei 1000mAh accu's ?

@plotterwelt: warmte? toch niet als je max een ampère of zo voor twee servo's trekt? autootje weegt nog geen twee kilo....

Het is iets genuanceerde. Als je een linaire regelaar hebt, die doet wat Johan zegt. Die dissipeert het overschot aan vermogen als warmte.

Dus van 8.4 volt naar 6 bij 2A betekent 2.4 * 2 = 4.4 Watt aan warmte.

Geschakelde regelaars doen dit anders, die warmen dus minder op.

Juist en geschakelde regelaars trekken aan de 7.4v minder stroom dan wat ze afstaan aan de 6 volt kant, daar komt een deel rijtijd vandaan als ook de LiPo accu beter op niveau blijft tegen het einde van zijn lading.

een Geschakelde BEC is dus efficienter dan een linaire bec, het probleem met een geschakelde bec is bij mij wel dat hij redelijk veel storing produceert.
Verder zijn er alleen maar voordelen aan een Lipo-Bec combi.
Ik vlieg één van mijn toestellen nu met een 8A linaire Bec, gaat prima!

grt

Een geschakelde BEC produceert niet per definitie storing, maar het kan wel. Om de spanningen om te zetten wordt er met een bepaalde frequentie geschakeld (vandaar ook de naam) en dat kan, zeker bij goedkopere BEC's icm 35Mhz, voor storing zorgen.

Een kwalitatief goede BEC produceert geen storing.

Overigens is BEC een verkeerde naam. Een BEC is een voltage regulator die in de ESC is ingebouwd, het staat immers voor 'battery elemination circuit'. Doordat de ESC op de aandrijfaccu zit aangesloten en de BEC daar ook zijn stroom vandaanhaalt, is er geen aparte ontvangeraccu nodig.

Met een losse accu en regulator gebruik je dus wel een aparte ontvangeraccu en heet het ding dus logischerwijze geen BEC, er wordt immers geen accu geëlimineerd. Het heet dan gewoon een regulator.

Het heet dan gewoon een regulator.

Bij HobbyCity heet het een UBEC, maar je hebt wel gelijk henri, maar voor het gemak zeg ik maar even BEC.

Ik heb die HXT 3-5A bec, die is tot 23 volt, een 6s pakket is 22,2 volt, maar volgeladen issie 25 volt.
Is het verstandig deze dan toch te gebruiken? of moet ik toch maar 100 gram extra aan ontvanger accu toevoegen?

Een goede van hobbycity is toch wel die linar bec van 8A, daar ben ik zeer tevreden over, maar die is maximaal 2s, geen optie voor de sukhoi dus...

Ik zou in die kist uberhaupt geen cheap-ass HXT UBEC/regulator/BEC/whatever zetten, maar gewoon goed spul kopen, zoals bv. zo'n emcotec regulatortje.

Bij de crash van de Element 170 van Ruben, was de goedkope HXT regulator de hoofdverdachte.. en dan kun je jezelf wel voor je hoofd slaan dat je niet die 2 tientjes meer hebt uitgegeven..

In mijn Sebart zit een regulator van Robbe. 3A continu, 25A max.

Overigens.. die van Hobbycity kan in principe wel een BEC zijn, die kan immers meer dan 2 cellen aan, dus is ws, bedoeld voor aan de aandrijfaccu. Dat is dus wel een BEC. Dat ding wat louter 2 cellen wil, is duidelijk bedoeld voor een losse accu, en dus geen BEC.

Zo is er wel weer genoeg met de mieren geneu... eh.. nou ja :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Juist en geschakelde regelaars trekken aan de 7.4v minder stroom dan wat ze afstaan aan de 6 volt kant, daar komt een deel rijtijd vandaan als ook de LiPo accu beter op niveau blijft tegen het einde van zijn lading.

ah, dat verklaart. De capaciteit van een 7.2v Lipo van 1000mAh is dus groter dan een 6v NiMH van 1000mAh....en ik wilde idd een geschakelde regelaar kopen.

ah, dat verklaart. De capaciteit van een 7.2v Lipo van 1000mAh is dus groter dan een 6v NiMH van 1000mAh....en ik wilde idd een geschakelde regelaar kopen.

Dat is een onjuiste veronderstelling 1000 mAh = 1000 mAh dat is niet afhankelijk van de spanning.

Bij een hogere spanning is het geleverde vermogen bij dezelfde stroomsterkte wel hoger. Vermogen = spanning maal stroom (P=U x I)

Dat is een onjuiste veronderstelling 1000 mAh = 1000 mAh dat is niet afhankelijk van de spanning.

Bij een hogere spanning is het geleverde vermogen bij dezelfde stroomsterkte wel hoger. Vermogen = spanning maal stroom (P=U x I)

Vermogen wordt volgens die (correcte) formule dan toch uitgedrukt in Volt Ampère, en niet in mAh..?

ik begreep dat de accu-capaciteit die genoemd wordt, wordt uitgedrukt in het aantal A die gedurende een uur kan worden geleverd bij de nominale spanning, vandaar milli-ampere per uur (mAh). Omdat de nominale spanning hoger is, is de capaciteit hoger, immers 1000mAh bij een hogere spanning vereist meer opslagcapaciteit.

of zie ik dat nou verkeerd?

Om even van een situatie uit te gaan waarbij de BEC geen verlies kent:

Vermogen output = vermogen input

U x I output = U x I input

6v x 1A output = 7.4 x 0.8A

Zie het als een gewone transformator. Een 12v voeding die 10A staat te leveren trekt aan de kant van 220v nog geen 1A

Back