Lipo als Ontvangeraccu

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Erpee, 30 mei 2019.

  1. Erpee

    Erpee

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Almelo
    Mijn idee..
    Ik wil een lipo als vliegaccu gebruiken. Stuurt alleen de servo's en de ontvanger aan.
    Ik wil dit omdat ik een NiMh accu zo'n gedoe vind qua laadtijden. Een Lipo heb je veel sneller weer up to speed :D

    Nu mijn vraag.
    1. Hoe kijken jullie tegen dit idee aan?
    2. welk soort Lipo zou ik hiervoor moeten gebruiken? (en moet ik nog iets anders erbij gebruiken?)
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    dus niet als 'vlieg' accu, maar als ontvanger accu.

    De spanning van 2S lipo is te hoog voor de traditionele besturingen, je zal er dus iets tussen moeten zetten wat de spanning terug regeld naar 5 a 6 volt
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je geen HV-ontvanger en HV-servo's gebruikt kan je je Li-Po niet direct direct op de ontvanger aansluiten. Er moet dan "iets" tussen dat de spanning terugbrengt van 7,4 volt (maximaal 8,4 volt naar een spanning rond de 5,5 volt, bij voorbeeld deze BEC: https://hobbyin.nl/product/lipo-regulator-6/ De stroom die de BEC moet kunnen leveren is afhankelijk van het stroomverbruik van de servo's. Hou er rekening mee dat BEC's storingen kunnen veroorzaken door het proces van het omlaag brengen van de spanning.

    Li-Fe accu's, dat is een bepaalt type Li-Po, hebben een spanning van 3,3 volt per cel. Maximaal 3,6 volt per cel. Er zijn modelvliegers die twee Li-Fe direct op de ontvanger aansluiten..Zou je dat niet aanraden. De spanning van twee Li-Fe cellen overstijgen de specificatie's van 6 volt servo's.
     
  4. Erpee

    Erpee

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Almelo
    Klopt, heb het in de titel aangepast.
     
  5. Erpee

    Erpee

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Almelo
    Dank, Ben alweer een stuk verder! :yes:
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een 2S lipo accu en daarachter, richting ontvanger dan 3 diodes.
    Zo hebben vele wedstrijdvliegers jaren gevlogen.
    Hier de duitse uitleg.
    http://www.franz-josef-ney-online.de/Empfaengerakku_07.htm

    Let wel op dat als je een bec hebt met een actieve switch dat hij stroom blijft verbruiken dus je lipo langzaam leeg trekt.
    Altijd de verbinding tussen lipo en ontvanger na het vliegen (bij opslag) mechanisch verbreken.

    GJ
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.928
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind je? Ik heb mijn NiMH als ze écht helemaal leeg zijn, in ongeveer 2 uur vol, omdat NiMH voor een goede delta-peak afslag liefst met ongeveer 0,5C geladen wil worden.
    Aangezien ik altijd ruim capaciteit kies, vlieg ik ze zelden helemaal leeg, dus meestal heb ik de boel in een half uur, hooguit een uur, weer vol.
    Ik laad meestal voordat ik naar het veld ga.

    Een uurtje voor ik in de auto stap alles aan de lader hangen is mij vlot genoeg.

    Dat halve uurtje wat je bespaart door LiPo te gebruiken, is mij de gedoe van het in en uit je model halen van die Accu (LiPo's laad je liever niet IN je model) en het gepruts met balanceerkabeltjes enzo, het extra "faalpunt" van een UBEC, en de extra kosten allemaal niet waard....
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Alle nieuwe toestellen waar het bij kan gaan standaard naar high voltage servo's met een 2s lipo als ontvanger accu. Bijna alle ontvangers van Multiplex kunnen standaard tot 9 volt aan. tot nu toe nergens problemen mee.
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Vrijwel alle 2.4 MHz ontvangers kunnen met gemak 2S LiPo aan. Wel even checken!!
    Met HV servo's die 2S proof zijn heb je ook geen probleem wanneer je die zonder BEC of diodes aansluit.

    Ik gebruik in sommige modellen 4S NiMH, andere 2S LiFe en weer andere 2S LiPo, wel met de passende servo's (én laders): geen probleem.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Over 'gedoe' gesproken...
    Even anticiperen ("Is het morgen vliegweer?")
    Ontvangeraccu samen met de zenderaccu en vliegaccu aan de lader en twee uur later zit 'ie vol.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  11. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Eneloops zijn gewoon NiMh accu's en die hebben allemaal een zelfontlading.
    Dus als je er een tijdje niets mee doet zijn ze leeg en met wat geluk kan je ze dan weggooien.
    En snel laden zou ik bij Eneloops niet doen, ik heb er ervaring mee, ook dan kunnen ze snel de kliko in.
    Ik geef zelf echt de voorkeur aan lipo's of LiFepo's als het wat zwaarder mag zijn.

    GJ
     
  13. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Andere optie: 1S lipo?
    Mijn Stini 1 zwever heeft tot dusver maar 1 dag gevlogen, met een 1S lipootje er in dat ik over had van een kleine multicopter. Heeft het prima gedaan. Dit schijnt niet met ieder merk ontvanger te kunnen; ik heb er een Graupner GR12 in liggen.
    De overweging was dat ik niet veel ruimte had, en die accu toch overcompleet had liggen. Deze cel is zo groot als een stripje kauwgum.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Probleem is niet de ontvanger, die kan vaak wel van 3 tot 8 Volt aan.
    De servo's zijn nogal kritisch, sommige servo's willen echt minimaal 4,5 Volt hebben en andere kunnen maximaal 5,7 Volt aan.
    Daarom als je geen HV servo's hebt, altijd onder die 6 volt blijven.
    Vroeguh sneuvelden er ook al servo's als je een 5 celler nicad pakje gebruikte.
    Ik heb heel tevreden gebruik gemaakt van een 2S lipo met die 3 diodes erachter, wat eigenlijk toen iedereen deed.
    Gewoon opladen in het model, er is nog nooit 1 model uitgebrand van iemand die ik ken.
    En we laadden ook gewoon tijdens de wedstrijd, tussen de vluchten door, geen probleem.

    GJ
     
  15. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    In mijn Alula gebruik ik een 1S lipo met een Turnigy voltage booster, werkt tot nu toe prima met 2 sub-micro servo's.
     
  16. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik gebruik al een jaar of 3 de ronde 1200 mah lipo van turnigy. Ook in mjn DLG met 2 digitale en 2 analoge servo’s. Nog nooit problemen gehad. Spanning tijdens het vliegen zit dan op +/-3,8 volt. Tot nu toe meer dan voldoende gebleken.
     

Deel Deze Pagina