Lipo Balance help

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Dylanosaurus, 21 dec 2017.

  1. Dylanosaurus

    Dylanosaurus

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    203
    Locatie:
    België, Gent
    Beste

    Ik gebruik een Accucell 6 van turnigy om mijn lipo op te laten. Nu heb ik het probleem dat vele van mijn lipo's hun cellen niet gelijk zijn en een groot verschil op zit.

    Zo heb ik voorbeeld op een 3S :
    Cell 1 : 3.83
    Cell 2: 3.79
    Cell 2 :3.84

    soms is het verschil nog veel groter. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals balance, storage , etc

    iemand een idee hoe ik dit het best kan oplossen?

    mvg
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Dat is helemaal niet zo'n groot verschil hoor! Een onbalans van 10mV of minder is ideaal maar pas als het meer dan 50mV wordt zou ik verder van kijken. De afwijking tussen de hoogste en de laagste cel bij jouw is net 50mV dus voor mij op de grens.
    Daar komt de vraag nog bij of die verschillen echt zo groot zijn. Meet de cellen eens afzonderlijk met een multimeter. De verschillen kunnen dan best wel eens kleiner blijken te zijn.
    Blijkt het verschil toch zo groot te zijn dan zou het mogelijk aan de lader kunnen liggen. Vraag iemand anders eens om jouw accu met zijn/haar lader te laden. Heb je dan dezelfde verschillen dan is je accu de oorzaak. Hou hem in de gaten en als de verschillen groter worden dan is het tijd voor een nieuwe accu.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2017
  3. Dylanosaurus

    Dylanosaurus

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    203
    Locatie:
    België, Gent
    De gegeven cijfers is gemeten met een battery voltage tester ( die buzzers ) aardig accuraat als ik me niet vergis, mijn lader geeft echter inderdaad een totaal ander beeld weer van de cellen. dus het zou aan mijn lader liggen?

    Spijtig genoeg ken ik niemand (persoonlijk) en of hier in de buurt die in de rc wereld zit.
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Meet ze eens met een goede multimeter op de balanceerstekker. Pas op: maak geen sluiting! Die piepers zijn nou niet bepaald precisie-instrumenten.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ... ...
    'Multiple choice' instruction diagram for the measuring leads
    (and looots of e-flight info, other tools)
    www.scriptasylum.com
    → RC calculations [​IMG]
    → Electrical
    → LiPo pack wiring


    Er staan meerdere tools op die pagina, je moet zijn waar o.a. onderstaand plaatje staat
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2017
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Nou, dat kan tegenvallen. Er kunnen nogal flinke verschillen tussen de diverse "metertjes" zijn heb ik gemerkt. Zoals HeliKoper en ik al opmerkten, meet de cellen eens met een multimeter. Alleen dan weet je zeker wat de onderlinge verschillen echt zijn. Alle cellen meet je dan met dezelfde meter dus zal de afwijking bij alle metingen ook hetzelfde zijn.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als de cellen met een multimeter gelijk zijn kijk dan eens naar deze video.



    GJ
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Simpelst is nog om je lipo's gewoon te gebruiken en je niet al te druk te maken om die paar mV.
    Zolang de prestaties voor jou goed zijn en de lipo's niet te warm worden: genieten! :)
     

Deel Deze Pagina