LiPo balance of charge

Beste hobbyisten,

Er zijn al zat topics over LiPo enz. maar kan het volgende niet helemaal vinden:

Ik heb een Maxxtrax 680 met een LiPo 3S 5000 mAh batterij.
Ik weet nu het verschil tussen balance en charge..
Maar! Wanneer doe je dit? Moet ik altijd balance opladen? Of is dit om de zoveel keer? Of om en om?

Ook heb ik de functie discharge. Wanneer gebruik ik deze? (dacht dat lipo nooit leeg mocht?)

Storage funtie is als je de batt. in de kast legt?

Thnx!

Ja thnx had ik al gezien maar kan geen regelmaat vinden enz.

Of lees ik er echt zo overheen? Ik ga iig nog ff wat beter lezen.

edit: nog een keer snel doorgenomen en het lijkt erop gewoon altijd balance opladen dus?

Laatst bewerkt:
Voor een maximale veiligheid altijd balanced maar een keertje unbalanced kan geen kwaad.

Ontladen hoeft niet met Lithium accu's maar op LiPo stand zal de lader hem naar een veilige spanning leeg trekken. Dit doe je hooguit alleen om eens een keer de capaciteit van de accu te controleren.

Storage is inderdaad voor wanneer je de accu een langere tijd niet denkt te gebruiken maar ja je de accu half leeg gereden hebt staat die al op een sort van storage.

Voor een maximale veiligheid altijd balanced maar een keertje unbalanced kan geen kwaad.

Ontladen hoeft niet met Lithium accu's maar op LiPo stand zal de lader hem naar een veilige spanning leeg trekken. Dit doe je hooguit alleen om eens een keer de capaciteit van de accu te controleren.

Storage is inderdaad voor wanneer je de accu een langere tijd niet denkt te gebruiken maar ja je de accu half leeg gereden hebt staat die al op een sort van storage.

Ja precies, ik merk dat balance ook wat langer duurt.
Dus altijd balance, en als het wat sneller moet, charge.

Thnx!

P.s. ik heb sinds paar dagen m'n eerste electro auto ipv benzine. De Traxxas bandit vlx brushless.
Nu met deze accu....Wouw! Wat een geweldig ding zeg!

Nog één vraagje,

Hij geeft soms "CAPA" aan. Deze heb ik gelimiteerd op de 5000.

Ik kan de limit ook uitzetten maar dat durf ik niet zomaar?

Wat betekend dit?

Als je 5000 mAh in een 5000 mAh lipo laadt, dan was de lipo veel te ver ontladen. Een vuistregel is dat je 20 % van de capaciteit in de lipo laat zitten.

Te diep ontladen vindt de lipo niet fijn en gaat ten koste van de levensduur.

Nog één vraagje,

Hij geeft soms "CAPA" aan. Deze heb ik gelimiteerd op de 5000.

Ik kan de limit ook uitzetten maar dat durf ik niet zomaar?

Wat betekend dit?

Dat betekent dat er op je lader een limiet is ingesteld die ervoor zorgt dat het laadproces stopt zodra er 5000mAh is geladen. De meeste laders hebben zo'n limiet, naast een limiet voor de laadtijd.

+1 over wat N.P.S. aangeeft ^^^

En soms is het gewoon handig om de capaciteit instelling met 5 tot 10% te verhogen.

Als je 5000 mAh in een 5000 mAh lipo laadt, dan was de lipo veel te ver ontladen. Een vuistregel is dat je 20 % van de capaciteit in de lipo laat zitten.

Te diep ontladen vindt de lipo niet fijn en gaat ten koste van de levensduur.

Ok, maar voor alle duidelijkheid, een lipo 5000 mAh laad ik toch op met 5000 mAh?

Ok, maar voor alle duidelijkheid, een lipo 5000 mAh laad ik toch op met 5000 mAh?

Ik neem aan dat je bedoelt dat je er in theorie 5000 mAh in moet stoppen om hem vol te krijgen? En dat je niet bedoelt dat de laadstroom op 5000 mA moet staan om hem te kunnen laden?

Theorie gaat niet helemaal op, het laden zelf kost ook energie, omdat het rendement van een accu geen 100% is. Dus om een 5000 mAh accu op te laden (even een compleet lege accu in gedachten nemend) zal meer dan 5000 mAh kosten.

Maar als het om een LiPo gaat, mag je die nooit helemaal ontladen, dus zal er als het goed is geen 5000 mAh meer in passen. Tenzij de accu meer capaciteit heeft dan de fabrikant heeft aangegeven, en in werkelijkheid bijvoorbeeld 5400 mAh inhoud heeft, bij volledig leegtrekken.

Ik neem aan dat je bedoelt dat je er in theorie 5000 mAh in moet stoppen om hem vol te krijgen? En dat je niet bedoelt dat de laadstroom op 5000 mA moet staan om hem te kunnen laden?

Theorie gaat niet helemaal op, het laden zelf kost ook energie, omdat het rendement van een accu geen 100% is. Dus om een 5000 mAh accu op te laden (even een compleet lege accu in gedachten nemend) zal meer dan 5000 mAh kosten.

Maar als het om een LiPo gaat, mag je die nooit helemaal ontladen, dus zal er als het goed is geen 5000 mAh meer in passen. Tenzij de accu meer capaciteit heeft dan de fabrikant heeft aangegeven, en in werkelijkheid bijvoorbeeld 5400 mAh inhoud heeft, bij volledig leegtrekken.

De lipo word zowizo nooit helemaal ontladen vanwege een lipo cut-off in m'n vlx.
Wat me door de verkoper van de accu is verteld is dat ik m'n lader op 5000 mAh kan zetten om de accu te laden.
Maar wat ik er nu uit begin te begrijpen is dat het ook met een lagere amperage kan (wat waarschijnlijk beter is) maar dus langzamer gaat.

Eigenlijk is m'n vraag; Wat kan ik het beste instellen op m'n maxtraxx voor deze accu's. Misschien een beetje domme vraag maar ik ben nieuw in dit gebied en wil het graag goed doen.

EDIT: al gevonden dankzij deze site. Bedankt iedereen.

http://www.pkracing.nl/akkuLipomenu.jsp

Laatst bewerkt:
Hoi.
Ik heb een vraag. Ik heb een lithium lipo battery
Moet ik hem dan balance want op de battery staat, niet ontladen.

En hoeveel ampere moet ik hem opladen het is een 11.1v 7500mah lipo

Niet ontladen.... dus dan ook niet gebruiken? :D

Balanceren heeft niets met ontladen te maken en is juist een hele belangrijke functie. Balanceren doet niets anders dan de cellen op gelijke spanning houden. Door spanning-begrencers over iedere cel zal de spanning nooit boven de ingestelde waarde uit komen.

Een Lipo laadt op een geadviseerde stroom van 1C -> 1x 7500mA = 7.5A Als je lader dat niet aan kan dan het maximale van de lader.

Kan je lader meer aan, is 1.5C tot 2C tegenwoordig ook prima te doen (10 tot 15A)

Back